قیچی نیبلر چیست

قیچی نیبلر از ابزارهای بسیار مهم و اصلی در نجاری و پیمانکاری است. این نوع قیچی‌ها جایگزینی برای قیچی‌های فلزی و دستی می‌باشد.

این قیچی فلزها را همانند اره‌برقی برش می‌دهد اما تفاوت آن در این است که بجای تیغه از پانچ تیز استفاده می‌کند که به سمت بالا و پایین برای برش قطعه حرکت می‌کند. در کارگاه‌های فلز از قیچ‌های نیبلر بادی استفاده می‌شود اما پیمانکارانی که با سقف و پل‌های فلزی و چوبی سروکار دارند از قیچی‌های نوع شارژی و الکتریکی استفاده می‌کنند.

نحوه‌ی انتخاب مناسب قیچی نیبلر:

از این قیچی‌ها برای کاربردهای متفاوتی استفاده می‌شود که هرکدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند در ادامه این ویژگی پایه‌ای از قیچی نیبلر را موردبررسی قرار می‌دهیم.

توانایی:

در هنگام کار با این قیچی‌ها، توانایی و ظرفیت ابزار به شما نمایش داده می‌شود که اندازه‌ی ضخامت 8 الی 10 تا 18 می‌باشد که اگر از 168 بیشتر باشد نازک می‌باشد. نوع مواد نیز بر ظرفیت برش تأثیر می‌گذارد به‌عنوان‌مثال دربرش آلومینیوم ضخامت 12 را دارا می‌باشد اما در فولاد ضدزنگ ضخامت برش آن به 14 می‌رسد.

حداقل شعاع برش:

دامنه‌ی برش این قیچی‌ها معمولاً از 1-4 / 3 اینچ و 4-4/3 اینچ برای قیچی‌های بزرگ‌تر می‌باشد.

تعداد ضربه در هر دقیقه:

دامنه‌ی ضربه قیچی‌های نیبلر غیرتخصصی 1300 تا 4000 ضربه در دقیقه می‌باشد و معمولاً برای برش‌های ضخیم از ضربات کم در دقیقه استفاده می‌شود.

نحوه کار کردن با قیچی نیبلر:

قیچی نیبلر چیست

کارکرد این قیچی‌ها شبیه به دستگاه‌های اره‌مویی می‌باشد اما تفاوتی که دارد در این است که دارای جدولی برای حرکت صحیح نمی‌باشد. و باید در هنگام اطمینان حاصل کنیم که بدنه‌ی قیچی موازی با صفحه‌ای که برش می‌دهید است و اگر برش را از وسط کار می‌خواهید انجام دهید باید شروع کار را توسط دریل سوراخ کرد و اگر برش شما در وسط کار به اتمام می‌رسد برای خارج کردن قیچی باید آن را به عقب بگیرید. را قیچی‌ها را معمولاً نمی‌توان از وسط صفحه خارج نمود.

در هنگام کار با صفحه‌ی کوچک می‌توانید صفحه را بچرخانید و یا مانند اره‌برقی قیچی را بچرخانید. برای برش دقیق باید از الگو و یا خط کش استفاده کرد.

صفحه‌ی برش خورده معمولاً دارای لبه‌های تیزی می‌باشد و باید آن‌ها را توسط پولیش و یا فرز آهن صیقل دهید تا لبه‌هایی آن صاف شود.