نکاتی برای نگهداری ژنراتور

ژنراتور برق یا موتوربرق دستگاهی‌ برای تولید برق در اندازه محدود جهت استفاده در مکان‌های مختلف وابسته به میزان نیاز شما می‌باشد.

یکی از نکات اولیه در انتخاب ژنراتور برق آگاهی از نوع مصرف آن دستگاه می‌باشد، این‌که برای استفاده دائم یا موارد قطع برق از آن استفاده خواهید کرد یا برای محل کار و منزل است که به ژنراتورهای کوچک و خانگی نیازمندید و یا برای امور صنعتی که به موتوربرق‌های قوی‌تر و با وات بالاتر نیاز خواهید داشت.

نکاتی برای استفاده بی‌خطر از ژنراتور:

وجود یک ژنراتور برق برای زمانی که برق قطع می‌شود بسیار حیاتی است و از آن مهم‌تر نگه‌داری درست از آن دستگاه برای استفاده در مواقعی که به آن نیاز دارید است. استفاده نادرست از آن باعث بدعمل کردن و حتی آتش‌سوزی می‌شود. با رعایت چند اصل، می‌توانید از ژنراتور در مواقع ضروری، برق موردنیازتان را بی‌خطر و ایمن در اختیارتان قرار خواهد دهید.

توجه: باید قبل از نصب ژنراتور دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه نمایید و آن را در جای امنی قرار دهید تا در مواقع ضروری به آن دسترسی داشته باشید.

درجه سوخت را بررسی کنید:

ژنراتور با سوخت کار می‌کند بنابراین ضروری است که از پر بودن مخزن آن اطمینان داشته باشید. بالاترین درجه آن کمی پایین‌تر از دریچه قرار دارد. باید توجه داشته باشید که مخزن ژنراتور را زیاد پر نکنید زیرا باعث سرریز شدن و آتش‌سوزی می‌شود.

نکاتی برای نگهداری ژنراتور

درجه روغن:

این دستگاه علاوه بر سوخت به روغن نیز نیاز دارد. به همین علت با برداشتن کلاهک اطمینان حاصل کنید که درجه روغن درست است. از میله ژرفاسنج که برای اندازه‌گیری درجه روغن استفاده می‌شود و به سر دریچه وصل شده است برای اندازه‌گیری اقدام کنید، ابتدا آن را با یک پارچه کهنه تمیز کنید سپس به درون مخزن برده و دوباره بیرون آورید. درجه آن را بررسی نمایید و در صورت نیاز، کمی روغن به آن اضافه کنید. با توجه به دفترچه راهنما مطمئن شوید که از نوع روغن مناسبی استفاده می‌کنید.

ژنراتور را در جای امنی قرار دهید:

هیچ‌گاه ژنراتور را در خانه نگه‌داری نکنید، سعی کنید این دستگاه را خارج از خانه جایی که به‌خوبی به آن هوا می‌رسد قرار دهید و مطمئن شوید مسیر لوله خروجی آن دور از خانه قرار دارد. اگر این دستگاه در بیرون از خانه قرارگرفته باشد از ورود دود به داخل خانه از طریق درها، پنجره‌ها و دیگر خروجی‌ها جلوگیری می‌کند. به همین علت باید مطمئن شوید که دستگاه را در جای خشکی حدوداً 10 متر دورتر از درها و پنجره‌ها قرار داده‌اید تا از ورود دود به داخل خانه جلوگیری کرده باشید. می‌توانید از یک دستگاه آلارم دار مخصوص گاز مونواکسید در خانه خود نصب کنید. این وسیله شمارا از ورود هرگونه دود به درون خانه مطلع می‌کند. البته باید باطری آن را نیز چک کنید و مطمئن شوید که درست‌کار می‌کند.

روشن کردن ژنراتور:

در هنگام روشن کردن این دستگاه دریچه سوخت آن را ” فعال ” کنید. در بیشتر ژنراتورها دکمه‌ای آن عمودی است. پس‌ازآن ساسات آن را بکشید و در آخر، دکمه کنترل را برای روشن کردن ژنراتور” فعال” نمایید. پس از روشن شدن ساسات را رها کنید.

وسایل موردنیازتان را به سیم ممتدی که برای این کار طراحی‌شده وصل نمایید، می‌توانید در بیرون از منزل هم از آن استفاده کنید. سپس، سیم را به ژنراتور وصل نمایید. اگر برق به مدت طولانی قطع‌شده است و نیاز به پر کردن مخزن دارید، باید تمام وسایل وصل شده به دستگاه را قطع کرده و سپس ژنراتور را خاموش‌کنید. قبل از اضافه کردن سوخت به مخزن اجازه دهید ژنراتور به‌اندازه کافی خنک شود.

نکاتی برای نگهداری ژنراتور

از مصرف برق زیادی جلوگیری نمایید:

ژنراتورها برای برق‌رسانی به تعداد محدودی از وسایل طراحی‌شده‌اند. ژنراتورهای کوچک‌تر می‌توانند تقریباً 3000 وات نیرو تولید کنند. این مقدار از انرژی برای یک یخچال، چند لامپ و یک یا دو فن مناسب است. انرژی رسانده به وسایل بیشتر مشکلاتی را برای فیوز ژنراتور و همچنین وسایل برقی به وجود می‌آورد. برای جلوگیری از این اتفاق دفترچه راهنما را به مطالعه کرده و تنها وسایل ضروری را به آن وصل کنید.

نگهداری از دستگاه ژنراتور:

بسیار مهم است که از ژنراتور خود به‌خوبی نگهداری کنید تا در مواقع قطع برق بتوانید از آن استفاده نمایید. هرماه یک‌بار به مدت ده دقیقه دستگاه را روشن کنید تا از درست‌کار کردن اطمینان داشته باشید. در زمان امتحان کردن می‌توانید در جای امنی خارج از خانه آن را قرار دهید. در صورت نیاز، مخزن آن را پرکنید و همواره درجه روغن را بررسی نمایید. هنگامی‌که مطمئن شدید ژنراتورتان به‌خوبی کار می‌کند آن را در جای امنی قرار دهید.