قفل های دیجیتال و کاردبردهای آن هاقفل های دیجیتال( قفل های هوشمند) به طور همزمان با پیشرفت تکنولوژی در صنایع ساختمانی وارد بازار شده است.پیشرفت های تکنولوژی در ساختمان ها برای ایجاد آرامش، راحتی،دسترسی بهتر به وسایل و همچنین امنیت می باشد.

 امروزه با پیشرفت این تکنولوژیها می توانیم به راحتی در مورد یک ساختمان کاملاً هوشمند صحبت کنیم. بیشترین بحث در مورد ساختمان های هوشمند امنیت و ایمنی آن ها می باشد. در جامعه امروزی امنیت ساختمان ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و به همین دلیل بیشتر شرکت ها با تولید قفل های دیجیتالی و درب های ضد سرقت و همچنین دوربین های مدار بسته امنیت را به همراه این تکنولوژی های روز دنیا ارائه می دهند.

قفل ها یکی از ابزارهای مهم امنیت به شمار می آیند و قفل های دیجیتالی توانسته اند بحث امنیت ساختمانی را تا حدود زیادی برطرف کنند.قفل های دیجیتال دارای تنوع بسیار بالایی می باشد که هر کدام از این قفل ها برای شرایط خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد قفل های دیجیتالی:

قفل های دیجیتالی را می توانید در منازل،مدارس،بیمارستان ها و ادارات استفاده کنید و همچنین می توانید هر تعداد از این قفل ها را که بخواهید در سراسر ساختمان ها و یا در برخی از درب های داخلی که مورد استفاده افراد خاصی قرار می گیرد ( پرستاران،مراقبین و ..) نصب کنید.

قفل های دیجیتال و کاربرد آن ها

سیستم های قفل دیجیتال:

قفل های دیجیتال دارای سیستم های امنیتی پیشترفته می باشند که عبارتند از:

1 – سیستم های ضد سرقت:

 در صورتی که رمزعبور را اشتباهی وارد کنید و یا به صورت مکرر به درب یا قفل ضربه وارد کنید آلارم دستگاه به صدا در می آید.

2 - سیستم اعلام حریق( آتش سوزی):

 در صورتی که در محل آتش سوزی اتفاق بیوفتد دستگاه به شما هشدار می دهد.

3 – سیستم ضد شوک:

در صورتی که ولتاژ غیر مجاز به قفل های دیجیتال وارد کنید، سیستم الکترونیکی به صورت خودکار  برای چند ثانیه خاموش می شود.

4 – مجهز به قفل امنیتی:

 با فعال کردن این قسمت در سیستم، دیگر کسی بدون اجازه شما حتی با داشتن کارت و رمز عبور نمی تواند به قفل هوشمند دسترسی داشته باشد.

5 – مجهز به قفل کودک:

با این سیستم کودکان دیگر نمی توانند از خانه خارج شوند .

انواع قفل دیجیتالی و کاربرد آن ها

اجزای قفل هوشمند عبارت اند از:

  • کارت هوشمند:

این نوع کارت ها بسیار سبک ،قابل حمل و همچنین فضای کمی را برای به همراه داشتن آن نیاز دارید. می توانید این نوع کارت ها را روی بدنه گوشی بچسبانید تا به راحتی در هنگام ورود از آن استفاده کنید.

  • کیت قفل هوشمند:

این نوع کیت ها برای شناساندن ریموت کنترل به قفل و اضافه کردن گزینه ی کنترل از راه دور جهت باز و بسته کردن قفل توسط ریموت کنترل مورد استفاده قرار می گیرد.

  • ریموت کنترل:

اکثر قفل های دیجیتال قابلیت اضافه شدن به ریموت کنترل را دارند.

  • مغزی قفل های دیجیتال:

مغزی ها در سه نوع تک زبانه،دوزبانه و سه زبانه هستند.

  • توپی همراه با کلید مکانیکی:

اگر قفل های دیجیتال دارای کلید مکانیکی باشند با گم نمودن آن کلید باید توپی قفل ها را تعویض نمود و البته تعویض کردن توپی به جهت تامین امنیت ساختمان می باشد.

  • کی تگ:

در داخل قفل های هوشمند دو عدد کارت کی تگ وجود دارد و در صورتی که یکی از کارت ها را گم کنید با کمک کارت دیگر می توانید کارت مفقود شده را از کار بیندازید.

  • برد داخلی:

این قطعه مرکز تصمیم گیری قفل ها می باشد.

  • قفل کودک:

با فعال شدن این گزینه کودک با کشیدن دستگیره به سمت پایین نمیتواند قفل را باز کند. برای باز کردن درب باید دکمه ی قرار گرفته شده روی دستگیره را فشار داد و سپس دستگیره را رو به پایین بکشید تا درب باز شود.

  • شافت دستگیره:

 این قطعات دارای اندازه هایی مابین 4 الی 13 سانتی متر می باشند تا بتوانند انواع مختلف درب با ضخامت های گوناگون را پشتیبانی کنند.

  • دستگیره بیرونی
  • دستگیره داخلی
  • درب پشتی

انواع قفل هوشمند و کاربرد آن ها

انواع قفل هوشمند از لحاظ  نوع دسترسی:

1 – رمز و کارت

2 – رمز،کارت و اثر انگشت

3 – رمز و مگنت

4 – رمز و اثر انگشت

انواع قفل دیجیتال از لحاظ نوع دستگیره:

1 – با دستگیره

2 – Pull and Push

3 – مخصوص شیشه سکوریت

4 – بدون دستگیره