انواع تفنگ‏ های حرارتی

تفنگ‌های حرارتی دارای انواع مختلفی است در ادامه برخی از پرکاربردترین تفنگ‌های حرارتی را معرفی می‌کنیم.

تفنگ لحیم‌کاری:

این نمونه ابزار به شکل تپانچه می‌باشد که در لحیم‌کاری برای ذوب کردن سیم لحیم استفاده می‌شود. نوک این وسیله دارای یک حلقه از سیم مسی است که در هنگام فشار ماشه‌ی تفنگ، جریان صد آمپر را تولید می‌کند. درون تفنگ ترانسفورماتور وجود دارد که میزان خروجی را کنترل می‌کند تا نوک تفنگ به دمای مطلوب برسد.

در هنگام خرید تفنگ لحیم‌کاری به این موضوع توجه داشته باشید که دارای سرعت سوئیچینگ بالایی باشد و این بدان معنا است که تفنگ در عرض چند ثانیه سرد می‌شود. از این ابزار برای لحیم‌کاری اتصالات سنگین استفاده می‌شود.

سشوارهای صنعتی و سنتی:

انواع تفنگ‏ های حرارتی

سشوارهای سنتی تقریباً شبیه به سشوارهای معمولی مو خشک‌کن طراحی‌شده است اما تفاوت اصلی آن در جریان حرارتی رو به بالا از هوا است که کمی متمرکزتر از مو خشک‌کن‌های معمولی منتشر می‌کند. از این نوع ابزارها معمولاً برای نرم کردن چسب، گرمایش پلاستیک برای خم شدن و شکل‌گیری، گرم کردن لوله‌های منجمد شده و ... استفاده می‌شود. این نمونه سشوارهای سنتی دمایی از 200 تا 1000 درجه فارنهایت و در برخی مدل‌ها از حرارت بالا تا 1400 درجه فارنهایت، را تولید می‌کنند.

هویه لحیم‌کاری:

این نمونه ابزار تقریباً شبیه به تفنگ‌های حرارتی است اما ازلحاظ ظاهری شکلی شبیه به اسلحه ندارد و همچنین به میزان تفنگ‌های حرارتی، حرارت تولید نمی‌کند. هویه را شبیه به قلم طراحی کرده‌اند تا بتوان به‌راحتی آن را در دست گرفت. نوک هویه به‌وسیله‌ی عبور جریان از المنت‌ها و مقاومت ماده گرم می‌شود و ازآنجایی‌که این ماده در مدارهای الکتریکی کاربرد دارد، دارای سری‌های متفاوتی اعم از نازک و پهن است. هویه‌های کم‌توان در حدود 15 تا 30 وات است. مدل‌های پیچیده‌تری مجهز به دستگاه کنترل دما در بازار موجود است و از طرفی مدل‌های بی‌سیم و مجهز به باطری (شارژی) نیز وجود دارد.

 ابزار برش پلاسما:

انواع تفنگ‏ های حرارتی

این ابزار را در برخی مواقع بانام مشعل پلاسما نیز می‌شناسند که برای برش انواع فولادها و فلزات سنگین در ضخامت‌های مختلف استفاده می‌شود. شعله در این ابزار زمانی به وجود می‌آید که مشعل یک گاز بی‌اثر را با سرعت‌بالا از نازل خارج کره و در همان زمان، یک قوس الکتریکی از گاز عبور کند (به‌اصطلاح یونیزه شدن گاز.) واکنشی که بین گاز و قوس به وجود می‌آید را پلاسما می‌گویند. پلاسما دارای دمای بسیار بالایی است که یک نوار گرم در فلز ایجاد می‌کند و هم‌زمان فلز را از خط برش پس‌زده که این امر باعث به وجود آمدن یک خط برش تمیز می‌شود. برای استفاده از این ابزار باید از ابزارهای ایمنی صورت و عینک استفاده کرد.

انبر جوشکاری:

این ابزار امکان اتصال دو قطعه را به یکدیگر فراهم می‌کند. این ابزار دارای مدل‌های گونان مانند سرد شونده با آب یا هوا است. کاربرد این ابزار در جوشکاری با مقیاس بزرگ که استحکام بسیار زیادی نیاز است استفاده می‌شود. به دلیل داشتن شدت بالای قوس بهتر است از تجهیزات ایمنی استفاده کرد. در هنگام جوشکاری باسیم آلومینیوم به دلیل نرم بودن آن، کار به‌سختی انجام می‌شود بنابراین سیم را به شکل کویل درآورده تا برقراری اتصال را راحتی امکان‌پذیر شود..

تفنگ حرارتی سرد جوشی چیست؟

نمونه‌ای از تفنگ لحیم‌کاری می‌باشد که با باطری کار می‌کند. این نوع ابزارها در لبه‌های خود جریان مدارباز ایجاد می‌کند و تا هنگامی‌که لحیم در مدار قرار نگرفته جریان نیز برقرار نمی‌شود. پس‌ازآن که لحیم پل ارتباطی را کامل کرد و حرارت بالا رفت، دستگاه به کار خود ادامه می‌دهد و با اتمام لحیم و قطع جریان، تفنگ مجدداً سرد می‌شود.

کاربرد ابزارهای لحیم‌کاری باطری دار:

این ابزار وسیله‌ای بسیار قوی است که در کارهای ظریف مانند جواهرسازی کاربرد دارد و استفاده می‌شود.