طراحی قابل تعویض آچار بکس بدین معنا است که کاربر می‌تواند با استفاده از بکس‌های مختلف و تجهیزات اضافه‌شده آن ‌کارهای بسیاری را انجام دهد. در ادامه شمارا با برخی از قطعات پرکاربرد یک بکس و بکس جغجغه‌ای آشنا خواهیم کرد تا بتوانید بهترین ابزار را انتخاب و تهیه کنید.

نحوه کارکرد آچار بکس و بکس جغجغه‌ای

یک دسته هندل: آچار بکس جغجغه‌ای توسط یک رابط درایو چهارگوش درون یک سر انتهایی بکس جای می‌گیرد و انتهای دیگر بکس بر روی پیچ بسته می‌شود. عملکرد بکس جغجغه‌ای بدین گونه است که هنگامی‌که دسته آن در جهت عقربه‌های ساعت چرخانده می‌شود، دسته درگیر شده و پیچ را محکم می‌کند؛ اما اگر آن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید، دسته به آزادی می‌چرخد. تنها باکمی تغییر در بکس جغجغه‌ای، می‌توان عملکرد آن را نیز تغییر داد تا بدین ترتیب با استفاده از این ابزار بتوان پیچ‌ها را شل کرد.

بکس جغجغه‌ای و آچار بکس در مقایسه با دیگر آچارها

عملکرد بکس‌ جغجغه‌ای و آچار بکس‌ مشابه عملکرد یک آچار معمولی است: کارکرد همه آن‌ها باز و بسته کردن پیچ‌هاست. اما برخی از کارها صرفاً با دو ابزار بکس‌های جغجغه‌ای و آچار بکس‌ به‌خوبی قابل انجام است. ترکیب بکس‌ جغجغه‌ای و آچار بکس‌ به کاربر این امکان را می‌دهد تا یک پیچ و یا مهره را بدون تغییر محل ابزار بر روی بست موردنظر پیچاند، استفاده از این ابزارها زمانی ضروری است که فضای کافی برای چرخش آچار به‌صورت یک دور کامل وجود ندارد. همچنین ازآنجایی‌که آچار بکس به‌طور کامل در اطراف بست موردنظر قرار می‌گیرد و محکم می‌شود، احتمال آنکه همچون برخی از انواع آچارها در حین کار دچار لغزش شود، بسیار کمتر خواهد بود.

انواع آچار بکس، بکس جغجغه‌ای و لوازم جانبی

بکس جغجغه‌ای:

آچار بکس

بکس جغجغه‌ای در اندازه‌ درایوهای مختلف در بازار موجود است، درایوهای آن برابر است با 1/4 اینچی، 1/2 اینچی، و 3/8 اینچی، تا بتواند بر روی بکس‌هایی با اندازه مختلف عمل کند.

بکس جغجغه‌ای معمولاً با یک درایو دنده‌ای کار می‌کند، درایوهایی که تعداد دندانه‌های بیشتری دارد این امکان را به کاربر می‌دهد تا با یک حرکت چرخشی کمتر ابزار را به راه بیندازد، و این امکان زمانی که فضای کمی برای حرکت دسته وجود داشته باشد کاربرد دارد.

بکس جغجغه‌ای بدون دنده‌ که تنها با یک رولبرینگ کار می‌کند نسبت به مدل‌های درایو دنده‌ای در هنگام چرخاندن پیچ و بست‌ها به حرکت کمتری نیازمند است.

بسیاری از بکس‌های جغجغه‌ای دارای یک قفل مجهز هستند تا مانع از سقوط و یا چسبیدن بکس بر روی بست و یا پیچ موردنظر شود، همچنین یک دکمه باز شدن سریع نیز در این ابزارها وجود دارد که قفل با آن باز می‌شود.

بکس‌های جغجغه‌ای مفصل دار و یا لقلقه‌ای این امکان را به کاربر می‌دهد تا زاویه دسته را به‌گونه‌ای تنظیم نماید که بتواند از آن در مناطق تنگ استفاده کند.

آچار بکس:

معرفی آچار بکس

آچار بکس تکی به بکس جغجغه‌ای متصل می‌شود تا بتواند بدین‌وسیله پیچ و مهره‌ها را شل و سفت نماید. البته آچار بکس با آچارهای گشتاور و دسته بکس نیز قابل‌استفاده است.

بکس در اندازه‌های استاندارد (SAE) و متریک در دسترس می‌باشد، برای تشخیص بهتر، برخی از این آچارها را با رنگ‌های مختلف مشخص کرده‌اند تا بتوان به‌راحتی و به‌سرعت دو نوع آچار را از یکدیگر تشخیص داد.

آچار بکس با بکس جغجغه‌ای 1/4 اینچی، یا 1/2 اینچی، و یا 3/4 اینچی مورداستفاده قرار می‌گیرد، بکس‌های کوچک‌تر با پیچ و بست‌های کوچک‌تر متناسب است اما بست‌های بزرگ‌تر معمولاً به آچار بکس‌هایی با اندازه درایو بزرگ‌تر نیازمند است.

بکس‌های کوتاه مناسب مکان‌هایی است که بالاتر از سر بست و یا با پیچ فاصله کمی وجود دارد.

بکس‌های بلند امکان دسترسی به مهره‌های بلندتر و دندانه‌دارتر را فراهم می‌آورد. این نوع بکس‌ها همچنین امکان دسترسی به بست‌ها و پیچ‌های تو رفته را نیز برای کاربر فراهم می‌کند.

بکس‌های 6 پر و بکس‌های 12 پر با طیف گسترده‌ای از سر بست‌ها و پیچ‌ها همخوانی دارند اما بکس‌های همه‌کاره با انواع بیشتری از بست‌ها ازجمله بست هزار خار، ستاره‌ای، و مربعی نیز کار می‌کند.

بکس‌های فلکس یا انعطاف‌پذیر دارای اتصال داخلی هستند که اجازه می‌دهد کاربر از دسته آچار بکس در زاویه‌های مختلف استفاده کند، این ویژگی در فضاهای تنگ بسیار ضروری است.

نوک پیچ‌گوشتی بکسی:

آچار بکس

نوک پیچ‌گوشتی بکسی در باز و بسته کردن پیچ‌‌هایی همانند پیچ سر تخت، فیلیپس، پیچ‌های شش‌گوش و یا ستاره‌ای کاربرد دارد.

این سَری‌ها در مجموعه‌ بکس‌های استاندارد در دسترس افراد قرار داده می‌شود.

بکس شمع:

آچار بکس

این ابزار دارای یک بکس بلند برای استفاده بر روی بدنه شمع خودرو (spark plug) است.

این وسیله همچنین با یک واشر لاستیکی (rubber insert) همراه است که بدین‌وسیله شمع خودرو را گرفته تا کاربر بتواند به‌محض شل شدن، آن را بیرون بکشد.

بکس فشارقوی:

آچار بکس

بکس فشارقوی برای کار با آچار بکس بادی و برقی طراحی‌شده است.

بکس فشارقوی از ماده‌ای ساخته‌شده است که بتواند بدون آنکه دچار شکستگی شود، به سطح موردنظر ضربه وارد کند.

رنگ‌های تیره‌تر این نوع ابزار، آن‌ها را از بکس‌های استاندارد و کرومی قابل‌تشخیص می‌سازد.

بکس فشارقوی معمولاً نسبت به یک بکس استاندارد از دیواره ضخیم‌تری برخوردار می‌باشد.

این ابزار در دو مدل کوتاه و بلند در بازار موجود است.

تبدیل بکس:

آچار بکس چیست

تبدیل بکس این امکان را به کاربر می‌دهد تا یک بکس را با دسته یک بکس جغجغه‌ای در اندازه درایو (دنده)‌های مختلف، تناسب دهد.

تبدیل 6 پر می‌تواند یک بکس چهارگوش را با درایورهای ضربه‌ای شش دنده (شش درایو) و یا درایورها/ مته‌ها تناسب ‌دهد.

تبدیل لقلقه‌ای (یونیورسال):

آچار بکس چیست

تبدیل لقلقه‌ای یک اتصال خم شو است که می‌تواند آچار بکس را به یک بکس جغجغه‌ای متصل ‌کند، این ابزار این امکان را به کاربر می‌دهد تا بسته به پیچ موردنظر از بکس جغجغه‌ای در زوایای مختلف استفاده کند.

این ابزار انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا در هنگام کار بتوانند در شرایطی که فضای کافی برای چرخش یک بکس جغجغه‌ای استاندارد و آچار بکس به سمت جلو و عقب وجود ندارد، اقدام به چرخش پیچ‌ها کند.

رابط بکس/ بکس جغجغه‌ای:

آچار بکس چیست

این رابط میان یک آچار بکس و یک بکس جغجغه‌ای قرار می‌گیرد و این دو ابزار را به یکدیگر متصل می‌کند تا از این طریق فضای دسترسی بکس افزایش داده شود و بتوانند پیچ‌های تو رفته را نیز به‌راحتی بچرخاند.

این رابط‌ها در اندازه‌های مختلفی طراحی و ساخته‌شده‌اند.

امکان قفل شدن این رابط‌ها به ابزار از افتادن بکس و یا چسبیدن آن به پیچ جلوگیری می‌کند.

این ابزار به انتهای آچار بکس متصل می‌شود و از امکان تاب خوردن برخوردار است؛ بدین ترتیب این امکان را به کاربر می‌دهد تا بسته به پیچ موردنظر دسته بکس جغجغه‌ای را چند درجه بچرخاند و زاویه کار بهتری را برای ابزار فراهم سازد.

ترکمتر:

این ابزار به پیچش آچارهای بکس‌ کمک می‌کند تا توسط آن پیچ و مهره‌ها محکم شوند.

همچنین قادر است بر روی مقدار مشخصی از گشتاور (نیروی چرخشی) تنظیم شود و پیچ را محکم ‌کند.

ترکمتر از محکم کردن بیش‌ازحد پیچ و بست‌ها جلوگیری می‌کند. مدل‌های مختلف این ابزار از طیف گشتاور مختلفی برخوردارند. ترکمتر‌های الکترونیکی (برقی) نیز در دسترس افراد قرار دارند.

دسته بکس سر لقلقه‌ای:

آچار بکس چیست

این ابزار به پیچش آچارهای بکس‌ کمک می‌کند تا بتواند پیچ و مهره‌ها را باز کند.

عملکرد دسته بکس سر لقلقه‌ای همچون عملکرد بکس جغجغه‌ای نیست.

این ابزار برای آزاد کردن پیچ و مهره‌های سفت و یا گیرکرده طراحی‌شده است، به‌محض آنکه پیچ موردنظر را با دسته بکس سر لقلقه‌ای شل کنید، می‌توانید از یک بکس جغجغه‌ای برای بیرون آوردن آن استفاده نمایید بدون آنکه آسیبی به عملکرد بکس جغجغه‌ای وارد شود.

یک دسته بکس سر لقلقه‌ای بزرگ، از گشتاور بیشتری نسبت به دسته کوچک‌تر بکس جغجغه‌ای برخوردار می‌باشد.

امکان دارد یک سر این دسته از دنده‌ مفصل دار برخوردار باشد تا امکان کار در زوایای مختلف برای آن فراهم شود.

مجموعه ابزارهای بکس و ابزارهای مکانیکی:

در مجموعه‌ آچارهای بکس و بکس‌جغجغه‌ای، چندین بکس‌ جغجغه‌ای و آچار بکس در اندازه‌های مختلف وجود دارد.

مجموعه‌های ابزارهای مکانیکی اغلب از مجموعه بکس‌ها و بکس‌های جغجغه‌ای و نیز ابزارهای دیگری همانند آچارها و انبردست‌ها تشکیل‌شده است.

کوچک‌ترین مجموعه آچارها که در بازار وجود دارد 11 قطعه‌ای و بزرگ‌ترین آن بیش از 300 قطعه را در برمی‌گیرد.

در این لینک کدام نوع آچار بکس بادی، برقی، شارژی  مناسب است را مطالعه کنید.