چگونه از یک اره گردبر استفاده کنیم

اره گرد بر ابزاری قدرتمند و دستی است. این ابزار پایه و اساسی در مشاغل نجاری می‌باشد. در ادامه نکات مهم و دستورالعمل‌های مناسبی برای استفاده از اره گردبر را بیان می‌کنیم.

  • به نوع و اندازه‌ی متفاوت اره گردبرها توجه کنید:

اره گردبرهایی که سایز آن‌ها 12.7 سانتی‌متر است اغلب دارای دندانه‌های ریزی هستند که تیغه‌ی آن‌ها در سمت چپ موتور دستگاه قرارگرفته است تا کاربر بتواند به‌راحتی الگوی حرکت آن را ببیند. ولتاژ این دستگاه‌ها 120 می‌باشد و به برق مستقیم اتصال می‌شود. البته مدل‌های قابل شارژ که توسط باطری و برق غیرمستقیم کار می‌کنند نیز به بازار عرضه‌شده است.

 اره گردبرهایی که دارای سایز 16.5 سانتی‌متر هستند که برای قطع طول اسمی چوب‌های مورداستفاده از ساخت‌وساز، تخته‌های سه لایه، برش چوب و مواد کامپوزیتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

اره گردبرهای 18.4 سانتی‌متری، این نوع اره‌ها اغلب بانام اسکیل که همان نام برند تولیدکننده اکثر اره گردبرها است شناخته‌شده می‌باشند. این نوع اره‌ها اساس کار صنایع ساخت‌وساز هستند و برای برش چوب باضخامت بیش از 5.7 سانتی‌متری مورداستفاده قرار می‌گیرند. اره‌های 18.4 دارای تعدادی تیغه برای بریدن مواد بتنی، کامپوزیتی، لوله، ورقه‌های فلزی و غیرفلزی و فولادهای نورد سرد استفاده می‌شود.

اره گردبرهای 20.32 الی 25.4 سانتی‌متری، این ابزارها برای برش چوب و الوارهایی باضخامت بیش از 10.2 سانتی‌متری کاربرد دارند. این نوع اره‌ها بسیار سنگین بوده و اغلب برای کارهای صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نوع دیگر اره گردبرهایی وجود دارند که دارای هستند و در مدل‌هایی 18.4 سانتی‌متری یافت می‌شود و اغلب برای قطع کردن تخته‌های 3 لایه، برش چوب و ورقه کردن کاربرد دارند. تیغه‌ی این نوع دستگاه‌ها در سمت چپ قرارگرفته تا بتوان الگوی حرکت تیغه در زمان کار با دستگاه همچنین برش موازی با لبه‌ی تخته چوب، را به‌راحتی دید.

چگونه از یک اره گردبر استفاده کنیم

  • به مشخصه‌های دستگاه توجه کنید:

دستگاه دارای صفحه‌ی اصلی است که قابلیت کج شدن دارند و برای انجام برش‌های زاویه‌دار نیز مناسب می‌باشند. بیشتر اره گردبرها قادر هستند برش در زاویه 90 درجه تا کمتر از 45 درجه را انجام دهند و کاربر می‌تواند با این قابلیت سطوحی با انتهای زاویه‌دار برای اتصال گوشه‌ها برش دهد.

اکثر دستگاه‌های اره گردبر توسط یک اهرم و ضربه‌گیر مجهز هستند که قادر خواهد بود تیغه را در زاویه‌ی درست در هنگام برش نگه دارد. برخی دیگر از مدل‌ها دارای درجه‌بندی هستند که کاربر به‌وسیله‌ی آن قادر خواهد بود زاویه‌های 0 تا 45 درجه برش دهد.

تیغه‌های دستگاه اره گرد بر قادر به تنظیم برش مجزا بر روی یک عمق مشخص هستند. اهرمی در سمت چپ عقب موتور دستگاه قرار دارد که وظیفه‌ی نگه‌داشتن صفحه‌ی اصلی دستگاه در ارتفاع موردنظر را بر عهده دارد.

اره گردبرها دارای یک محافظ برای زمان برش چوب هستند، این حصار برای ایجاد برش‌های موازی در هنگام استفاده از دستگاه استفاده می‌شود.

برخی از دستگاه‌های جدید وجود دارند که به یک خارج کننده گردوغبار برای دمیدن ذرات حاصل‌شده از کار به بیرون مجهز شده‌اند. این براده‌ها حاصل از برش قطع چوب هستند که مانع دید کاربر می‌شود که توسط این خارج کننده به بیرون دمیده می‌شوند.

برخی دیگر از این دستگاه‌ها به نور ردیابی لیزر مجهز هستند و نوری قرمزرنگ بر روی الگوی برش تیغه می‌اندازد. این وسیله می‌تواند بر روی دستگاه‌های قدیمی به‌صورت پیش‌فرض نصب شود.

گارد محافظ، این نوع گارد برای یک دستگاه بسیار ضروری است و دارای یک بخش ثابت در بالای تیغه و یک بخش متحرک است که بر سر راه دستگاه زمانی که به سمت قطعه برده می‌شود، قرار می‌گیرد. از این محافظ‌ها برای بهتر دیده شدن محل نشانه‌گذاری روی قطعه کار، استفاده کرد.

چگونه از یک اره گردبر استفاده کنیم

  • انواع مختلف و تیغه‌اره گردبر:

تیغه‌های اره گردبر، در جنس، تعداد دنده، عرض شکاف و کیفیت متفاوت می‌باشد.

برخی از اره گردبرها دارای تیغه‌ی فولادی برای سرعت‌بالا به همراه دستگاه هستند.

تیغه‌های کاربید تنگستن دوام بیشتری دارند و برای چوب‌های بسیار سخت، تخته‌های سه لایه و کامپوزیتی استفاده می‌شوند.

تیغه‌هایی که دارای دندانه‌ها و شیارهای کمی هستند برای برداشت چوب در طول قطعه کار استفاده می‌شود. این تیغه‌ها اغلب برای برش‌های خشن و سریع به کار می‌روند. این نوع تیغه‌ها به دلیل تعداد کم دندانه بسیار ارزان هستند و همچنین ارزان نیز تیز می‌شوند.

تیغه‌هایی با دندانه‌های بیشتر وجود دارند که برای برش‌های عرضی از آن‌ها استفاده می‌کنند و اغلب نیز برش‌های تمیزی را ایجاد می‌کنند.

تیغه‌های ساینده، این تیغه‌ها از جنس مواد ساینده که از رزین و اتصال‌دهنده‌ی مصنوعی کنار هم قرارگرفته‌اند، ساخته می‌شود و اغلب برای برش بتن و فلز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تیغه‌های الماسه، این تیغه از جنس آلیاژ مخصوص فلز با الماس‌های صنعتی در لایه‌ی بیرونی تیغه تهیه‌شده و جهت برش مواد سیمانی، محصولات سنگی و بتن‌های سخت کاربرد دارد.

تیغه‌های عملیات حرارتی، این تیغه‌ها دارای دندانه‌های فولاد کربنی ریزی هستند و برای برش صفحات فلزی، مانند: لوله‌های آلومینیومی، برنج و مس استفاده می‌شود.

تیغه‌های Dado، این تیغه‌ها قادر خواهند بود شکاف‌هایی با عرض متفاوت ایجاد کنند.

تیغه‌هایی که دارای پانل کردن دندانه‌های ریزی هستند و باعث ایجاد برش‌های صافی ایجاد می‌کنند. این برش‌های دقیق بر روی سطوح قطعه مانند پانل و قالب استفاده می‌شود.

چگونه از یک اره گردبر استفاده کنیم

  • استفاده از پشت‌بند:

از پشت‌بندها برای براش قطعه استفاده می‌شود تا تیغه با سطح زیری درگیر نشود. به‌عنوان‌مثال: تخته‌های چوب را بر روی زمین و یا قطعه‌ی بتنی قرار ندهید. برای انجام این کار برای میز اره استفاده می‌شود.

  • نشانه‌گذاری قطعه:

برای نشانه‌گذاری بر روی قطعه‌ی کار باید از ابزارهای اندازه‌گیری و مدرج استفاده نمود و سپس از ابزارهای گوشه‌دار برای ایجاد الگوی برش بر روی سطح کار استفاده می‌شود.

  • تنظیم عمق برش اره:

به مانور بیش‌ازاندازه تیغه برای برش نیاز نیست، به همین علت برای چوب‌هایی باضخامت 40 میلی‌متر، تیغه را در محدوده‌ی 45 الی 50 میلی‌متری تنظیم می‌کنند و با این کار حالت ضربه زدن دستگاه به حداقل می‌رسد.

  • محافظ دستگاه را در وضعیت مناسب قرار دهید:

بلافاصله پس از برداشت دستگاه از روی کار، حفاظ باید در جای خود قرار گیرند و هنگامی‌که دستگاه را بر روی قطعه کار ببرید، حفاظ باید به نرمی عقب‌رفته و قبل از قرار دادن دستگاه بر روی میز، اطمینان حاصل کنید تا حفاظ دستگاه در وضعیت پایین قرارگرفته باشد.

  • خط علامت‌گذاری شده در هنگام انجام برش را دنبال کنید.

چگونه از یک اره گردبر استفاده کنیم

  • توجه به راهنمای شیار:

در سمت راست دستگاه، راهنمای شیار قرار دارد که باید در وضعیت نرمال قرار داشته باشد. راهنمای شیار را باید در امتداد خط علامت‌گذاری شده پیش ببرید.

  • بررسی عملیات برش:

دید خود را در وضعیتی قرار دهید که به برش ایجادشده اشراف داشته باشید، بنابراین برش را در راستای علامت‌گذاری شده، به‌دوراز خاک‌اره، جلو ببرید.

دستگاه را در هنگام برش، بر روی سطح قطعه قرار دهید.

از فشار دادن بیش‌ازحد به دستگاه که باعث شود سرعت موتور کم شود، خودداری کنید. تیغه‌های تیز باید بتوانند از هر سطحی عبور کنند اما مواد سخت نیازمند دقت بیشتری می‌باشد.

از قرار گرفتن صحیح محافظ تیغه اطمینان حاصل کنید و توجه داشته باشید که در صورت قرار گرفتن صحیح محافظ بر روی تیغه، امکان گیرکردن خرده چوب در بین مکانیزم تیغه نیز وجود دارد.

در این لینک ویدئوی آموزشی از نحوه ی کارکردن با اره گردبر را به نمایش گذاشته ایم.

در این لینک می توانید کاربرد اره گردبر را مطالعه نمایید.