معرفی انواع دریل

ابزارهای مانند دریل یکی از مهم‌ترین ابزارهای خانگی و کارگاهی می‌باشد که به‌صورت چندمنظوره و برای انجام چندین فعالیت مختلف طراحی و ساخته‌شده می‌شوند. امروزه دریل‌هایی با ویژگی‌های بسیاری ازجمله: تنظیمات سرعت، گشتاور، شارژی بودن و غیره ... مجهز شده‌اند. برخی از آن دستگاه‌ها بدون سیم و با باتری کار می‌کنند، برخی دیگر دارای سیم و مناسب برای سوراخ‌کاری سطوح سختی همانند بتن هستند. در ادامه شما را برخی از این دریل‌ها آشنا می‌کنیم.

انواع دریل و نحوه کاربرد:

دریل‌ها به‌غیراز سوراخ‌کاری مواد سخت همانند چوب، فلز و بتن، برای انجام کارهای ساده‌ای به‌عنوان پیچ‌گوشتی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. در کل، نوع دریل انتخابی بستگی به فعالیتی دارد که قصد انجام آن را دارید.

دریل برقی(Corded Drill):

این نوع دریل، برای روشن شدن و انجام کار نیاز به نیروی برق دارد. شایع‌ترین نوع طراحی در این دریل‌های برقی (تپانچه‌ای) است که باعث شده راحتی بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهد. بااین‌حال، جهت استفاده در فواصل دورتر و رسیدن آن به پریز برق‌کاربر می‌تواند از سیم اضافی نیز بهره‌مند شد.

این دریل‌ها در مقایسه با دریل‌های شارژی، هم قوی‌تر و هم گشتاور (نیروی وارده برای چرخش مته) بیشتری دارند. با توجه به نوع فعالیت، دریل موردنیاز خود را برحسب مقدار آمپر انتخاب نمایید. زیرا دستگاهی که دارای آمپر بیشتری باشد، قدرت بالاتری نیز خواهد داشت و بالعکس. دریل‌های برقی اغلب بین 3 الی 10 آمپر هستند.

کاربرد این دریل: دریل‌های برقی دارای انواع مختلفی مته هستند که برای سوراخ‌کاری چوب، فایبرگلاس، فلز و پلاستیک استفاده می‌شود. اگر مته تغییر کند، می‌توان از دریل برای بیرون آوردن و ثابت کردن پیچ در سوراخ یا صاف کردن سطح چوب (صیقلی کردن) به کار برد.

معرفی انواع دریل

دریل شارژی(Cordless Drill):

دریل‌های شارژی (بدون سیم) کاملاً شبیه نوع برقی (سیم‌دار) هستند. تنها تفاوت این دریل‌ها این است که با باتری کار می‌کنند. قدرت یک دریل شارژی با توجه به ولتاژ آن اندازه‌گیری می‌شود. به همین علت، ولتاژ بالاتر به‌منزله قدرت بیشتر دریل است. دریل شارژی معمولاً ظرفیت ولتاژی بین 6 الی 24 ولت دارد. همچنین مقدار ولتاژ، وزن دستگاه را نیز تعیین می‌کند، بدین‌صورت که ولتاژ پایین‌تر به معنای وزن کمتر دستگاه است.

بزرگ‌ترین مزیت دریل شارژی، امکان جابه‌جایی آن توسط کاربر است. کاربر می‌تواند دریل‌ها را در کیت ابزار حمل کند و در مناطقی که هیچ‌گونه منبع برقی ندارد، استفاده نماید. همچنین، این دریل‌ها سبک‌تر از نوع برقی (سیم‌دار) هستند و به دلیل حمل آسان باعث می‌شوند در هر بار استفاده، دست‌های کاربر دچار درد و خستگی نشود.

دریل‌های شارژی پس از هر بار استفاده باید شارژ شوند یا حتی ممکن است در حین کار متوقف شوند (به دلیل خالی شدن شارژ) دو نوع باتری معمولاً در دریل‌ها به کار می‌روند، نیکل کادمیوم که ارزان‌تر و سنگین‌تر است و لیتیوم یون که گران‌تر و سبک‌تر می‌باشد و عملکرد بهتری دارد.

کاربرد دریل‌های شارژی: این دریل‌ها برای کارهای سوراخ‌کاری سنگین در سطوح سخت مانند: بتن، سنگ و یا ورق‌های ضخیم فولادی مناسب نیستند. بااین‌وجود، آن‌ها برای موادی همانند چوب، ورق نازک فلزی، فایبرگلاس و پلاستیک کاربردی هستند.

ویژگی‌های دریل‌های برقی و شارژی:

سرعت متغیر

گشتاور - در جهت پادساعت‌گرد

کلاچ قابل تنظیم

اندازه بزرگ سه‌نظام - ⅜", ½", ¼"

ظرفیت سه‌نظام - "0.25، "0.375، "0.5 و "0.675

کلید سه‌نظام - برای قفل، سفت یا شل کردن سه‌نظام

توان واقعی (برحسب کیلووات)

ولتاژ – 6 تا 24 ولت (دریل‌های شارژی)

دریل چکشی(Hammer Drill):

این نوع دریل‌ها مانند دریل‌های استاندارد می‌باشند، با این تفاوت که حرکت اولیه یعنی همان چرخش مته را در کنار ضربه چکشی به‌صورت توأم ارائه می‌دهد. به عبارتی دریل چکشی از حرکت‌های سریع و کوتاه استفاده می‌کند تا از این طریق سطوحی سخت مانند بتن، سنگ و بلوک‌های ضخیم فلزی را سوراخ نماید.

دریل‌های چکشی نیز دارای انواع مختلف شارژی و برقی (سیم‌دار) در بازار هستند. آن‌ها همچنین دارای یک‌پایه یا دسته جانبی اضافی هستند که در حین سوراخ‌کاری پشتیبانی بیشتری را جهت حفظ تعادل در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

برای عملکرد چکشی قوی‌تر، باید در هنگام خرید مواردی همچون تعداد ضربه در دقیقه (BPM) و توان واقعی دریل (KW) را در نظر گرفت. به‌عنوان‌مثال، دریل چکشی گیربکسی متابو مدل SBE 850-2 دارای bpm 58900 است.

نوع خاصی از این دریل به نام چکشی چرخشی یا SDS وجود دارد که صنعتی‌تر از نوع استاندارد می‌باشد. این دریل درحالی‌که از حرکت چرخشی استفاده می‌کند، اما عملکرد اولیه آن توانایی ضربه چکشی دارد. مدل SDS نسخه بزرگ‌تر و قدرتمندتری از دریل چکشی معمولی می‌باشد.

کاربرد دریل چکشی: اگرچه دریل چکشی می‌تواند به‌عنوان یک دریل ساده استفاده شود، اما به علت توانایی آن در سوراخ‌کاری بتن باضخامت بالا با عمل چکشی، به‌عنوان دریلی منحصربه‌فرد به‌ویژه در فعالیت‌های کارگاهی یا صنعتی شناخته شود.

معرفی انواع دریل

دریل پیچ‌گوشتی(Screwdriver):

دریل‌های پیچ‌گوشتی ابزارهایی هستند که جهت راندن پیچ در سوراخ طراحی‌شده‌اند. در مقایسه با دیگر دریل‌های هم نوع خود، آن‌ها به‌صرفه جویی در وقت و تلاش برای انجام وظایفی که شامل نصب تعداد بسیاری پیچ برای کارهایی همچون ساخت مبلمان به کار می‌روند.

به‌طورمعمول این مدل‌ها شارژی بوده و با باتری لیتیوم کار می‌کنند، همین مورد باعث می‌شود بتوان به‌راحتی آن‌ها را حمل کرد و به‌آسانی در دست گرفت و برای بسیاری از فعالیت‌های خانگی از آن‌ها استفاده کرد.

 قدرت دریل پیچ‌گوشتی شارژی عمدتاً به ولتاژ باتری آن بستگی دارد. ولتاژ بالاتر قدرت بیشتری را در دریل فراهم می‌کند و البته اغلب آن‌ها گران‌تر و دارای وزن بیشتری هستند. ویژگی‌های اصلی آن‌ها مانند: قدرت، سرعت و گشتاور را باید در زمان خرید موردبررسی قرار داد.

کاربرد: این دریل برای کارهای سبک سوراخ‌کاری (مصارف خانگی و کارگاهی سبک) و راندن پیچ در سوراخ استفاده می‌شود.

دریل نمونه‌بردار (Core Sample Drill):

همان‌گونه که از نام این دریل آشکار است، جهت سوراخ‌کاری و یا نمونه‌برداری در مواد سختی همچون: بتن مسلح با تراکم بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد. موردی که در این دریل‌ها حائز اهمیت است، قدرت و دقت بالای آن‌ها در ایجاد سوراخ با قطر بالا است.

این دریل‌ها به دریل‌های کُرگیری یا هسته‌گیر نیز مشهور هستند که برحسب: قدرت موتور، نوع پایه، تنظیمات سرعت، سوراخ‌کاری به شیوه تر یا خشک و اندازه سوراخ‌کاری تقسیم‌بندی می‌شوند. به دلیل نوع کار تخصصی و سنگین، قیمت آن‌ها بالاتر است.

دریل نمونه‌بردار همچنین وزن زیادی نسبت به دریل‌های دیگر دارد و همچنین با برق‌کار می‌کند. ناگفته نماند که سوراخ‌کاری به شیوه تر به‌صورت آب باشی برای جلوگیری از انتشار گردوغبار در محیط و افزایش سهولت در اجرا استفاده می‌شود.

کاربرد: این دریل‌ها برای سوراخ‌کاری سطوح سخت همانند: بتن مسلح برای کاشت آرماتور یا بولت، محل عبور کابل، لوله‌کشی و تأسیسات و هر اقدامی که نیاز به تخریب مصالح نباشد استفاده می‌شوند. همچنین جهت نمونه‌برداری از خاک یا بتن در پروژه‌های عمرانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

دریل مگنت(Magnetic Drill):

دریل مگنتی برای برش فولاد استفاده می‌شود که دارای 4 جزء اصلی: یک‌پایه مغناطیسی، پایه دریل، موتور، و اسپیندل یا چاک است. از دریل مگنت، در زمان نیاز به‌دقت و سرعت در دریل کردن مواد سخت مانند فولاد به کار گرفته می‌شود. آن‌ها دارای پایه الکترومغناطیسی قوی هستند که می‌توان آن را به سطح فولاد کربن دار (فلزات آهنی) متصل نمود (به فلز می‌چسبد)، همچنین به‌صورت افقی، عمودی یا بالاسری در ساختمان‌های فولادی (پیچ و مهره‌دار) استفاده می‌شوند.

این دریل‌ها همچنین دارای 3 نوع مختلف هستند:

دریل مگنتی الکتریکی که در موقعیت‌های کاری که در آن برق به‌راحتی در دسترس و محیط کار نسبتاً خشک است استفاده می‌شود.

دریل مگنتی پنوماتیک که دارای یک کمپرسور بوده و برای موقعیت‌های مرطوب یا در محیطی خطرناک مورداستفاده قرار می‌گیرند.

دریل مگنتی هیدرولیک که عمدتاً برای برنامه‌های کاربردی حفاری صنعتی، ساختمانی و دریایی استفاده می‌شوند.

کاربرد: این دریل‌ها دارای کاربرد گسترده‌ای در صنایع فولادی ازجمله: پروژه‌های ساختمان‌سازی و سوراخ‌کاری لوله‌های بزرگ و مخازن هستند. سهولت و سرعت در اجرا از فواید این دریل‌ها می‌باشد.

دریل ستونی (فشاری یا پرسی Press Drill):

این دریل‌ها مجهز به موتور و مته‌های ثابت هستند که می‌توانند به‌سرعت سوراخ‌های تکی و چندتایی را ایجاد نمایند. دریل ستونی قوی می‌تواند سوراخ‌های دقیقی را با عمق و عرض از پیش تعیین‌شده ایجاد کند.

همچنین می‌تواند زاویه‌ای که سوراخ باید ساخته شود را به‌راحتی تنظیم نماید. Stand alone با ½ الی 1 اسب بخار و Benchtop با ⅓ الی¼ اسب بخار دو نوع از دریل‌های ستونی هستند. باید گفت که این نوع دریل‌ها برقی نیستد و به دلیل وزن زیاد به‌سختی حمل می‌شوند.

کاربرد: چنین دریلی می‌تواند باظرافت و دقت بالا، مواد سخت را به نرمی سوراخ نماید. مزیت استفاده از آن‌ها تست و دقت بالا در زمان انجام کار است.

معرفی انواع دریل

دریل همزن :(Mixing Drill)

این دریل‌ها جهت مخلوط کردن چند ماده برای ساخت انواع ملات ها یا رنگ‌کاری ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرند. موارد مهمی که باید در هنگام خرید دریل همزن به یاد داشته باشید، عبارت‌اند از: سرعت قابل تنظیم (بسته به نوع مخلوط رقیق یا غلیظ)، گشتاور، قدرت موتور (وات) و نوع پره آن است.

کاربرد: جهت مخلوط کردن انواع ملات ساختمانی، دوغاب و رنگ استفاده می‌شود.

درنهایت امروزه استفاده از دریل‌ها اجتناب‌ناپذیر است، زیرا آن‌ها قادر هستند تا فعالیت‌های گوناگونی را پوشش دهند، به همین علت برای هر کار مشخصی، چه خانگی و چه کارگاهی، دریلی مخصوص طراحی و ساخته‌شده است. بنابراین باید در هنگام خرید برحسب نیازهای خود و با شناخت دقیق انواع دریل و نحوه کاربرد هرکدام دست به انتخاب درست بزنید.