دستگاه رطوبت سنج چیست

امروزه گزینه‌های متعددی برای خرید دستگاه رطوبت‌سنج در بازار وجود دارد که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های متفاوتی بوده و در طیف گسترده‌ای از رطوبت‌سنج‌های متفاوت در دسترس هستند.

دلیل نیاز به رطوبت‌سنج چیست؟

رطوبت‌سنج برای آزمودن چوب بسیار مفید است. دستگاه رطوبت‌سنج این امکان را به نجاران می‌دهد تا از میزان رطوبت یا خشکی قطعات الوار متناسب با سطح آن‌ها آگاه شوند. سطح رطوبت ایده‌آل حدود 5 الی 10 درصد است که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود و هر عددی پائین تر یا بالاتر از این سطح نشان‌دهنده آن است که چوب در حالت فعلی خود مناسب برای استفاده نیست با این کار شما از نحوه غیر صحیح ذخیره الوارهای چوبتان آگاه خواهید شد. به‌عبارت‌دیگر، دستگاه رطوبت‌سنج به شما یادآوری می‌کند تا از زمان جهت تلاش مرغوبیت چوب استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر متوجه سطح رطوبت ایده‌آل در الوارهای چوب شدید شانس ذخیره‌سازی بهتری را خواهید داشت.

انواع دستگاه‌های رطوبت‌سنج:

امروزه دستگاه‌های رطوبت‌سنج متفاوتی در بازار موجود است که همه آن‌ها با روش‌های مختلفی میزان تر بودن چوب‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند.  به عنوان‌مثال، برخی از این دستگاه‌های رطوبت‌سنج به‌منظور برآورد اهداف نجاران ساخته می‌شود و برخی دیگر مناسب تشخیص رطوبت آسفالت هستند.

رطوبت‌سنج تماسی یا مخرب:

دستگاه رطوبت سنج چیست

این دستگاه به‌وسیله دو پین تیز به سطح قطعات چوب نفوذ کرده و میزان رطوبت سطح چوب را اندازه‌گیری می‌کند. این نوع رطوبت‌سنج‌ها تا حدی که بتوانند به سطح چوب نفوذ می‌کنند، تا میزان تر بودن را نشان دهند.

ماهیت این ابزار با توجه به پین‌های تیز دقت بالایی دارد و نفوذ پین‌ها می‌توانند رطوبت را دقیقاً درجایی که ایجادشده، نشان ‌دهند و اطلاعات خوبی را در دسترس کاربر قرار می‌دهد.

رطوبت‌سنج غیر تماسی یا غیر مخرب:

دستگاه رطوبت سنج چیست

این نوع دستگاه بدون هیچ‌گونه آسیبی میزان رطوبت چوب را نشان می‌دهد اما به‌اندازه دستگاه پین دار دقیق نیست و حتی مکان رطوبت را نشان نمی‌دهد. یکی از رایج‌ترین کاربردهای این دستگاه نشان دادن میزان رطوبت سطحی چوب است نه درونی.

رطوبت‌سنج چندکاره:

دستگاه رطوبت سنج چیست

این دستگاه چندین کاره باعث شده تا بتوان در درازمدت از آن بهره برد به این دلیل که می‌توان از پین آن برای عمق چوب و از قابلیت بدون پین برای آزمودن تری روی چوب استفاده کرد. این دستگاه‌ها خلاف دو دستگاه فوق دارای قابلیت‌های بیشتری است. این دستگاه چوب و سایر سطوح را هم با پین‌های تیز و هم بدون پین بررسی می‌کند و میزان رطوبت آن را دقیق اندازه‌گیری خواهد کرد.

کاربردهای متفاوت دستگاه‌های رطوبت‌سنج:

دستگاه رطوبت سنج چیست

از هر سه دستگاه رطوبت‌سنج فوق می‌توان جهت اندازه‌گیری رطوبت انواع سطوح استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال، از آن‌ها می‌توان برای آزمودن تری سطوح دیگر نظیر بتن، آجر، گچ و... نیز استفاده کرد.

لوازم جانبی:

امکان دارد برخی از دستگاه‌های رطوبت‌سنج دارای توانایی‌های متفاوتی نباشند. بنابراین لوازم جانبی کمک می‌کند تا با ضمیمه کردن آن‌ها توانایی خواندن اعداد ساده‌تر شود. اما باید توجه داشته باشید که آیا دستگاهتان قابلیت تجهیز به لوازم جانبی را دارد یا خیر.

مقیاس:

تمامی دستگاه‌های رطوبت‌سنج قادر به جمع‌آوری و نمایش اعداد یکسان درباره اندازه‌گیری میزان رطوبت در سطوح چوبی نیستند. به‌طورکلی، دستگاه‌های رطوبت‌سنج حین استفاده بر روی سطوح چوب اعداد را در بازه عددی 5 الی 30 درصد نشان می‌دهند. این بازه نشانگر دقت مناسب دستگاه‌ها است. برای دستیابی به نتایج بهتر حداقل عدد بازه را مشاهده نمایید زیرا این عدد نشانه نهایت دقت ابزار است.