کاربرد اره گردبر چیست

اره گرد بر در سال 1780 در انگلستان اختراع شد. این اره علاوه بر نام اره مدور، اره Buzz و اره Skil نیز نامیده می‌شود. شهرت نام Skil به حدی می‌باشد که یکی از کارخانه‌های تولید این اره، این نام را بر روی کارخانه خود نهاده و محصولات را با این برند به فروش می‌رساند.

اره گرد بر از رایج‌ترین اره در کارگاه‌ها می‌باشد. کاربرد اره‌های گرد بر در برش چوب و انواع ورق‌های چوبی و MDF می‌باشد.

انواع اره‌های گرد بر عبارت‌اند از:

اره مستقیم بر (In-Line Saw):

رایج‌ترین نوع اره می‌باشد که هم ازلحاظ هزینه و هم ازلحاظ قیمت، کمترین می‌باشد. این اره سبک‌وزن بوده و دارای موتوری به شکل عمود بر تیغه و بر روی یک محور به‌طور مستقیم است که موجب حرکت تیغه می‌شود. تنها هزینه‌ی نگهداری از این دستگاه تعویض تیغه‌ی آن می‌باشد.

اره کرمی شکل (Worm-Drive Saw):

این اره گران‌تر از اره مستقیم بر است و برای انجام کارهای سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرند. موتور این اره در موازات تیغه قرارگرفته و موجب افزایش گشتاور و درنتیجه انتقال نیرو به تیغه می‌شود. این دستگاه سنگین‌تر از دستگاه اره مستقیم بر است و البته هزینه نگه‌داری این دستگاه رایگان نبوده و باید پس از مدتی از روغن مخصوص برای محافظت از تیغه و موتور استفاده کرد. این روغن در کارکرد پیچشی دستگاه بسیار اهمیت دارد.

ویژگی اره گرد بر:

ظرفیت تیغه:

ابعاد و اندازه‌های تیغه‌ها مختلف می‌باشد. اگر شما یک مدل سیم‌دار را خریداری کنید، تیغه‌ی آن دارای شماره 47/1 اینچ است و مدل‌های بدون سیم آن دارای 26/1 اینچ است. تیغه‌های بزرگ‌تر دارای وزن بیشتری هستند، اما در فواصل بیشتر اندازه کمتری را می‌تواند اره کند، به‌ویژه در برش‌های زاویه‌ی.

ترمز الکتریکی:

این ترمزها با فشردن ماشه‌ی مخصوص، موتور را پس از 2 ثانیه متوقف می‌کند و این در حالی است که اره‌های بدون ترمز، توقف را در حدود 10 الی 15 ثانیه انجام می‌دهد. این ترمزها از طریق معکوس کردن جریان برق اره را متوقف می‌کند.

در بسیاری از این برندها از این نمونه ترمزها استفاده می‌شود که باعث می‌شود از دست و انگشتان محافظت کند.

قفل شفت:

قفل شفت دکمه‌ای است که با فشار آن، تیغه‌ی فولادی نگه‌داشته می‌شود و می‌توانید به‌راحتی تیغه را تعویض کنید.

انواع تیغه‌اره گرد بر:

تیغه‌ها جزو مهم‌ترین اجزای این دستگاه‌ها می‌باشند و تیز بودن آن‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. این تیغه‌ها دارای انواع گوناگونی است که به نوع کار شما بستگی دارد.

تیغه‌ی کاربیدی:

این تیغه دارای قیمت زیادی می‌باشد و برای مدت طولانی‌تری نسبت به تیغه‌های فولادی تیز باقی می‌مانند.

تیغه‌ی فولادی:

این نوع تیغه ارزان‌قیمت است و کاربرد آن برای چوب‌های نرم می‌باشد و چوب‌های سخت باعث می‌شود که این تیغه کند می‌شود.

تیغه بتنی:

این نوع تیغه‌ها برای بریدن بتن، بلوک‌های سیمانی و دیگر مصالح ساختمانی طراحی‌شده‌اند و جنس آن‌ها معمولاً از مواد ساییدنی است.

 تیغه‌های سرامیکی:

درون این تیغه‌ها معمولاً تیکه‌های الماس وجود دارد و کاربرد آن برای برش کاشی و سرامیک است.

در این لینک ویدئوی آموزشی نحوه ی کارکردن با اره گردبر را به نمایش گذاشته ایم.