تراز جیبی چیست

تراز جیبی ابزارهایی هستند که می‌توانند در کارهای تولید، ساخت و نصب مورداستفاده قرار گیرند. این ابزارها بسیار دقیق هست. ترازهای دقیق بر پایه‌ی 3 اصل مهم تمرکز دارند که عبارت‌اند از: دقت، دوام و وضوح. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شمارا با این 3 اصل آشنا کنیم.

دقت:

تولید ترازهای جیبی با دقت در حد ترازهای بلند امکان دارد بسیار دشوار باشد اما این نوع تراز جیبی دارای دقتی در حدود 5 ده‌هزارم دارد و این بدان معنا است که در طول 1 اینچ، خطای این تراز در حد 5 ده‌هزارم اینچ است. ترازهای کاپرو و رداستیک شرکت میلواکی این دقت تراز بودن را به همراه دارند.

دوام:

شیشه‌ی استوایی شکل که بر روی تراز کاپرو در اکلیل جامد بر روی ترازو نصب‌شده است بسیار مقاوم است. باوجود روکش‌های لاستیکی کناره‌ها، می‌توانند به‌عنوان یک چنگش عالی برای اندازه‌گیری تراز مورداستفاده قرار بگیرد این روکش‌ها در هنگام افتادن از تراز محافظت می‌کند و از ضربه وارد شدن به آن جلوگیری می‌کند.

وضوح:

تراز کاپرو دارای استوانه شفاف حباب‌دار در مقابل یک زمینه سفیدرنگ است. پلاستیک قرمزی که دور اکریلیک قرارگرفته است، باعث شده تا لبه‌های حباب قرمزرنگ دیده شود. این ویژگی درواقع مزیت عالی به شمار می‌آید زیرا در شرایط نور کم، حباب تراز قابل‌رؤیت است. مگر آنکه هوا به‌اندازه‌ای تاریک شود که نیاز به داشتن چراغ‌قوه باشید. می‌توان گفت این تراز در شرایط روشنایی مختلف، واضح‌ترین حباب را دارد.

تراز جیبی چیست

ویژگی‌های دیگر تراز جیبی:

نگه‌دارنده کمربندی:

2 عدد آهنربا از جنس فلزات نادر، در پایه بزرگ تراز قرار دارد تا تراز راحت‌تر به نگه‌دارنده کمربندی بچسبد. این نگه‌دارنده به‌خوبی به کمربند قفل می‌شود و تراز را خیلی ایمن نگه می‌دارد. جاذبه آهن‌ربایی بین نگه‌دارنده و تراز نیز بسیار مستحکم است.

درجه شیب:

این تراز جیبی دارای درجه‌بندی شیب یک و دو درصد بوده که بارنگ سفید حک‌شده و در کنار پلاستیک قرمز دیده می‌شود.

نقص‌ها:

این تراز درزمینهٔ دقت، دوام و وضوح بسیار عالی عمل کرده است. اما اگر دارای شکاف V شکل بود، میزان شیب و یا تراز بودن لوله‌ها راحت‌تر مشخص می‌شد. همین‌طور در این تراز، استوانه با زاویه‌های دیگر وجود ندارد تا بتوان غیر از افق را نیز به دست آورد. اما وجود این ویژگی‌ها امکان داشت استحکام چارچوب آلومینیومی تراز را دچار نقصان کند.