تفاوت دریل چکشی و بتن کن

به‌احتمال‌زیاد شما می‌توانید به‌صورت پیوسته از دریل چکشی سوراخ‌های کوچک، بر روی بتن ایجاد نمایید. اما ایجاد سوراخ‌های زیاد بر روی بتن‌های قدیمی‌تر کاری بسیار زمان‌بر می‌باشد. در ادامه تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن و همچنین نحوه استفاده از دریل را ارائه داده‌ایم.

دریل چکشی و دریل بتن کن هر دو دارای یک‌میزان قدرت هستند و همچنین میزان فشاری که بر روی بتن وارد می‌کنند، نیز یکسان می‌باشد. اما تنها تفاوت آن‌ها در مکانیسم فشار واردشده بر سطح (بتن، چوب و ...) می‌باشد. دریل چکشی از یک مکانیسم ساده تشکیل‌شده از آرمیچر و چرخ‌دنده‌ها، است. اما در دریل بتن کن پیستون موجود با فشرده کردن هوا، نیروی لازم برای دریل کردن را ایجاد می‌کند.

دریل چکشی:

دریل چکشی جهت ایجاد حفره در سنگ‌های مختلف، بتن، آجر، بلوک مناسب است. برای ایجاد حفره‌های مختلف، نیازی به‌صرف پول بسیار زیاد برای خرید مته‌های مختلف نیست. نحوه‌ی یادگیری استفاده از مته‌ها می‌تواند به افراد در به‌کارگیری آن‌ها برای امور مختلف کمک کند.

دریل بتن کن:

دریل بتن کن جهت استفاده برای بتن‌های ضخیم‌تر و سطوح سخت‌تر می‌باشد. لوازم جانبی دریل بتن کن عبارت‌اند از انواع مته‌های مخصوص فلزکاری، سوراخ‌کاری بتن، حذف کاشی و حتی تخریب دیوار سخت است. محبوب‌ترین نوع سه‌نظام در قفسه‌های مراکز خرید SDS-Plus می‌باشد. مته‌های SDS-Plus دارای شیارهایی هستند که به سه‌نظام قفل می‌شوند اما اجازه می‌دهند مته و قلم به‌طور مستقل از سه‌نظام حرکت کند. آن‌ها برای امور نصبی دکوراسیون داخلی و تخریب‌های سطحی دیواره‌ها، خالی کردن جای پریز بر روی دیوار، کندن کاشی و سرامیک و. فوق‌العاده هستند. برخی از دریل بتن کن‌‌های بزرگ دارای سیستم مشابه هستند، که SDS-Max نامیده می‌شوند. اما باید اطمینان حاصل کنید که مته یا قلمی را که خریداری کرده‌اید با ابزار مورداستفاده شما منطبق است.

تفاوت دریل چکشی و بتن کن

حالت مختلف در دریل بتن کن:

زمانی که در دریل‌های بتن کن حالت مختلف را تنظیم می‌کنید می‌توان از آن ها برای کارهای مختلف استفاده کرد. تفاوت این حالت‌ها نوع مته و همچنین قلم قرارگرفته بر روی سه‌نظام بتن کن را مشخص می‌نماید.

حالت سوراخ‌کاری: در این حالت چه در دریل چکشی و چه در دریل بتن کن‌‌ جهت سوراخ‌کاری قطعات فلزی، کاشی و سرامیک و.. مورداستفاده قرار می‌گیرد. ضربه زدن به پشت مته در هنگام سوراخ‌کاری، این مصالح موجب آسیب رسیدن به سطح کار یا مته مورداستفاده می‌شود.

حالت سوراخ‌کاری چکش: از این حالت جهت سوراخ‌کاری مصالح مستحکم، همانند انواع بتن و آجر که دارای مقاومت بالایی هستند استفاده می‌شود. این کار فرایند سوراخ‌کاری را سرعت می‌بخشد و از اعمال فشار اضافی به دستگاه جلوگیری می‌نماید.

حالت چکشی یا تخریب: یکی از عمده تفاوت‌های دریل چکشی با دریل بتن کن حالت تخریب آن‌ها است که تنها در دریل بتن کن‌ها فراهم است. از این حالت جهت تخریب انواع سطوح سیمانی، بتنی، کندن کاشی و سرامیک استفاده می‌شود.

انواع قلم و مته برای دریل چکشی و بتن کن:

قلم نوک‌تیز و نوک تخت: از این نوع قلم‌ها در تخریب سطوح بتنی و مصالح ساختمانی استفاده می‌شود.

مته: از مته‌ها که دارای انواع مختلفی همانند آهن، چوب، گرد بر است در مصالح ساختمانی جهت سوراخ‌کاری مورداستفاده قرار می‌گیرند.

قلم نوک پهن: این نوع قلم جهت برداشتن کاشی‌های سرامیکی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت دریل چکشی و بتن کن

نوع سه‌نظام:

تفاوت سه‌نظام معمولی و سه‌نظام چهارشیار در نوع گیرایی مته و محکم کردن آن‌ها است. هنگامی‌که شما مته را درون سه‌نظام معمولی قرار می‌دهید باید برای باز و بسته کردن دهانه آن از آچار مخصوص استفاده شود اما در سه‌نظام چهارشیار انجام این کار با استفاده از دست بسیار ساده بوده و نیازی به آچار سه‌نظام نمی‌باشد. یکی از مزیت‌های سه‌نظام معمولی که بر روی دریل چکشی سوار است، گیرایی و کار با مته‌های کوچک‌تر می‌باشد.

اگر شما دارای یک دریل چکشی و یک مته سنگین هستید، برای ایجاد سوراخ‌های بزرگ در چوب نیاز به خرید تبدیل سه‌نظام چهارشیار به سه‌نظام و همچنین یک سه‌نظام دارید.

این تبدیل این امکان را می‌دهد که از مته سوراخ کننده و سه‌نظام چهارشیار و سه‌نظام معمولی به‌صورت هم‌زمان استفاده نمایید. اما به یاد داشته باشید که حالت دریل بتن کن را در حالت سوراخ‌کاری تنظیم نمایید.

کدام دریل برای کار شما مناسب است؟

شما می‌توانید از دریل‌های چکشی که دارای قیمت‌های ارزان هستند استفاده نمایید. اما هزینه بیشتر دارای دو مزیت است: توانایی در حفاری‌های بزرگ‌تر و زمانی که شما برای حفاری صرف می‌کنید. میزان قدرت دریل‌ها را با معیار توان اندازه‌گیری می‌شود. اما نرخ توان به‌تنهایی تعیین‌کننده نیست. آمپر موتور و نحوه‌ی قرار گرفتن دریل نیز در میزان قدرت دریل نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. سه‌نظام‌های فلزی نسبت به چاک‌هایی که بخش‌های پلاستیکی دارند، بادوام‌تر است. اندازه سه‌نظام اغلب حداکثر اندازه سوراخ را که مته می‌تواند ایجاد کند، تعیین می‌نماید.

تفاوت دریل چکشی و بتن کن

نکاتی در هنگام دریل کردن:

بر روی مته‌ها، شیارهایی جهت خارج شدن گردوغبار‌های حاصل از سوراخ‌کاری وجود دارد. اما بهترین روش برای تمیز کردن حفره این است که هرچند گاهی دریل را از حفره بیرون آورده و حفره را تمیز کنید.

بیشتر دریل‌های چکشی و دریل‌های بتن کن‌‌ به همراه دسته‌های جانبی و توقف عمق، فروخته می‌شوند. بهتر است از این ابزارهای جانبی استفاده کنید. دسته و خط کش کمک می‌کند که عمق موردنیاز در حفره را ایجاد کنید. بیش‌ازحد به دریل‌ها فشار نیاورید زیرا فشار زیاد آوردن بر دریل باعث افزایش فرسایش موتور و همچنین شکستن مته‌ها می‌شود.