معرفی ابزارهای آهنگری

همان‌طور که همه می‌دانند  آهنگری حرفه‌ای است که در آن ساخت‌وسازهای فلزی صورت می‌گیرد همچنین در این حرفه با آهن ‌کار می‌کنند بنابراین کاربران به ابزارهای مناسبی برای پرداخت و برش و ... نیازمند هستند. ابزارهایی نظیر پروفیل، نبشی، قوطی و ... مورداستفاده در حرفه‌ی آهنگری می‌باشد.

جهت ساخت هرگونه ابزاری ابتدا باید آن ابزار برش داده شود و سپس قطعات را به شکل‌های مختلف به یکدیگر متصل می‌کنند و در آخر نیز پرداخت لازم بر روی قطعه و سازه انجام می‌شود که برای هرکدام از این کارها نیاز به ابزارآلات مخصوصی می‌باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از این ابزارآلات را به شما معرفی کنیم.

آهن‌بر دستی:

معرفی ابزارهای آهنگری

برای برش‌های ساده از آهن‌بر دستی استفاده می‌شود. این نوع آهن‌برها امکان دارد در هنگام کار بشکند و نیاز به تعویض داشته باشید بنابراین در هنگام خرید به کیفیت تیغه‌ی آن دقت کنید.

پروفیل:

معرفی ابزارهای آهنگری

برای برش آهن‌آلات از پروفیل‌های توپر، توخالی و همچنین پروفیل‌هایی با مقاطع مختلف استفاده می‌شود. این ابزارآلات را برای ساخت در و پنجره مورداستفاده قرار می‌دهند. صفحه‌های برش این دستگاه‌ها از پرکاربردترین و مهم‌ترین قسمت این ابزار می‌باشد.

دسته برش هوا:

معرفی ابزارهای آهنگری

این دستگاه برای برش آهن همانند روش پلاسما، برش انجام می‌دهد. نحوه‌ی کار با این دستگاه بدین‌صورت است که ابتدا آهن و یا فلز رسانا را برای برش حرارت می‌دهند تا قرمز شود و سپس به‌وسیله‌ی فشار گاز دسته‌ی برش، برش بر روی قطعه موردنظر صورت می‌گیرد.

اینورتر:

معرفی ابزارهای آهنگری

اکنون باید قطعات را متناسب با شکل سازه به یکدیگر متصل کنید و برای این کار باید قطعات را به یکدیگر جوش دهید و یا باهم پیچ کنید به همین علت به ابزارهایی مانند اینورتر جوشکاری، دریل پیچ‌گوشتی و یا دریل برقی نیازمند هستید.

دستگاه فرز:

 

 

معرفی ابزارهای آهنگری

در این مرحله که آخرین مرحله می‌باشد باید پرداخت صورت بگیرد و برای این منظور از دستگاه‌های فرز آهنگری استفاده می‌کنند. البته برش با توجه به صفحه‌ی نصب‌شده بر روی دستگاه فرز انجام می‌گیرد. صفحات برش بر روی دستگاه‌های فرز قابل‌نصب می‌باشند.

سندان:

معرفی ابزارهای آهنگری

برای برش، جوش و پرداخت آهن به ابزارهای کمکی نیاز است که سندان یکی از آن‌ها می‌باشد. این ابزار دارای یک‌پایه‌ی چدنی و یا فولادی می‌باشد که قطعه کار موردنظر بر روی آن قرار می‌گیرد و باعث می‌شود تا کاربر روی فلزات به‌راحتی انجام شود. درواقع می‌توان گفت سندان نوعی میز کار برای آهنگران می‌باشد.

انبر و چکش:

 برای نگهداری و شکل دادن به آهن‌آلات نیاز به انبر با شکل سری متفاوت است و برای شکل‌گیری آن نیاز به چکش می‌باشد.