نکات مهم هنگام جوشکاری

پوشش مناسب حین کار:

آنچه که شما در حین انجام جوشکاری می‌پوشید برای ایمنی بسیار مؤثر است. البته برای محافظت از دستان باید از دستکش چرمی استفاده نمود و همچنین باید از پوشیدن لباس مناسب در حین کار برای محافظت از اشعه ماوراءبنفش ساطع‌شده از قوس جوشکاری اطمینان حاصل کنید. لباس‌ها باید آستین‌دار باشند زیرا بدون آن‌ها دچار آفتاب‌سوختگی خواهید شد. از کلاه‌های ایمنی باقابلیت تنظیم لنز برای دید بهتر و همچنین مشاهده کارها در حین جوشکاری استفاده کنید تا در هنگام انجام جوشکاری بدون آسیب رساندن به چشم، به‌راحتی کار را به اتمام برسانید. یکی دیگر از راه‌های حفاظت از چشم استفاده از عینک محافظ در زیر کلاه جوشکاری می‌باشد.

نکاتی جهت آماده شدن انجام جوشکاری:

 ابتدا سطح فلز خود را تمیز کنید. می‌توانید این کار را با استفاده از برس سیمی، سنباده و محصولات مناسب برای تمیزکاری انجام دهید.

سپس محلی را که تمیز کرده‌اید با یک بتونه بپوشانید زیرا فلز را پس از تمیزکاری روی زمین قرار می‌دهید که امکان دارد آلوده به گردوغبار و محصولات خوردگی شود.

پس‌ازآن نوک الکترود را چک کرده تا آلودگی نداشته باشد. این امر امکان دارد به تمیزی جوش شما آسیب برساند.

انتخاب الکترود مناسب:

 الکترود با قطر مناسب برای انجام جوشکاری مدنظر را انتخاب کنید. برای فلزات نازک از الکترود با قطر کم و برای فلزات ضخیم، از الکترود با قطر زیاد استفاده نمایید. همچنین باید توجه داشته باشید جنس الکترود انتخابی با فلز جوشکاری شما مطابقت داشته باشد. به‌عنوان‌مثال اگر قصد جوش دادن آلومینیوم رادارید از الکترود آلومینیوم استفاده کنید.

تمرین جوشکاری:

معمولاً در جوشکاری فقط به دنبال ایجاد یک خط مستقیم نیستیم. بلکه با انبر جوشکاری اتصالات حلقه‌ای شکل ایجاد نمایید و به دنبال انجام یک حرکت دایره‌ای گسترده باشید. این امر باعث می‌شود جوش شما استحکام بیشتری داشته باشد. با استفاده از این تکنیک شما دارای یک خط جوش زیبا و بودن عیب خواهید بود.

نکات مهم هنگام جوشکاری

دانستن و پی بردن به مشکلات:

 در هنگام جوشکاری مشکلات متعددی امکان دارد رخ دهد. به‌عنوان‌مثال این امکان وجود دارد که یک جوش استحکام مناسب را نداشته باشد و یا اینکه به‌خوبی پر نشده باشد. در این موارد شما باید علت به وجود آمدن این مشکلات را دانسته تا آن‌ها را برطرف نمایید. در ادامه به برخی از مشکلاتی که امکان دارد در حین جوشکاری رخ دهد اشاره می‌کنیم.

ایجاد سوراخ در فلز توسط جوش:

امکان دارد این مشکل به دلیل بالا بودن آمپر دستگاه باشد. بالا بودن آمپر می‌تواند موجب ایجاد گرمای بسیار بالا شده و فلز جوش را سوراخ نماید. البته دلیل دیگر نیز می‌تواند سرعت‌پایین تغذیه الکترود باشد.

امکان دارد جوش شما گل به خود نگیرد و یا نوک انبر جوش آلوده شود:

این مشکل نیز به دلیل میزان ولتاژ کاری بالا و یا سرعت تغذیه الکترود پایین باشد. اگر فلز زیادی به نوک انبر شما برخورد می‌کند نشانه انجام فرآیند اشتباه است.

انبر شما به جوش لگد بزند:

این مورد نیز می‌تواند در اثر ولتاژ بسیار پایین و سرعت تغذیه الکترود بسیار بالا باشد. از نشانه‌های دیگر این مشکل این است که جوش تنها در قسمت بالای اتصال می‌نشیند و شما می‌توانید به‌راحتی با انگشت آن را بردارید. این علائم بیان‌گر ایجاد یک جوش ضعیف است که حتماً باید تعمیر شود.

گوش دادن به صدای جوش:

یک جوش خوب صدایی شبیه به سرخ‌کردنی دارد بدین معنا که یک جوش خوب صدایی پایدار داشته که خیلی بالا و پایین نمی‌شود. برخی جوش‌ها صدایی شبیه به صدای بلند گاز یا فشفشه دارد که باید از آن‌ها پرهیز کنید. هریک از این‌ها بیان‌گر یک جوش با عیب و نقص می‌باشد. افراد بامهارت زیادمی توانند با گوش دادن به صدای یک جوش بگویند که آن جوش خوب یا بد است.

نکات مهم هنگام جوشکاری

ایمنی کابل‌ها:

کابل‌های جوشکاری را باید تمیز نگهداشت و از آلوده شدن آن‌ها به روغن، گریس و یا قرار گرفتن آن‌ها در گودال آب, روغن و یا کف مخازن جلوگیری کرد.

هنگامی‌که چندین کابل را به‌منظور افزایش طول به هم متصل می‌کنید، عایق‌پوش کردن آن‌ها را فراموش نکنید.

نحوه قرار دادن کابل‌های بلند و طویل که در کارگاه‌های جوشکاری قرار دارند باید بسیار مرتب بوده و همچنین نکات ایمنی به‌منظور جلوگیری از ایجاد حادثه توسط آن‌ها رعایت شود. این کابل‌ها باید دور از محل عبور و مرور افراد و ماشین‌ها باشند.

اگر در مکانی عملیات جوشکاری به‌صورت مداوم در حال اجرا است، یک سیم‌کشی دائمی می‌تواند از وجود کابل‌های طویل در محیط کار و احتمال آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری به عمل آورد.

همچنین امکان برخورد کابل‌های جوشکاری با لبه‌های تیز، بریدگی‌های پروفیل‌ها و یا قرار گرفتن در زیر چرخ وسایل نقلیه وجود داشته باشد، بنابراین با توجه به شرایط کاری باید جنس کابل را انتخاب نمایید و مراقبت‌های لازم از آن صورت گیرد.