فازمتر چیست

فازمتر یکی از قدیمی‌ترین و پراستفاده‌ترین ابزاری است که هم کاربرد عمومی و هم صنعتی دارد. وجود این وسیله در هر جعبه‌ابزاری لازم و ضروری است. استفاده از این وسیله بسیار آسانی است اما افرادی هستند که هنوز از ساختار، روش استفاده و کاربرد آن بی‌اطلاع‌اند. در ادامه فازمتر و انواع آن را معرفی می‌کنیم.

فازمتر چیست؟

فازمترها ابزارهایی هستند که ازلحاظ شکل ظاهری شبیه به پیچ‌گوشتی هستند؛ اما از این وسیله جهت تشخیص وجود یا عدم وجود ولتاژ الکتریکی و همچنین تشخیص سیم فاز و نول مورداستفاده قرار می‌گیرند.

فازمتر چراغ‌دار:

فازمتر چیست

این وسیله یکی از پر سابقه‌ترین فازمترها است؛ این وسیله به علت چراغ‌دار بودنش در اکثر جعبه‌ابزارها وجود دارد. ساختار این نوع فازمترها بدین‌صورت است که از یک میله (سر پیچ‌گوشتی)، یک چراغ کوچک و یک مقاومت تشکیل‌شده است. درواقع این فازمترهای چراغ‌دار یک مدارباز هستند که برای تکمیل و بسته شدن مدار، به یک رسانا نیازمند هستند که بتوانند جریان را به زمین متصل کنند. هنگامی‌که سر فازمتر را به پریز متصل ‌کنید و دستتان را در قسمت فلزی ته آن قرار ‌دهید، اگر سر آن به سیم فاز متصل شده باشد، باعث به وجود آمدن اختلاف‌پتانسیلی می‌شود که منجر به روشن شدن چراغ در فازتر شده، اما اگر سیم موردنظر نول باشد، اختلاف‌پتانسیلی ایجاد نمی‌شود، بنابراین جریانی هم برقرار نشده و لامپ خاموش می‌ماند.

چراغ فازمتر:

در مدل‌های قدیمی (که هم‌اکنون نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد) این چراغ یک لامپ معمولی کم‌نور است و تشخیص روشن یا خاموش بودن آن کار آسانی نیست.

فازمتر مولتی کالر:

فازمتر چیست

امروزه در بین ابزارآلات پیشرفته‌تری که به بازار عرضه می‌شوند، فازمترها نیز دچار تغییر و تحول شده‌اند. چراغ فازمترهای پیشرفته امروزی از نوع لامپ نئون با شدت نوربالا می‌باشد و در طول روز و سطوح روشنایی متفاوت هم به‌راحتی قابل‌تشخیص هستند. همچنین لامپ این نوع فازمترها، قابل تعویض است.

 فازمتر الکترونیکی (فازمتر دیجیتال):

فازمتر چیست

فازمترهای دیجیتال از تفاوت زیادی نسبت به دیگر مدل‌های این ابزار برخوردار است، این وسیله الکترونیکی می‌باشد به همین علت میزان ولتاژ و اندوکتانس را بر روی صفحه‌نمایش کوچکی که دارد نشان می‌دهد.

فازمتر القائی (حرفه‌ای):

فازمتر القائی

فازمترهای القائی یکی از انواع دیجیتالی از نوع حرفه‌ای هستند که علاوه بر تشخیص فاز و نول، قابلیت اندازه‌گیری و تست ولتاژ AC و DC رادارند. به‌وسیله‌ی این ابزار می‌توانید میزان مقاومت الکتریکی و همچنین فرکانس سیم یا قطعه‌ای که قصد تست کردن آن را دارید هم مطلع شوید.

فازمتر باکیفیت:

اگر شغل شما یک تکنسین یا مهندس برق حرفه‌ای باشد، فرقی چندانی نمی‌کند که از چه نوع فازمتری استفاده خواهید کرد بلکه تنها بستگی به این دارد که منظور شما از خوب بودن یا نبودن آن چیست؟ اگر منظور از یک فازمتر خوب ابزاری باشد که میزان جریان و ولتاژ را هم نشان بدهد می‌توان از مدل‌های دیجیتال به‌عنوان یک ابزار خوب و مناسب یادکرد؛ اگر می‌خواهید علاوه بر میزان جریان و ولتاژ از فرکانس و مقاومت سیم یا قطعه موردنظر اطلاع داشته باشید، می‌توان به مدل القایی این وسیله اشاره کرد؛ اما اگر منظور، تشخیص راحت‌تر و بهتر روشن شدن یا نشدن چراغ فازمتر است مدل معمولی و رایج، ابزاری باکیفیت خواهد بود. در برخی از موارد هم فازمتر باکیفیت، وسیله‌ای خواهد بود که دارای بدنه قوی، محکم و نشکن باشد؛ ابزاری که بتواند در تمام شرایط کاری صنعتی دوام آورده و جان سالم به درببرد. بنابراین تشخیص باکیفیت و خوب بودن هر ابزاری بسته به نوع کارایی که از آن وسیله مدنظرتان است، متفاوت خواهد بود به همین علت تعیین و تشخیص آن بر عهده خودتان خواهد بود.