تفاوت دریل گیربکسی با دریل چکشی چیست

دریل‌ها ابزارهایی هستند که هم در صنایع و هم در خانه جهت باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها، سوراخ کردن و سمباده کاری استفاده می‌شود. این نوع ابزارهای برقی با نوک برش دار چکش، دوار و یا مته سوراخ کننده به‌عنوان ابزارهای حفاری طبقه‌بندی می‌شوند. دریل‌ها دارای انواع مختلفی مانند: دریل چکشی، گیربکس، دریل شارژی و ... هستند که از آن‌ها در خانه‌ها و در صنعت استفاده می‌شوند. این نوع ابزارها اصولاً با برق و با باتری کار می‌کنند. عملکرد دریل‌های چکشی، به‌عنوان چکش و یا مته دوار به همراه ضربات چکشی است، عملیات چکشی با ایجاد ضربه پی‌درپی و سریع چکش صورت می‌پذیرد که باعث می‌شود تا مواد نسبتاً شکننده توسط دریل‌ها خرد شود و حفاری سریع‌تر و همچنین با تلاش کمتری صورت می‌پذیرد.

دریل‌های چکشی دارای کلاچ مخصوصی می‌باشند که چرخ‌دنده را علاوه بر چرخاندن به داخل و بیرون متصل می‌کند.

تفاوت دریل گیربکسی با دریل چکشی چیست

ضربات و عملیات چکش زدن در حدود 3 هزار دور در دقیقه می‌باشد که بسیار سریع نیز است. هرچند هر ضربه از نیروی کمتری برخوردار باشد، اما چون تعداد ضربات بالغ‌بر 3 هزار دور در دقیقه است می‌تواند برای شکستن بتن و آجر مناسب باشد و همین موضوع دلیل سریع‌تر بودن دریل‌های چکشی از دریل‌های معمولی می‌باشد.

دریل‌های چکشی گران‌تر از دریل‌های معمولی هستند و کاربرد آن برای سوراخ کردن مواد بتنی و سطوح سخت و دارای ضخامت بالا، استفاده می‌شود.

با قرار دادن دریل‌ها بر روی حالت ضربه می‌توان با ضرباتی سریع سطح موردنظر را سوراخ نمود. قطر دریل‌های چکشی برای چوب 30 میلی‌متر، فولاد 13 میلی‌متر و بتن 16 میلی‌متر است و دارای قابلیت تنظیم به حالت‌های ساده و چکشی است.

طراحی دریل‌های گیربکس به‌گونه‌ای است که گیربکس آن‌ها دوحالته است که در جلوی موتور قرار داده می‌شود و توسط آن می‌توان سرعت را کاهش و قدرت را افزایش داد.

تفاوت دریل گیربکسی با دریل چکشی چیست

این مدل دریل‌ها معمولاً برای سوراخ‌کاری، باز کردن پیچ و قلاویز کاری با سرعت کم استفاده می‌شود و همچنین دارای ویژگی‌ها و قدرت ضربات و چکشی بودن است.

دریل‌های گیربکس دارای سرعتی حدود 2800 دور در دقیقه می‌باشد و قطر مته‌کاری آن در فلزات، بتن و چوب تفاوت دارد. قطر مته این دریل در فلزات 13 میلی‌متر، چوب 30 میلی‌متر و بتن 16 می لیتر می‌باشد.