اندازه‌گیری دقیق با استفاده از ابزارهای مختلف در صنایع دارای اهمیت بسیاری است و به همین علت ساعت‌های اندیکاتور و ساعت‌های شیطونکی با کاربردهای مختلف به بازار عرضه‌شده است.

ویژگی‌های این نوع ساعت‌ها و همچنین کاربرد آن‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در نحوه‌ی کار با آن‌ها داشته باشد. ساعت‌های اندیکاتور که به ساعت اندازه‌گیری معروف هستند در انواع مختلفی دسته‌بندی‌شده‌اند با ما همراه باشید تا در ادامه به ویژگی‌های این ساعت‌ها بپردازیم.

ساعت اندیکاتور چیست؟

ساعت اندیکاتور ابزاری مهم برای اندازه‌گیری خلاصی طول هر قطعه است. همچنین تاب و انحنای موجود در قطعات مختلف را می‌تواند اندازه‌گیری کند، این ساعت دقت بالایی در اندازه‌گیری قطعات بیضی و انحنای آن‌ها دارد. این محصول در دو نوع آنالوگ (عقربه‌ای) و دیجیتال به بازار عرضه می‌شود.

همان‌طور که گفتیم این ابزار دارای دقت بالایی است و می‌تواند از 0.01 الی 0.002 را اندازه‌گیری نماید. اغلب ساعت‌های عرضه‌شده به بازار برحسب اینچ و میلی‌متر مدرج شده‌اند که قابلیت اندازه‌گیری با این دو مقیاس را امکان می‌سازد.

این ساعت حساسیت بالایی در اندازه‌گیری تغییر انحنا در سطح کم دارد و به همین علت روش‌های متفاوتی برای کار با آن بیان‌شده است. بیشترین کاربرد این ساعت را می‌توان در الایمنت کوپلینگ ها دانست، زیرا با دقت بالای آن منجر به اندازه‌گیری درست می‌گردد.

انواع برندهای موجود در بازار:

در بازار انواع برند ساعت اندازه‌گیری وجود دارد که هرکدام گستره متفاوت و دقت اندازه‌گیری مختلفی دارند. اهمیت انتخاب یک ساعت اندیکاتور خوب زمانی بیشتر می‌شود که برند آن روی کیفیت و دقت تأثیرگذار باشد و همچنین بتوان از آن به مدت طولانی استفاده نمود.

برند میتوتویو (Mitutoyo):

ساعت اندیکاتور

این برند با استناد به گزارش Forbes رتبه اول جهانی درزمینهٔ ابزارآلات اندازه‌گیری در طیف صنعتی دارد. همچنین این شرکت دارای گستره وسیع‌تری از ابزارآلات اندازه‌گیری ابعادی شامل سطح و طول و عمق را نسبت به برندهای همسان می‌باشد.

برند Mitutoyo ژاپنی انواع مختلفی از ساعت اندیکاتور را به بازار عرضه کرده که از آن‌ها به‌عنوان دقیق‌ترین ابزارهای اندازه‌گیری نام‌برده‌اند.

 برند گوانگلو (Andicator Digital Guanglu):

ساعت اندیکاتور

یکی از بهترین ساعت‌های اندیکاتور که به بازار عرضه می‌شود از شرکت گوانگلو می‌باشد. این شرکت چینی کیفیتی تضمین‌شده دارد که به بازار عرضه نموده است. گواهی کالیبراسیون ساعت اندیکاتور در این برند نشان از سطح کیفی بالای محصولات آن دارد و باعث شده برند گوانگلو به یکی از بهترین شرکت‌ها در بازار ابزارهای اندازه‌گیری تبدیل نموده است.

برند آکاد:

این برند نیز محصولاتی باکیفیت جهت اندازه‌گیری به بازار عرضه نموده است که ساعت‌های اندیکاتور یکی از آن محصولات است. قیمت ساعت‌های آکاد مناسب بوده و با ضمانت‌نامه‌ی سلامت کالایی که دارد جزو بهترین‌های ابزار اندازه‌گیری در بازار می‌باشد.

استفاده از ساعت اندیکاتور از طریق Rim and Face:

از کاربردهای ساعت اندیکاتور هم‌راستا سازی می‌باشد. برای این کار لازم است تا روش Rim and Face را انتخاب نمایید. در این روش هنگامی‌که پایه ساعت اندیکاتور را روی جسم قرار می‌دهند، عقربه ساعت اندیکاتور، عقربه به سمت راست و در جهت عقربه‌های ساعت حرکت می‌کند. اگر پایه ساعت اندازه‌گیری مماس با جسم موردنظر نباشد و فاصله‌ای بین جسم و ساعت وجود داشته باشد، عقربه همان فاصله را مشخص می‌کند.

همچنین حرکت پایه ساعت به سمت داخل، مقدار فاصله را در جهت مثبت نشان خواهد داد و اگر پایه به سمت بیرونی حرکت کند، عقربه اعداد منفی را به نمایش خواهد گذاشت.

راستا سازی از روش Rim and Face برای مواردی استفاده می‌شود که تنها بتوان یک شفت را چرخاند و شفت دیگر قابلیت حرکت و چرخش را نداشته باشد. اندازه‌گیری با این روش از دو روش هم‌زمان و یا جدا صورت می‌گیرد.

استفاده از ساعت اندیکاتور درروش:Reverse-Indicator

در این روش نیز از ساعت اندیکاتور استفاده می‌شود اما تفاوتی که دارد باید اندازه‌گیری‌ها به‌صورت هم‌زمان صورت بگیرد. این روش برای مواردی کاربرد دارد که هر دو شفت قابلیت چرخاندن داشته باشند.

هم‌راستا سازی یا هم‌محوری از موارد مهم کاربرد ساعت‌های اندیکاتور است که در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود.

 ساعت شیطونکی:

ساعت اندیکاتور

ساعت شیطونکی شباهت زیادی با ساعت اندیکاتور دارد اما دارای تفاوت جزئی می‌باشد. بخش اندازه‌گیری ساعت شیطانکی که در عوام به نام شیطونکی معروف است، شامل یک حرکت چرخشی و دورانی می‌باشد.

مکانیسم اندازه‌گیری این ساعت بدین گونه است که تنها برای اندازه‌گیری‌های بسیار دقیق استفاده می‌شود. دامنه‌ی اندازه‌گیری ساعت شیطونکی بین 0.2 میلی‌متر الی 1 میلی‌متر است و در دقت‌های مختلف اندازه‌گیری به بازار عرضه می‌شود. پایین‌ترین دقت این ساعت 0.01 الی دقت 0.002 است

ساعت شیطونکی در دو نوع عقربه‌ای و ساعت اندازه‌گیری دیجیتال تولید می‌شود که معمولاً نوع دیجیتال این ساعت دقت عمل بیشتری دارد. البته ساعت‌های شیطونکی که با برندهای مختلف به بازار عرضه می‌شوند باید از قبل کالیبره شده باشند تا دقت اندازه‌گیری بالا رود.

شرکت‌های تولیدکننده ساعت اندیکاتور، ساعت شیطونکی نیز تولید می‌کنند و این دو ابزار به دلیل کارایی مشابه و نزدیک به هم به بازار عرضه می‌شوند.

اهمیت آموزش کار با انواع ساعت اندیکاتور و شیطونکی به دلیل دقت بالای کار ضروری است به همین علت باید در ابتدا نحوه‌ی استفاده از این دو ابزار توسط متخصصین آموزش داده شود. کیفیت اندازه‌گیری نیز به تجربه و مهارت کاربران در استفاده از این دو ساعت بستگی دارد. همچنین خرید ساعت اندیکاتور و ساعت شیطونکی از مراکز مجاز، تضمینی برای کالیبره بودن محصول می‌باشد که برای این دو ابزار بسیار اهمیت دارد.