دریل کاری فلز

برخی از افراد هستند که به کارهای فنی علاقه‌مند هستند و ترجیح می‌دهند برخی وسایل موردنیاز منزل را خودشان بسازند. در برخی مواقع کارهایی هستند که نیاز به دریل کاری دارند در ادامه مطالب را ارائه داده‌ایم تا شمارا در سرعت عمل، راحتی و ایمنی در دریل کاری فلزات کمک کند.

مته‌های مارپیچی به‌طورمعمول می‌توانند سوراخی را در فلزات ایجاد کنند. درواقع می‌توان گفت مته‌های دریل کاری به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که بتوانند سایر مواد دیگر مانند چوب و پلاستیک را نیز سوراخ کنند.

ارزان‌ترین مته‌های مارپیچی از آلیاژ فولاد پرسرعت ساخته‌شده است که برای تمام سوراخ‌کاری‌های فلزات مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اما اگر می‌خواهید چندین سوراخ ایجاد کنید و یا اگر می‌خواهید فلزاتی مانند فولاد ضدزنگ را سوراخ نمایید می‌توانید از مته سیاه و یا کبالت استفاده کنید، این نوع مته‌ها قبل از آنکه کند شوند تعدادی سوراخ در بدنه فلزی می‌تواند ایجاد کند.

برخی از مته‌ها دارای پوشش خاصی بانام "نیترید تیتانیوم " هستند که بنا به گفته‌ی تولیدکنندگان، این نوع پوشش مته‌ها را در برابر اصطکاک و حرارت مقاوم می‌کند و عمر مته‌ها با دیگر مته‌های استاندارد در دریل کاری فلزات تا 6 برابر افزایش می‌دهد.

محافظت از چشم:

باید چشمان خود را در مقابل ریز فلزات در امان نگه‌دارید بنابراین بهتر است در ابتدای کار از عینک‌های محافظتی استفاده کنید.

ایجاد فرورفتگی:

دریل کاری فلز

برای جلوگیری از لیز خوردن مته‌ها بهترین کار این است که در فلز فرورفتگی توسط سنبه و چکش ایجاد کنید.

روغن‌کاری مته‌ها:

دریل کاری فلز

جهت ایجاد سوراخ در فولاد به ضخامت 3 ملی متر و یا بیشتر، بهتر است از مایع مخصوص برش، سوراخ‌کاری و یا روغن استفاده کنید. روغن‌کاری مته باعث می‌شود تا اصطکاک و گرما را کاهش دهد و همچنین سبب تسهیل دریل کاری فلز و طول عمر بیشتر مته می‌شود. در فلزاتی نظیر برنج، آلومینیوم و یا چدن، نیاز به روغن‌کاری نمی‌باشد.

گیره:

دریل کاری فلز

برای سوراخ‌کاری در فلزات بهتر است از گیره جهت ثابت نگه‌داری سطح کار استفاده کنید.

با ایجاد یک سوراخ شروع به کارکنید:

اگر نیاز به سوراخ بزرگ‌تر دارید ابتدا یک سوراخ کوچک ایجاد کنید. تمامی مته‌های مارپیچی قطری معادل 4/25 میلی‌متری دارند اما بهترین کار این است که ابتدا از مته‌ی 6 میلی‌متری استفاده نموده و به ترتیب با استفاده از مته‌های مختلف سوراخ بزرگ‌تر ایجاد کنید.

زائده زدایی سوراخ:

پس‌ازآنکه عملیات سوراخ‌کاری به اتمام رسید بهتر است لبه‌های تیز و برنده‌ی سوراخ را کند کنید. می‌توانید توسط یک مته‌ی مارپیچی که کمی قطر بزرگ‌تر از سوراخ ایجادشده دارد را بر روی سوراخ گذاشته و با دست بچرخانید با این کار لبه‌های تیز کند می‌شوند.

گرد برها:

دریل کاری فلز

برای ایجاد سوراخ بزرگ‌تر، گردبرها کار را تمیزتر انجام می‌دهند و مانند مته‌های مارپیچی، مستقیم به سه‌نظام دریل وصل می‌شوند و ورق‌های باریک آلومینیوم و فولاد را برش می‌دهند. می‌تواند از تخته 3 لا برای زیر کار استفاده کنید ت از سطح کار شما محافظت نماید.

با سرعت کم دریل کنید:

هر چه سرعت دریل بیشتر باشد به نسبت مته داغ‌تر می‌شود و زودتر کند می‌شود. در دریل کاری فلزات هر چه سرعت دورانی دریل کمتر باشد، دریل بهتر عمل می‌کند.

ساندویچ بسازید:

دریل کاری فلز

برای آنکه بتوانید برش دقیق‌تری روی ورقه‌های نازک ایجاد کنید بهتر است آن ورقه را مابین دوتخته چوب قرار داده و با گیره به میز متصل کنید و سپس عملیات دریل کاری را انجام دهید. با این کار لایه‌های چوب ورق‌ها را محکم نگه‌داشته و مته اجازه‌ی فرار دریل را نمی‌دهد.

مته پله‌ای:

دریل کاری فلز

این نوع مته‌ها جهت دریل کاری ورقه‌های نازک فلزی. و اجسام نازک طراحی‌شده‌اند. این مته‌ها به شما امکان می‌دهند تا دریل کاری را با قطرهای متفاوت انجام داده. اما تنها ایرادی که این نوع مته‌ها دارند قیمت بسیار گران آن‌ها می‌باشد.

دریل ستونی:

دریل کاری فلز

این دریل‌ها دقت بیشتر و ارائه کار بهتری را برای کاربر ارائه می‌دهد. درواقع این نوع دریل‌ها برای کار با فلزات طراحی‌شده‌اند و با پایین کشیدن دسته‌ی این دریل‌ها، مته به‌صورت مستقیم در کار فرو می‌رود و سوراخی دقیق را ایجاد می‌کند.

این دریل‌ها دارای یک میز چدنی نیز هستند که قابلیت تنظیم زاویه و ارتفاع را دارد و امکان استفاده از بستن کار با گیره را نیز دارا می‌باشد.

می‌توان به‌راحتی سرعت این دریل‌ها را تغییر داد و تنها کافی است درپوش دریل را بازنموده و تسمه را بر روی فولی ها جابجا کنید تا سرعت آن تنظیم شود.