پیچ ها از دسته‌ی اتصالات موقت هستند که به عنوان روشی قابل اطمینان برای اتصال دو قطعه به همدیگر مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین در ساخت انواع ماشین‌آلات، تجهیزات و دستگاه‌ها به کار برده می شوند. پیچ‌ها در سایزها،طراحی های متفاوت،  اسامی و برندهای خاص در بازار موجود هستند و در مناطق مختلف جهان با طراحی، کاربرد و ابعاد گوناگون ساخته می شوند. در ادامه این مطلب به طراحی پیچ‌ها و کاربرد خاص آن‌ها خواهیم پرداخت.

پیچ موتورک (Mororq):

این پیچ‌ها دارای مزیت تورک هستند و ساخت کمپانی Philips می باشد و در تولید خودرو و صنایع هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سطح تماس این پیچ ها بیشتر از پیچ‌های معمولی است و به همین علت نیروی بیشتری را به سطوح وارد می کند.

پیچ موتورک

پنتالوب (Pentalobe):

این پیچ ها در لپ‌تاپ‌های مک بوک پرو و بسته بندی باتری آن‌ها مورد استفاده قرار می گیرد و برای اولین بار در سال 2009 توسط کمپانی اپل (Apple) استفاده شد. دلیل استفاده کمپانی اپل از این پیچ ها این بود که افراد نتوانند به راحتی این پیچ ها را باز کنند و تعمیر تجهیزات تنها توسط کمپانی اپل صورت بگیرد.

پیچ پنتالوب

پیچ های یک‌راهه (One Way):

سازندگان این پیچ‌ها را برای مکان‌هایی طراحی کرده‌اند که فقط یک‌بار بسته و باز شوند به عنوان مثال در مکان های عمومی از این پیچ های یک راهه استفاده می شود.

پیچ یک راهه

لاکس (Lox):

بخش ابزار این نوع پیچ ها از چهار مربع تشکیل شده است که دوازده نقطه‌ی تماس ایجاد می کند و از کلگی خاصی طراحی شده است. کاربرد این نوع پیچ برای نیاز به تورک زیاد در صنعت دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. نقاط تماس زیاد پیچ، تورک پیچ را افزایش داده و خوردگی آن را کاهش می دهد.

پیچ لاکس(lox)

Frearson:

طراحی بخش پیچ گوشتی این نوع پیچ ها به راحتی پیچ گوشتی را در خود جای می‌دهد و تورک بیشتر به راحتی به آن‌ها وارد می شود. این نوع پیچ ها تنها با یک مدل پیچ‌گوشتی باز و بسته می شود.

پیچ Frearson

Pozidriv:

طراحی این پیچ در نگاه اول شبیه پیچ‌های معمولی است اما تفاوتی در کلگی این نوع پیچ با پیچ معمولی وجود دارد و آن تفاوت در ضربدر کم‌عمقی است، که به صورت عمود بر چهارراه معمولی پیچ طراحی شده است. شرکت Philips این پیچ را برای مقاصد با تورک زیاد طراحی کرده است.

پیچ pozidriv

پیچ ستاره ای (Torx):

هدف از طراحی این نوع پیچ افزایش سطح تماس پیچ با ابزار بوده است. این پیچ ها در سال 1967 طراحی شده‌اند، تورک منتقل شده توسط این پیچ‌ها از پیچ های معمولی بیشتر است و اغلب در صنایع خودرو و الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیچ ستاره ای(Torx)

Torq-Set:

این نوع پیچ توسط کمپانی Philips برای استفاده در صنایع حساس هوافضا به منظور انتقال حداکثر تورک طراحی شده است.

پیچ Torq-set

TA/TP3:

ابزارهای موجود برای باز و بسته کردن این پیچ ها به دشواری پیدا می شود و این به دلیل طراحی مثلثی آن است. این نوع پیچ ها در اسباب‌بازی‌های شهربازی‌ها و آسانسورها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیچ TA/TP3

Tri-Wing:

این نوع پیچ ها را برای ساخت گجت ها و وسایل الکترونیک مورد استفاده قرار می دهند و همچنین در محصولات شرکت هایی همچون: Apple، مایکروسافت، نوکیا و .... نیز استفاده می شود. در صنایع هوایی نیز این نوع پیچ ها در قدیم کاربرد زیادی داشته است.

پیچ Tri-Wing

پیچ های امنیتی Key-Rex:

از این پیچ ها در مقاصد امنیتی نظیر گاوصندوق بانک‌ها و صندوق امانات استفاده می کنند، طراحی این نوع پیچ ها به‌گونه‌ای است که ابزار خاصی برای باز کردن هر سری از این نوع پیچ ها تولید می شوند.

پیچ‌های امنیتی Key-Rex