افزونه کمکی تراز

افزونه کمکی تراز یکی از ابزارهای اندازه‌گیری پرمصرف، تراز است. تراز درواقع یک قوطی فلزی است و دارای چند کپسول استوانه‌ای شکل شفاف و کوچک هست که با مایعی مانند اتانول تقریباً پرشده است و تنها قسمت کوچکی از این استوانه‌ها خالی هستند. این حباب هوا نقش سطح مایع را درون ظرف استوانه‌ای شکل بازی می‌کند. درواقع از تراز برای یافتن سطح یا خط کاملاً افقی استفاده می‌کنند، یعنی خط یا سطحی که بر شاغول کاملاً عمود باشد.

تراز بودن سطح یا نبودن چه اهمیتی دارد؟

به‌طور خلاصه باید گفت که شاغول نیز ابزاری تشکیل‌شده از یک وزنه و ریسمان است که پس از آویزان شدن و از نوسان ایستادن، در راستای نیروی جاذبه زمین در آن نقطه، قرار می‌گیرد و زمانی که آب روی سطح تراز ریخته می‌شود، در جهات مختلف پخش می‌شود، اما در ثابت در مکانی که قرارگرفته است باقی می‌ماند و به هیچ سمتی جاری نمی‌شود.

در ساخت ابنیه، اکثر مواقع سطوح را تراز می‌کنند و یا برای هدایت آب به سمت کف شور کمی شیب به سطح اعمال می‌کنند. به‌عنوان‌مثال در صنایع، بسیاری از ماشین‌آلات باید در سطحی کاملاً تراز نصب شوند، بخصوص ماشین‌آلاتی که قطعات دوار دارند. در برخی از آزمایشگاه‌ها نیز میزهایی وجود دارد که می‌بایست بسیار دقیق تراز شوند. این ابزار کاربردهای بسیار متفاوتی دارد.

افزونه کمکی تراز

نحوه‌ی فهمیدن میزان دقیق تراز بودن سطح:

این ابزار بسیار ساده هست که حتی درجه‌ای برای نشان دادن میزان نا ترازی در آن وجود ندارد، طراحان شرکت FastCap به این نتیجه رسیدند که با اضافه نمودن وسیله‌ای کوچک به تراز، کارایی آن را افزایش دهند. این گیج کوچک همانند یک نرم‌افزار آنالوگ برای تراز است و همچنین دارای طراحی و ساخت مناسبی است و برای کارهای ساخت‌وساز بسیار مناسب است.

اکثر کارگران و استادکاران در صنعت ساخت‌وساز با استفاده از تراز بهروش‌های مختلف، میزان تراز و یا شاقول نبودن سطح را مشخص می‌کنند و در این شرایط می‌توان گفت که کار خیلی تراز و یا نزدیک به تراز است که البته این نتایج عمدتاً به میزان زمان موجود برای اندازه‌گیری، میزان اهمیت اندازه‌گیری و خودکار در حال انجام بستگی دارد. اما با اضافه شدن گیج به تراز، باعث شده تا اندازه‌گیری‌های پایه‌ای را با سرعت و باقابلیت اعتماد و دقت بالا، به‌طور مداوم داشته باشند. می‌توان این گیج را به‌راحتی روی هر ترازی با ارتفاع حداقل 6 سانتیمتر نصب نمود و به دلیل وجود کانکتورهای اضافی امکان جابجایی و نصب آن روی ترازهای دیگر نیز میسر است.

افزونه کمکی تراز

ویژگی‌های گیج:

این وسیله سبب افزایش میزان حساسیت در تراز می‌شود.

از آلیاژهای بسیار باکیفیت برنج، فولاد ضدزنگ و آلومینیوم ماشین‌کاری شده با سی ان سی ساخته‌شده است.

قادر خواهد بود در شرایط زمخت، سخت و پر عجله کارگاه‌های ساختمانی امروزی را تحمل کند و همچنین دقتی قابل‌اعتماد ارائه دهد.

برآمدگی‌های موجود در نر و ماده کانکتور این دستگاه، نصب همواره صحیح گیج را تضمین می‌کند.

یک آهن‌ربای قوی در کانکتور وجود دارد که باعث می‌شود گیج را محکم به انتهای تراز می‌چسباند.

افزونه کمکی تراز

قابلیت چرخش سریع مهره برنجی بر روی پیچ تنظیمی که به‌دقت ماشین‌کاری شده است موجب می‌شود تا درحالی‌که به حباب ابزار خیره شده‌اید، ظرف چند ثانیه آن را تراز کنید.

پس‌ازآن که تراز به‌خوبی تنظیم شد، می‌توانید عدد روی گیج را که تقسیم‌بندی 1 میلی‌متری و یا 1/16 اینچی دارد، سریع و با دقت بخوانید.

خطوط درجه‌بندی توسط اشعه لیزر روی ابزار حک‌شده است و به‌آسانی قابل‌خواندن و حفظ شدن به‌منظور اعمال تنظیمات هست.

امکان دارد این ابزار در نگاه اول چیز جالبی به نظر نیاید، زیرا هر کاربر، روش خاص خود را برای خواندن تراز دارد. اما کاربران زیرک خیلی زود کاربردهای متنوع این ابزار را می‌یابند و این ابزار باعث افزایش سرعت و همچنین بهبود جریان کار می‌شود. داشتن ترازی تنظیم دار که بتواند نشان دهد قطعه کار چقدر از تراز و یا شاقول خارج است، سرعت و دقت را در کار افزایش می‌دهد، از نصب درب‌ها و کابینت‌ها گرفته تا احداث راه‌پله‌ها و یا اصلاح چارچوب‌های نصب‌شده.