تمامی افراد برای انجام برخی کارها نیاز به ابزارآلات دارند هرچند که این ابزارآلات در مشاغل مختلف متفاوت است اما دارای وجه اشتراک نیز می‌باشند. برای آنکه بتوانید ابزارآلات خوبی را خریداری کنید باید پارامترهای انتخاب مناسب آن را بشناسید. در ادامه شمارا با پارامترهای مهم خرید انواع ابزارآلات آشنا می‌سازیم.

ساختار غیراستاندارد و نامناسب ابزارآلات باعث می‌شود تا فرد دچار مشکلات جسمانی شود. اما اگر این ابزارآلات را با دقت انتخاب کنید دچار چنین مشکلاتی نخواهید شد.

دستورالعمل‌های طرح ارگونومیک:

با استفاده از دستورالعمل‌های ارگونومیک در طراحی ابزارآلات باعث می‌شود تا این ابزار متناسب با نیاز کاربر تهیه شود تا بتواند به‌راحتی با آن‌ها کار کند.

برای خرید ابزارآلات باید ابتدا از خود بپرسید که این ابزار را به کاری موردنیاز دارید، آیا توان و یا گشتاور آن دارای اهمیت است؟

در چه مکانی از این ابزار استفاده خواهید کرد؟

چه افرادی از این ابزار استفاده می‌کنند؟

با پاسخ به این سؤالات می‌توانید انتخاب مناسب‌تری برای خرید ابزار داشته باشید.

دستگیره‌ها:

دسته‌ها و یا دستگیره‌های ابزارآلات باید به‌گونه‌ای طراحی‌شده باشد که کاربر بتواند باقدرت و تسلط بیشتری، این ابزار ر ا دست نگه دارد و جابجا کند.

 

وزن:

توزیع بار در ابزارآلات، بر نحوه و مدت‌زمان گرفتن آن‌ها تأثیر مستقیمی دارد و بهتر است که وزن مناسبی را انتخاب کنید به‌عنوان‌مثال: وزن دستگاه‌هایی که با یکدست گرفته می‌شود حدود 4/1 کیلوگرم و یا کمتر و ابزارآلاتی که نیاز به‌دقت بالایی دارد وزنی حدودی 5/0 کیلوگرم و یا کمتر داشته باشد.

شکل دسته:

از مهم‌ترین عواملی که بر وضعیت دست‌ها تأثیر می‌گذارد شکل دسته می‌باشد و بدون شک انتخاب درست آن می‌تواند کار را سریع‌تر پیش رو ببرد. پس از بررسی کاربرد، نوع استفاده و محل کار ابزار بهتر است به شکل دستگاه نیز دقت کنید. دسته‌هایی که دست در آن‌ها ثابت و محکم می‌باشد و جابجا نمی‌شود برای زمانی مناسب است که نیرو به‌صورت افقی بر روی آن اعمال می‌شود و ابزارهایی که دسته‌های صاف دارند برای کارهایی مناسب می‌باشد که مچ دست و ساعد باید حتماً صاف قرارگرفته و به‌عبارت‌دیگر نیرو به‌صورت عمودی بر روی آن اعمال شود.

قطر دسته:

دستگیره‌ها باید به‌طورکلی به شکل بیضی و یا استوانه باشد. قطر دسته‌ها برای ابزارهای مختلف متفاوت است. به‌عنوان‌مثال قطر دسته برای ابزارهایی که باقدرت زیاد گرفته می‌شود حدود 8/3 سانتی‌متر است که حداقل میزان پیشنهادی قطر 3 سانتی و حداکثر 6/4 سانتی‌متر است. ابزارهایی که با دو یا چند انگشت گرفته می‌شود و برای نگه‌داشتنشان به نیروی زیادی نیاز ندارد، اندازه‌ی قطر آن 1 سانتی‌متر باشد و حداقل مقدار پیشنهادی برای قطر این ابزار 8/0 سانتی‌متر و حداکثر میزان آن 3/1 سانتی‌متر است.

طول دسته:

دسته‌هایی که کوتاه هستند فشار زیادی را به کف دست منتقل می‌کنند. طول دسته‌های مناسب معمولاً حدود 14 سانتی‌متر و با حداقل مقدار 2/10 سانتی‌متر است. علاوه بر این دسته‌های پلاستیکی گرد بهتر از فشرده‌سازی بافت نرم کمتر باشد. در برخی کارها که کاربر دستکش استفاده می‌کند باید طول دسته بیشتر باشد تا دچار مشکل نشود.

فاصله دودسته:

ابزارهای مانند انبردستی و سیم‌چین و.. که نیاز به باز شدن دارند پارامترهای تعیین‌کننده برای میزان باز شدن دودسته حدود 6/7 سانتی‌متر است و حداقل مقدار آن باید حدود 5/1 سانتی‌متر و حداکثر 10 سانتی‌متر باشد.

جنس:

جنس دسته باید اصطکاک کافی بین دسته و دست‌های کاربر ایجاد کند. جنس آن باید رسانا، لیز و فشرده‌سازی نباشد و دستگیره‌های آن دارای بافت لاستیکی، گرفتن و استفاده از دستگاه تا حدودی آسان باشد. از ابزارهایی که دسته‌های براق و جلا زده‌دارند خودداری کنید و دستگیره ابزارهای برقی باید دارای ویژگی حرارتی و الکتریکی مناسب باشد و جنس آن‌ها از الیاف ترکیبی و پلاستیک باشد.

نکات کاربردی در خرید ابزارآلات مناسب:

  • هنگام انتخاب ابزار پنوماتیک، ابزاری را انتخاب کنید که جهت خروجی هوای آن به سمت، صورت، مچ دست، یا دیگر نقاط بدن و پوست کاربر نباشد.
  • جهت کاهش فشار وارده بر روی ابزار پنوماتیک، از یک مفصل دینامیکی گردان استفاده کنید
  • ابزار برقی باید با زاویه 90 درجه که گشتاوری بیشتر از 509 سانتی‌متر بر کیلوگرم دارند را بر روی یک میز یا پایه نصب و برای استفاده‌ آن‌ها را به چندین اسپیندل و محدودکننده گشتاور مجهز کرد.
  • بجای استفاده از ابزاردستی تولیدکننده گشتاور، از ابزار برقی که گشتاور ایجاد می‌کنند استفاده کنید.

 

لیست ابزارهایی با دسته های مناسب را می توانید در قسمت ایزارهای دستی مشاهده نمایید.