تمامی دستگیره‌های درب ساختمان از یراق‌آلات اساسی منزل و محل کار به شمار می‌آیند و معمولاً پس از جابه‌جایی و یا گذر زمان نیاز به تعویض دارند. با توجه به آنکه در هر ساختمان درب‌ها کاربرد خاصی دارند دستگیره‌ها نیز کاربرد خاص خودشان رادارند و با یکدیگر تفاوت دارند. دستگیره درب‌ها در ساختمان به 5 گروه تقسیم می شود که در ادامه شمارا با آن‌ها آشنا می‌کنیم.

  • دستگیره درب ورودی ساختمان:

تفاوت انواع دستگیره درب ساختمان چیست؟

همان‌طور که اسم آن مشخص است این نوع دستگیره‌ها بر روی درب ورودی نصب می‌شوند و نحوه‌ی عملکرد آن‌ها به‌گونه‌ای است که جهت افزایش امنیت ساختمان امکان باز شدن درب از خارج یا بیرون منزل وجود ندارد و تنها از داخل ساختمان درب باز می شود. به همین علت خرید این نوع دستگیره از اهمیت خاصی برخوردار است و به عبارتی قبل از خرید دستگیره با باز شدن درب ساختمان از چپ و یا راست نیز باید دقت کرد و این مسئله در مشخصات فنی با عنوان چپ بازشو و راست بازشو نشان داده می شود.

  • دستگیره درب اتاق‌خواب:

تفاوت انواع دستگیره درب ساختمان چیست؟

دستگیره برای اتاق‌خواب در انواع مختلف و قیمت‌های متفاوتی وجود دارد و به دو صورت دستگیره‌ی سوئیچی و کلیدی به بازار عرضه می شود که در بیشتر مواقع از نوع کلیدی آن خریداری می شود.

  • دستگیره درب سرویس بهداشتی:

تفاوت انواع دستگیره درب ساختمان چیست؟

این دستگیره‌ها بر روی درب‌های حمام و سرویس بهداشتی نصب می شود. با نصب این دستگیره‌ها نمی‌توان درب را از بیرون قفل کرد و تنها راه قفل‌کردن آن از داخل توسط اهرم باز و بسته می شود. تفاوت اصلی این دستگیره با دیگر دستگیره‌ها در این است که می‌توان در مواقع ضروری درب را از بیرون باز کرد. به‌عنوان‌مثال اگر کودکی درب را از داخل قفل کرد و نتواند آن را باز کند شما می‌توانید با یک پیچ‌گوشتی به‌راحتی درب را از بیرون بازکنید. البته درصورتی‌که دستگیره مدل سوئیچی باشد، سیلندر آن را فراموش نکنید.

  • دستگیره درب روزت:

تفاوت انواع دستگیره درب ساختمان چیست؟

این نوع دستگیره‌ها می‌توان بر روی درب‌های موجود در منزل نصب شوند. این دستگیره دارای شکل ظاهری به‌صورت دوتکه (دستگیره و جاسوئیچی) است که برای جلوه‌ی زیبایی و همچنین حفظ یکپارچگی تمامی دستگیره‌های درب منزل را می‌توان از این مدل انتخاب نمود. اما قبل از نصب آن باید برای درب ورودی ساختمان، اتاق‌خواب و سرویس بهداشتی، توپی مخصوص هر یک را نیز خریداری کنید.

  • دستگیره درب دفاتر اداری:

تفاوت انواع دستگیره درب ساختمان چیست؟

برای خرید دستگیره‌های درب اداری بهتر است از نوع سویچی انتخاب شود و تنها چیزی که برای این نوع دستگیره‌ها برای نصب نیاز دارید سیلندر قفل درب است که این نوع سیلندرها باید با مدل قفل و دستگیره هماهنگ شود.