انواع قفل درب

درگذشته مردم به دنبال راه‌هایی برای محافظت از اموال خود بودند به همین علت قفل اختراع شد. هرچند که اولین قفل‌ها از یک سری گره‌های طناب ساخته‌شده بودند و هیچ شباهتی به قفل‌های امروزه ندارند، اما آن‌ها دارای هدف یکسانی بودند که الهام‌بخش فناوری جدید بودند.

امروزه طیف گسترده‌ای از قفل‌ها در بازار موجود است که هر طرحی دارای مزایا و معایب خود است که بستگی به عملکرد موردنظر و تنظیماتی که در آن قفل استفاده می‌شود دارد. شما به‌صورت روزانه از قفل‌ها استفاده می‌کنید، بنابراین مهم است که اطلاعاتی در مورد مدل‌های مختلفی که در اختیار شماست داشته باشید. در ادامه فهرستی از رایج‌ترین قفل‌ها را بیان کرده‌ایم.

قفل‌های معمولی:

انواع قفل درب

این قفل یکی از شایع‌ترین نوع قفل‌های پایه است. اولین قفل‌ها در مصر باستان و بابل مورداستفاده قرار می‌گرفتند، و به علت سبکی حمل آن‌ها آسان بوده، البته امروزه نیز طرح اصلی قفل‌ها این‌چنین است. اولین قفل لمینیت توسط هری سارف در سال 1924 پس از تأسیس شرکت Master Lock در سال 1921 به ثبت رسید که امروزه نیز طراحی او هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر دو نوع شاخص از قفل و انواع مختلف دیگری از آن‌ها وجود دارد.

قفل‌های ترکیبی:

انواع قفل درب

قفل‌های ترکیبی به قفل‌هایی گفته می‌شود که نیاز به پشت سر هم آمدن اعداد مشخصی دارند تا مکانیزم، قفل را باز کند. این ترکیبات می‌تواند یک شماره تکی یا چندتایی باشد، قفل‌های تکی اغلب در قفل‌های مدرسه مورداستفاده قرار می‌گیرد. قفل گاوصندوقی نیز درواقع امن‌ترین نوع قفل ترکیبی هستند که اغلب در قفل‌های دوچرخه و کیف‌های دستی استفاده می‌شود. اولین قفل ترکیبی به‌وسیله جیمز سرجنت در سال 1857 اختراع شد و قفل ترکیبی مدرن توسط لینوس ییل. این قفل‌ها متأسفانه به‌آسانی شکسته و برداشته می‌شوند.

قفل‌های کلیددار:

انواع قفل درب

این نوع قفل‌ها برای باز شدن به کلید نیاز دارند. البته می‌توان برخی از این قفل‌ها را تغییر کلید داد و اما برخی دیگر را نمی‌توان. بنابراین باید در نظر داشت که اگر قابلیت تعویض کلید را نداشته باشد و کلید را گم کنید، بنابراین قفل شما بازنخواهد شد مگر آنکه آن را بشکنید. برخی قفل‌های کلیددار می‌توانند کلید را در خود نگه‌دارند، این بدان معنا است که قفل اجازه نخواهد داد که کلید در هنگام باز شدن قفل برداشته شود.

قفل‌های تائید شده TSA:

انواع قفل درب

در هنگام مسافرت به ایالات‌متحده، اداره امنیت حمل‌ونقل، مجموعه‌ای از قفل‌های تائید شده را طراحی نموده است که می‌توانید برای قفل‌کردن چمدان از آن‌ها استفاده کنید. این قفل‌ها معمولاً قفل‌های ترکیبی هستند که با یک شاه‌کلید می‌توانند توسط کارکنان TSA نیز بازشوند.

قفل‌های کلیدی:

انواع قفل درب

به‌طورکلی قفل‌های کلیدی به‌عنوان قفل‌های امن‌تر به شمار می‌آیند زیرا آن‌ها بدون کلید باز نمی‌شوند و باید کلید را برای چرخش در لوله‌ی قفل به حالت باز بچرخاند. این قفل‌ها اغلب در خانه‌ها و درهای بیرونی دیگر به‌عنوان یک‌لایه اضافی امنیتی در ترکیب با قفل‌های کم امنیت‌تر استفاده می‌شوند.

اولین قفل کلیدی در سال 1912 توسط پلیس سابق ساموئل سگال اختراع شد، که شرکت قفل و سخت‌افزار سگال آن را تأسیس کرد. امروزه، سه نوع اصلی از قفل پایه به‌غیراز قفل حرفه‌ای سگال وجود دارد.

قفل تک لوله‌ای:

انواع قفل درب

اکثر خانه‌های آمریکایی از قفل‌های تک لوله‌ای استفاده می‌کنند که توسط یک کلید در خارج از خانه و یک انگشت در داخل خانه کار می‌کنند. برای ایجاد امنیت بیشتر قفل‌ها، می‌توان یک محافظ سبک را در اطراف محور نصب کرد تا از چرخش جلوگیری نماید، بدین معنا که قفل را نمی‌توان برداشت، یا به آن ضربه زد، و یا حتی زمانی که محافظ در محل قرار دارد نمی‌توان آن را با کلید خودش باز کرد.

قفل دو لوله‌ای:

انواع قفل درب

امن‌ترین قفل‌ها، قفل‌های دو سیلندر هستند، به این دلیل که به یک کلید در داخل و خارج نیازمند هستند، اما می‌تواند خطراتی در مواقع اضطراری داشته باشد.

قفل‌های انگشتی:

انواع قفل درب

یک قفل انگشتی، برای حداکثر امنیت توصیه می‌شود زیرا درب منازل را می‌توان از داخل و بیرون قفل کرد. این قفل‌های ترکیبی از قفل‌های تک لوله و دو لوله با یک کلید لوله‌ای در یک‌طرف و یک انگشتی است که می‌توان آن را با یک کلید دیگر قفل کرد. زمانی که افراد در منزل هستند، قفل را می‌توان در حالت باز قرارداد و بنابراین درب مانند یک سنسور استاندارد تک لوله عمل می‌کند. اگر قفل انگشتی قفل‌شده باشد، افراد در خارج یا داخل خانه نمی‌تواند قفل را دست‌کاری کند.

قفل حرفه‌ای:

انواع قفل درب

نوعی قفل استاندارد است که بر روی درب‌های در آپارتمان‌ها و دروازه‌ها نصب می‌شوند. این قفل‌ها خاص هستند زیرا مقاومت بالاتری نسبت به فشار دارند.

قفل‌های دسته‌ی در:

انواع قفل درب

این قفل‌ها در درهای خارجی مورداستفاده قرار می‌گیرد و نوع ساده‌ای هستند که امنیت بالایی ندارند چون لوله در دسته‌ی در است نه در خود در.

اما دستگیره این نوع قفل‌ها را می‌توان از طریق یک چکش، انبردست یا نیروی کافی بازنمود، و این واقعیت را که این قفل‌ها نسبتاً آسان‌تر باز می‌شوند. قفل‌های این نوع دستگیره هرگز نباید به‌عنوان تنها قفل درب بیرونی استفاده کرد، هرچند که در زمان‌های مختلف در بسیاری از وسایل مورداستفاده قرار می‌گیرند. این قفل‌ها در دستگیره‌ها به‌عنوان قفل داخلی در محیط‌های مسکونی استفاده می‌شود.

قفل اهرمی دستگیره:

این قفل‌ها معمولاً در داخل درهای داخلی استفاده می‌شوند و دارای یک اهرم است که به‌عنوان دستگیره چرخشی در یک‌طرف و یک لوله کلیدی از طرف دیگر، بسیار شبیه یک قفل دستگیره است، اما کمتر از قفل‌ها امنیت دارند، زیرا اغلب آن‌ها توسط نیروی وارده باز می‌شوند.

قفل‌های مبادله‌ای یا دسته تی:

انواع قفل درب

قفل دسته تی اغلب به‌عنوان قفل مبادله‌ای شناخته می‌شود، زیرا اغلب آن‌ها در دستگاه‌های فروش و دستگاه‌های خودپرداز استفاده می‌شود. هنگامی‌که شما یکی از این نمونه قفل‌ها را باز می‌کنید، درواقع قفل را از دستگاه حذف می‌کنید، به این معنی که جایگزین آن بسیار آسان است.

این قفل‌ها با یک ضامن همراه هستند. ضامن به‌طور خودکار وقتی‌که دسته T به محل برگردانده شود، قفل می‌شود و ضامن برای قفل شدن به یک کلید احتیاج دارد.

قفل‌های زبانه‌دار یا لبه‌دار:

انواع قفل درب

قفل‌های لبه‌دار و زبانه‌دار باهم دسته‌بندی‌شده‌اند اما درواقع دو نوع مختلف قفل هستند که شباهت زیادی به یکدیگر دارند. این قفل‌ها از قفل‌های دیگر امن‌تر هستند و احتمالاً یکی از آن‌ها را در درب‌های تجاری، درب ورودی شیشه‌ای یا در یک آپارتمان مشاهده خواهید کرد.

تفاوت عمده بین لوله‌ی زبانه‌دار و لبه‌دار این است که وقتی نصب می‌شود که سیلندر یک چرخه طولانی را طی می‌کند و از پشت آن عبور می‌کند که از طریق درب و به مکانیزه قفل در طرف دیگر نصب می‌شود. لوله‌های زبانه‌دار به کناره‌ها کشیده شده است و به ابزار زبانه‌داری روی درب پیچیده می‌شود. این قفل‌ها دارای یک دوربین عکاسی هستند که لبه‌ی لوله‌ی آن دارای چرخ‌دنده‌ای است که برای قفل استفاده می‌شود.

لوله‌ی هسته‌ای قابل تعویض:

انواع قفل درب

کسب‌وکارهای بزرگ، دانشگاه‌ها و مؤسسات دیگر، از قفل‌هایی با لوله‌ی هسته‌ای قابل تعویض استفاده می‌کنند. این قفل‌ها سودمند هستند، زیرا طراحی آن‌ها تغییر آن‌ها را آسان می‌کند، زیرا هسته را می‌توان بدون نیاز به‌بهم ریختن قفل جایگزین نمود.

از دو کلید مختلف برای استفاده از قفل‌های قابل تعویض استفاده می‌کنند. کلید عملیاتی استاندارد برای قفل‌کردن و باز کردن قفل معمولاً مورداستفاده قرار می‌گیرند، اما کلید کنترل کل هسته را از قفل جدا می‌کند. برای جایگزینی قفل، تنها باید یک هسته جدید را به سخت‌افزار موجود داخلی نصب کنید. این قفل‌ها در هسته قابل تعویض‌اند و انواع بزرگ و کوچک دارد.

قفل ضامن و لبه‌دار:

انواع قفل درب

این نوع قفل نوع بهینه‌ای از قفل‌ها است که یک ضامن به قسمت دیگر می‌چسبد. این نوع قفل منحصربه‌فرد است و به‌صورت خودکار طراحی‌شده‌اند به همین علت در مجتمع‌های مسکونی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این قفل‌ها در برابر فشار زیاد مقاوم نیستند و در فضاهای خارجی بهتر است با نوع دیگری قفل همراه باشند.

قفل‌های کلید در دسته:

انواع قفل درب

این نوع قفل بسیار رایج است و دارای انواع مختلفی است که در دسته‌ی در جای می‌گیرند. اما طراحی استانداردی برای این نوع قفل‌ها وجود ندارد و تعویضشان کار بسیار مشکلی است.

لوله‌های عمودی اروپایی:

در ایالات‌متحده از این نوع قفل‌ها برای درب‌های شیشه‌ای و برای قفل‌کردن اتاق‌های غواصی استفاده می‌شود این قفل‌ها تنها یک محل برای اتصال دارند بنابراین به‌راحتی و با اعمال فشار از وسط نصف می‌شوند مانند قفل‌های معمولی. سه نوع اصلی از این قفل وجود دارد.

سیلندر یک‌طرفه:

انواع قفل درب

این نوع قفل تنها ازیک‌طرف و با استفاده از یک کلید قابل‌نصب هستند.

سیلندر دوطرفه:

انواع قفل درب

از یک کلید برای هر دو طرف قفل استفاده می‌کنند.

سیلندر آپارتمانی:

انواع قفل درب

این نوع قفل‌ها یک قفل کلید خور در یک‌طرف و در طرف دیگر یک قفل انگشتی

قفل وسایل چوبی:

قفل وسایل چوبی نوع خاصی از قفل نیست بلکه یک دسته قفل مشابه است که به‌طور مکرر در میزها، کمدها و حتی در درهای شیشه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند. دو نوع عمده از این نوع قفل‌ها وجود دارد قفل‌های پیچ‌دار و قفل‌های دکمه‌فشاری.

قفل دو پله‌ام دی:

انواع قفل درب

معمولاً میزها، کشوها و کابینت‌ها از این نوع قفل استفاده می‌کنند که قطعه‌ی مسطحی از فلز در قسمت بالای قفل قرارگرفته است تا آن را امن کند.

قفل‌های دکمه‌فشاری وسایل چوبی:

انواع قفل درب

معمولاً از این نوع قفل‌ها در کمدهای بایگانی و درب‌های شیشه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند برای امن شدن آن‌ها میله‌ای در امتداد پشت قفل تعبیه‌شده است و هنگامی‌که قفل باز است قفل بیرون می‌آید و میله به داخل بدنه جمع می‌شود.

قفل داشبوردی یا بایگانی:

انواع قفل درب

این نوع قفل‌ها ساده هستند و معمولاً در کمدهای بایگانی یا صندوق پست‌ها تعبیه می‌شوند که شامل یک‌پایه و دوربین هستند. کلید داخل پایه می‌رود و دوربین مانند یک ضامن عمل می‌کند.

قفل‌های دیواری:

انواع قفل درب

قفل‌های مخصوص ناکس باکس و آتش‌نشانی‌ها از این نوع است که در دیوار نصب می‌شوند و برای نگه‌داشتن کلید در قسمت بالای دیوار هستند و برای مراکز تجاری بزرگ کاربرد دارند تا بتوان در مواقع اضطراری به‌راحتی به ساختمان دسترسی داشت.

قفل‌های دیجیتال برقی:

انواع قفل درب

قفل‌های دیجیتال در ماشین‌ها و هتل‌ها کاربرد دارد و انواع گسترده‌تری از آن‌ها اخیراً مورداستفاده قرار می‌گیرد. این قفل‌ها دارای انواع مختلفی هستند که به دو نوع رمزی و کارتی تقسیم می‌شوند.

تعویض کلید این نوع قفل‌ها آسان است زیرا می‌توان آن‌ها را مجدداً برنامه‌نویسی کرد اما مشکل این نوع قفل‌ها امکان دارد توسط افراد دیگر هک شوند.

قفل‌های هوشمند:

انواع قفل درب

این نوع قفل‌ها دارای تکنولوژی جدیدی هستند و با گسترش تلفن‌های هوشمند به بازار آمده است که می‌توان آن‌ها را با یک نرم‌افزار موبایلی اداره نمود. این نوع قفل‌ها دارای مزایایی است بدین معنا که آن‌ها می‌توانند علاوه بر دیگر قفل‌ها وجود داشته باشند.

در این لینک قسمت اول آشنایی با انواع قفل ها را مطالعه نمایید.