انواع پیچ دستی و موارد استفاده آنها

پیچ‌دستی ابزاری است که اشیا را در کنار یکدیگر ثابت نگه می‌دارد، این ابزارها با فشاری که به اشیا وارد می‌کنند آن‌ها را ثابت نگه می‌دارند تا کار مونتاژ و ساخت را آسان می‌کند. پیچ‌دستی‌ها دارای انواع مختلفی و در سایزهای متفاوتی وجود دارند. در ادامه به معرفی انواع پیچ‌دستی و کاربرد آن‌ها را ارائه داده‌ایم.

پیچ‌دستی اغلب در ساخت‌وسازهای نجاری جهت نگه‌داشتن قطعات مورداستفاده قرار می‌گیرد. و البته کاربردهای آن در صحافی، ساخت درب و فریم عکس‌ها نیز می‌باشد.

انواع پیچ‌دستی نجاری:

پیچ‌دستی c:

این ابزار دارای فرم بدنه‌ای به شکل C می‌باشد. همچنین این ابزار دارای یک فک ثابت و یک فک به شکل پیچ می‌باشد. تنظیم و فشار توسط فک پیچ‌دار انجام می‌شود، این ابزار‌ دارای کاربردهای فراوانی است و توسط آن می‌توان قطعه‌ای از کار را به بخشی از سطح کار ثابت نگه داشت.

پیچ‌دستی اتوماتیک:

این ابزار دارای یک دستگیره کاربردی است که با قرار دادن اشیاء در بین فک و فشردن ماشه، فک بسته می‌شود. این نوع ابزار نیز دارای یک ماشه‌ی آزادکننده است که برای اتصالات سریع و طولانی کارایی دارد و به دلیل سرعت بالایی که دارد از محبوبیت زیادی برخوردار است.

پیچ‌دستی نجاری:

پیچ‌دستی F نیز دارای یک فک ثابت در انتهای نوار و یک فک در امتداد نوار جهت تنظیم ظرفیت و فشار است. این نوع ابزار جهت اشیاء بزرگ‌تر مناسب می‌باشد.

پیچ‌دستی چوبی:

این ابزار در نجاری بیشتر مورداستفاده قرا می‌گیرد و دارای جنسی از چوب است تا به قطعات کمترین آسیب وارد کند. این ابزار دارای تنوع زیادی است و فک‌های محکم آن ف امکان بسته شدن در زوایای مختلف را می‌دهد.

پیچ‌دستی پایه‌دار:

این ابزار دارای پایه می‌باشد و بر روی میز قرار می‌گیرد و برای بستن‌های سریع و مونتاژ بسیار مناسب می‌باشد.

پیچ‌دستی میتر:

از این ابزار جهت اتصال گوشه‌های کار مناسب می‌باشد و همچنین برای قطعات زاویه‌دار مانند قاب‌های عکس کارایی دارد.

پیچ‌دستی موازی:

این ابزار شباهتی به پیچ‌دستی F دارد و به دلیل داشتن دو گیره موازی برای ظریفت های باز برگ مناسب می‌باشد. با افزایش ظرفیت بار این نوع ابزار موازی باقی می‌ماند و از افتادن اشیا جلوگیری می‌کند.

مشخصه‌های مهم:

  • ظرفیت بار:

نشان‌دهنده‌ی میزان موادی است که می‌تواند نگه دارد و واحد آن پوند می‌باشد. درواقع می‌توان گفت حداکثر قطعاتی را که یک پیچ‌دستی می‌تواند ثابت نگه دارد ظرفیت بار گفته می‌شود.

  •  حداکثر نیروی بستن:

این مشخصه جهت اندازه‌گیری نیروی پیچ‌دستی می‌باشد. قدرت پیچ‌دستی نشان‌دهنده آن حداکثر فشاری می‌باشد که به شیء وارد می‌شود.

  • محدوده‌ی گرفتن:

نشان‌دهنده‌ی حداکثر طول پیچ‌دستی است و واحد اندازه‌گیری آن اینچ می‌باشد.