لوله بر دستی ابزاری است که برای برش لوله توسط لوله‌کش استفاده می‌شود. این ابزار علاوه بر یک برش تمیز، اغلب سریع‌تر، راحت‌تر و تمیزتر از برش‌های لوله توسط اره‌برقی است. البته این مورد به نوع لوله بستگی داد.

این ابزارها برای برش انواع لوله‌های برنج، آلومینیوم، مس و پلاستیک استفاده می‌شود.

لوله برها دارای دو حالت می‌باشند:

1: لوله‌های پلاستیکی که دستگاه برش آن به یک قیچی هرس شباهت دارند و جهت برش‌های خیلی نازک و پلاستیکی استفاده می‌شود.

2: لوله‌های ضخیمی که دستگاه جهت برش آن دارای یک تیغه و غلطت قابل تنظیم می‌باشد.

انواع لوله‌ها عبارت‌اند از:

1: لوله برهای لولایی:

لوله بر دستی چیست

این نوع لوله برها برای برش سریع لوله‌های فولادی 2 الی 12 اینچی با دیواره‌های ضخیم ولوله‌های سخت و یا لوله‌های چدنی طراحی‌شده و برای فضاهایی که امکان گردش وجود داد ایدئال می‌باشد. این نوع لوله برها دارای دسته‌های بلند و بزرگ به‌منظور تنظیم سریع استفاده می‌شود.

2: لوله برهای جدار نازک:

لوله بر دستی چیست

این نوع لوله برها جهت برش تمیز طراحی می‌شوند و برای فضاهای تنگ و باریک بر روی قطرهای کوچک ایدئال می‌باشند و همچنین برای لوله‌های آلومینیومی، تیوب‌های پلاستیکی، مسی نرم و برنجی طراحی می‌شود. این نوع لوله برها دارای پیچ تغذیه جهت آسانی کار و دوام بیشتر و جلوگیری از بسته شدن و گیرکردن، هستند.

3: لوله برهای سنگین کار:

لوله بر دستی چیست

این نوع لوله برها جهت برش سریع و بدون جا گذاشتن پلیسه برای لوله‌های فولادی مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین دارای شفت بسیار بلند و رزوه‌های تنظیم‌کننده هستند که برای تنظیم سریع و آسان دسته آن در نظر گرفته می‌شوند. چرخ‌های برش آن از جنس فولاد آلیاژی سخت ساخته می‌شوند و قابل‌ارائه در مدل‌های تک‌چرخ، سه‌چرخ و چهارچرخ می‌باشند.

لوله برهای تک‌چرخ را می‌توان برای جایگزین نمودن چرخ برش به‌جای غلتک به لوله بر سه‌چرخ تبدیل کرد و یا می‌توان لوله برهای سه‌چرخ سفارش داده‌شده را برای مکان‌هایی که لوله بر به‌طور کامل قادر به دور زدن نمی‌باشند استفاده می‌شود.

مدل‌های چهارچرخ برای مکان‌هایی که گردش لوله بر غیرممکن می‌باشند استفاده می‌شود.

لوله برهای غلتک پهن مضاعف برای برش‌های دقیق و تمیز استفاده می‌شود و همچنین برای برش لوله با پوشش پلی‌اتیلن ایدئال می‌باشد.

4: لوله برهای غیرفلزی:

لوله بر دستی چیست

این نوع لوله برها جهت برش لوله‌های سیمانی، سفالی و یا چدنی از 2 الی 19 اینچ طراحی‌شده‌اند و برای فضاهای محدود استفاده می‌شوند. دسته‌ی این لوله برها دارای عملکرد جغجغه‌ای می‌باشد و به‌موازات لوله حرکت می‌کند و به‌نحوی‌که پهنای شیار برش به کمترین مقدار خود می‌رسند.

بهترین مارک لوله برها:

مارک‌های ریجید آمریکا، گدور و رمس آلمان، مسترکول آمریکا، روتنبرگر آلمان و سوپراگو اسپانیا را نام برد.