نحوه تنظیم کلاچ دریل

بسیاری از دریل‌ها دارای تنظیمات سرعت هستند و همچنین دریل‌های گران‌قیمت، دارای طوق در گردن خود می‌باشند که تا 20 و یا بیشتر حالت می‌توانند تغییر وضعیت داشته باشند. به این نوع حالت‌ها تنظیمات کلاچ دریل می‌گویند در ادامه به اهمیت این ویژگی و همچنین نحوه‌ی استفاده‌ی بهتر از آن را بیان می‌کنیم.

کار کلاچ دریل چیست:

وظیفه‌ی کلاچ درگیر کردن و یا جلوگیری از درگیر شدن محرک با چرخ است و تنظیمات کلاچ نیز به همان شکل کار می‌کند و هنگامی‌که شما شستی دریل را فشار می‌دهید، دریل تمام گشتاوری که در توان را دارد به پیچ انتقال می‌دهد. شما با تنظیمات کلاچ به دریل اعلام می‌کنید که در هنگام کار کردن چه مقدار گشتاوری را تولید کند.

گشتاور چیست:

برای سنجش قدرت دریل 2 روش وجود دارد: گشتاور و سرعت.

سرعت به این معنی است که دریل به چه تندی مته را دوران می‌دهد. ما گشتاور به معنای میزان زوری است که به‌سرعت دریل اعمال می‌کند. به‌عنوان‌مثال برای چرخاندن پیچ به‌سرعت نیاز است و برای ادامه این چرخش، زمانی که نیاز به مبازره با نیروی بازدارنده اصطکاک دارد، گشتاور کمک کنده خواهد بود.

به چه دلیل نیاز به استفاده از کلاچ دریل دارید:

با استفاده از تنظیمات کلاچ، کنترل عمق نفوذ پیچ در قطعه کار برای کاربر میسر می‌شود که این ویژگی برای کارهای درون ساختمان بسیار مؤثر است.

نحوه تنظیم کلاچ دریل

تنظیم کلاچ جهت عدم آسیب به ظریف‌کاری‌ها:

کارهای ظریف و تزیینات باید بااحتیاط نصب شوند و نجاران با تنظیمات کلاچ به‌ظاهر این کارها صدمه نمی‌زنند.

تنظیم کلاچ در هنگام بستن پیچ در مواد سخت:

در هنگام بستن پیچ در مواد سختی مانند الوارهایی که با فشار تقویت‌شده و یا چوب‌های سفت، با تنظیم صحیح کلاچ از هرز شدن سرپیچ و دررفتن پیچ‌گوشتی جلوگیری می‌شود.

زمانی سرپیچ هرز می‌شود که پیچ در قطعه کار گیر کند و دریل همچنان به چرخش خود ادامه می‌دهد و همین باعث صدمه به کانال‌های سرپیچ می‌شود و برای باز و بستن پیچ با مشکل روبرو می‌شویم.

در برخی مواقع نیازی به کاهش گشتاور موتور از حالت حداکثر نمی‌باشد. به‌عنوان‌مثال در هنگام کار دریل با مته، گازورزنی با مته گازور و کار با گردبر، باید تنظیمات کلاچ در بیشترین گشتاور حاصله ارائه شود.

در برخی از دریل‌ها شکل مته در بالاترین درجه حک‌شده ست اما در برخی دیگر، بیشترین عدد در انتها نمایانگر بیشترین گشتاور ممکن می‌باشد.

چگونه کلاچ دریل را برای قطعه کار موردنظر تنظیم کنیم:

تنظیم کلاچ بسیار ساده است و به‌راحتی می‌توان این کار را انجام داد. برای گشتاور کمتر، پیچ کلاچ را به سمت عدد کمتر و برای گشتاور بیشتر باید به سمت عدد بیشتر چرخانده شود. اما اگر قطعه‌ای که می‌خواهید با آن کارکنید برایتان آشنا نیست می‌توانید از گشتاور کم شروع و بعد آن را افزایش دهید تا میزان صحیح به دست آید.

دیوارهای کاذب و یا گچی را می‌توان با گشتاور کم شروع نمود. همچنین برای بستن پیچ‌های قطور می‌توان از گشتاور متوسط استفاده کرد.

برای پیچ‌های درشت که دارای سر شش‌گوش هستند، امکان دارد که نیاز به استفاده از بالاتریم میزان گشتاور داشته باشید و همچنین این امکان وجود دارد که لازم باشد گشتاور را چندین بار کم‌وزیاد کنید تا به گشتاور مناسب دست‌یابید.