تفاورت بین برش اریب و فارسی چیست

ابزارهای فارسی بر و اره میزی ابزارهایی هستند که علاوه بر برش‌های عمودی بر روی قطعات، می‌توانند برش‌های کج و زاویه‌دار نیز ایجاد کنند. برش‌های زاویه‌دار دارای دو نوع برش اریب و فارسی می‌باشد. کاربرد برش‌های اریب و فارسی جهت متصل نمودن قطعات با یکدیگر در زوایای مختلف می‌باشد.

تفاوت بین برش‌های اریب و فارسی چیست:

برش اریب:

دربرش‌های اریب تیغه‌ی اره قادر خواهد بود به سمت چپ و یا راست کج شوند و نسبت به میز تغییر زاویه داشته باشند.

نحوه‌ی برش اریب:

در هنگام شروع برش، زاویه از سمت بالا به قطعه‌ی کار اعمال می‌شود و تا پایین ادامه می‌یابد. درواقع می‌توان گفت در این نوع برش زاویه‌ی عمودی تیغه تغییر داده می‌شود.

در هنگام برش موتور و تیغه کج می‌شوند تا بتواند زاویه اریب را ایجاد کند و این در حالی انجام می‌شود که در قطعه کار و سطح میز تغییری به وجود نمی‌آید.

اگر از ابزارهای اره نواری پایه‌دار و یا رومیزی استفاده می‌کنید امکان دارد که این ابزارها قابلیت کج شدن داشته باشند تا بتوانید با تغییر زاویه میز برش اریب انجام دهید.

برخی از اره ابزارها نیز می‌توانند برش اریب انجام دهند مانند اره‌های گرد بر نفوذی، معمولی، دنده مارپیچی و اره عمودبر. برای انجام نحوه‌ی برش اریب با این ابزارها تنها کافی است زاویه‌ی پایه‌ی آن‌ها را تنظیم کنید.

تفاورت بین برش اریب و فارسی چیست

برش فارسی:

برش فارسی بدین معنا می‌باشد که کاربر بتواند زاویه برش را از 90 درجه کامل به هر زوایایی که مدنظر داشته باشد تغییر دهد، برش چه در امتداد رگه‌های چوب باشد و چه در طول و چه در عرض باشد فرقی ندارد و ازآنجایی‌که دربرش فارسی کاربر زاویه افقی را تغییر می‌دهد، زاویه مدنظر با شروع برش، از ابتدای قطعه روی کار پیاده می‌شود و تا پشت قطعه ادامه پیدا می‌کند.

رایج‌ترین نوع برش دربرش فارسی ایجاد برشی با زاویه 45 درجه بر روی دو قطعه‌ی کار می‌باشد که پس از متصل شدن به یکدیگر زاویه‌ی 90 درجه کامل را خواهید داشت.

نحوه‌ی برش فارسی:

هنگام برش فارسی در اره فارسی بر ابتدا باید قفل آن را آزاد کرد تا بتوان موتور و تیغه را چرخاند و زاویه‌ی مدنظرتان را برای برش به آن داد. این در حالی است که قطعه‌ی کار شما همچنان در جای خود ثابت می‌باشد و شما تنها زاویه‌ای را که برای برش می‌خواهید را تنظیم می‌کنید.

اره‌های رومیزی برای انجام برش فارسی بری روش متفاوتی دارد. در این نوع اره‌ها نقاله‌های متحرکی وجود دارد که می‌توان زاویه قطعه‌ی کار را تنظیم نمود اما موتور و تیغه‌ی آن‌ها ثابت قرار دارند.

هر زاویه اره و یا فارسی را انتخاب کنید در این نوع ابزارها، در هنگام برش، تیغه در راستای کاملاً عمود بر سطح میز، قطعه را برش می‌دهد.

تفاوت بین برش اریب و فارسی

برش ترکیبی:
برخی از اره فارسی برها ترکیبی هستند بدان معنا است که این ابزار می‌تواند هم برش فارسی بر و هم اریب را به‌طور هم‌زمان انجام می‌دهد.

خرید ابزار اره فارسی بر ترکیبی که تیغه‌ی آن‌ها قادر خواهد بود در دو جهت چپ و راست کج شود باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود.

فارسی بر دو جهته ترکیبی کشویی:

داشتن ریل در اره‌های فارسی بر به کاربر کمک می‌کند تا بتواند انجام حرکت کشویی به سمت جلو و عقب، برش طولانی‌تر باشد. این ابزار همه‌کاره قادر خواهد بود علاوه بر برش اریب به سمت چپ و راست، به دلیل داشتن ویژگی کشویی، طول برش بیشتری را ارائه می‌دهد.