پیچ گوشتی شارژی چیست

پیچ‌گوشتی شارژی ابزاری است که باعث سرعت عمل بالای استادکاران و صنعت گران می‌شود و به دلیل بستن پیچ‌های زیاد در کارگاه‌ها و مراکز صنعتی بسیار کاربردی است.

سرعت‌بالای این نوع ابزار از مهم‌ترین مزیت آن نسبت به ابزارهای برقی آن است. به‌طورکلی پیچ‌گوشتی شارژی دارای هزینه‌ی بسیار بالاتری از وسایل برقی می‌باشد و همین امر باعث شده تا نتواند جایگزین دستگاه‌های برقی شود. اصولاً استادکاران از این نوع دریل‌ها هم شارژی و هم برقی به همراه دارند زیرا امکان دارد در مکانی دسترسی به برق نباشد بنابراین دریل شارژی می‌تواند کار را سریع‌تر پیش ببرد.

تورکمتر یا گشتاورسنج:

در پیچ‌گوشتی (پیچ بند) شارژی، مکانیزمی به نام تورک متر وجود دارد که با انتخاب نمودن عدد مناسب تورک متر باعث می‌شود تا دستگاه برای بستن پیچ از اندازه‌ای که ما مشخص کرده‌ایم بیشتر به پیچ نیرو وارد نکند و از هرز نمودن پیچ یا بریدن آن جلوگیری می‌کند، تورکمتر برای بستن پیچ در مواد نرم و چوب مفید می‌باشد.

گشتاور:

گشتاور در دریل شارژی به معنای چرخاندن محور یا شفت دستگاه است. در ولتاژ یکسان باطری، دستگاه‌های بهتر گشتاور بیشتری تولید می‌کنند که با واحد نیوتون بر متر بیان می‌شود.

به‌عنوان‌مثال برای بستن پیچ مقدار مشخصی نیرو لازم است که به آن گشتاور می‌گویند و اگر پیچی در محل خود بسیار محکم بسته شود نیاز به نیروی بیشتری است که دستگاه قوی‌تر که قابلیت تأمین گشتاور بیشتری برای بستن است می‌باشد. بنابراین هنگامی‌که دستگاهی با گشتاور بیشتر خریداری می‌نماییم به این معنا است که می‌توانیم پیچ‌های محکم‌تری را باز و بسته کنیم، همچنین چنین دستگاهی در سوراخ‌کاری قوی‌تر عمل می‌کند.

لامپ LED:

پیچ گوشتی شارژی چیست

در برخی مدل‌ها لامپ‌های LED وجود دارد که باوجود مصرف کم باعث می‌شود تا در شب و یا در قسمت‌هایی که نور کافی وجود ندارد پیچ را باز و بسته نمود.

 

محصولات مرتبط : انواع پیچ گوشتی های دستی                                                                                                    

کلید دو یا سه حالته:

در پیچ‌گوشتی شارژی برحسب امکانات و کیفیت ساخت کلیدی وجود دارد که امکان انتخاب حالت دریل یا پیچ‌گوشتی و در دیگر مدل‌ها حالت چکش را می‌دهد. دریل جهت سوراخ‌کاری در چوب و فلز و پیچ‌گوشتی جهت باز و بسته کردن پیچ و چکش نیز جهت سوراخ‌کاری در بتون استفاده می‌شود.

باطری:

دو نوع باطری برای پیچ بند در بازار موجود می‌باشد: نیکل-کادمیوم و یون لیتیوم.

نیکل کادمیوم از جهت قیمت ارزان‌تر و دارای حجم بیشتر و اندازه‌ی بزرگ‌تری می‌باشد و شارژ کمتری را نگهداری می‌کند و اگر به مدت طولانی از آن استفاده نشود شارژ آن کمتر می‌شود.

پیچ گوشتی شارژی چیست

یون لیتیوم دارای حجم کمتر، قیمت ارزان‌تر و مدت نگهداری شارژ بیشتر است و در صورت استفاده نکردن از باطری به مدت طولانی دیرتر شارژ خالی می‌شود.

 

به‌طوری کلی باید گفت که هر چه ولتاژ باطری بیشتر باشد، حجم گشتاور و قیمت دستگاه نیز بالاتر می‌رود و دستگاه می‌تواند در کارهای سنگین‌تر نیز استفاده شود.

سه‌نظام:

سه‌نظام‌ها معمولاً در پیچ‌گوشتی شارژی از نوع خودکار بوده و در دو نوع پلاستیکی و فلزی ساخته می‌شود. در نوع فلزی به وزن و قیمت دستگاه اضافه می‌شود اما دارای استحکام و مقاومت بیشتری می‌باشد.

 

دیمر یا کنترل سرعت:

دیمر در دو نوع الکترونیکی و مکانیکی وجود دارد که جهت کم‌وزیاد شدن سرعت چرخش به کار می‌رود. دیمر الکترونیکی هر چه ماشه بیشتر فشرده شود سرعت چرخش بالاتر می‌رود تا به حداکثر برسد و برعکس.

از دیمر جهت کنترل سرعت و باز و بسته کردن پیچ استفاده می‌شود و در سرعت‌پایین تر باز و بسته کردن پیچ با کنترل بیشتری صورت می‌گیرد، همچنین از رد کردن پیچ و خوردگی سر پیچ‌گوشتی ، گل پیچ و زیان مالی جلوگیری می‌کند.

 

 چراغ نمایشگر شارژ:

پیچ گوشتی شارژی چیست

در برخی از مدل‌های دستگاه پیچ بند، چراغی جهت نشان دادن شارژ باقی‌مانده وجود دارد که کمک بسیار زیادی به کاربر می‌کند.

نکته:

  • از حالت دریل جهت باز و بسته نمودن پیچ استفاده نکنید.
  • جهت باز و بسته نمودن پیچ از درجه‌های سفتی مختلف گشتاور مناسب استفاده کنید.
  • از کیف حمل دستگاه برای جابجایی استفاده کنید.
  • از ریختن مایعاتی همچون روغن، آب درون دستگاه پیچ بند جلوگیری کنید.
  • حالت چکش این دستگاه جهت سوراخ‌کاری‌های سنگین تولید نشده است و باید از دریل‌های مخصوص استفاده کنید.
  • از واردکردن ضربه به دستگاه خودداری کنید.
  • هر ابزاری را پس از بررسی و تحقیق خریداری کنید.

 

محصولات مرتبط : انواع پیچ گوشتی های دستی