در برخی مواقع نیاز است تا بر روی سطحی سوراخی ایجاد نماییم اما سوراخ نباید تا انتهای سطح ادامه داشته باشد. اگر بخواهید سوراخ‌های کوچک ایجاد کنید می‌توانید از وسایلی مانند گازور، مته سطح بردار کار را انجام داد اما زمانی که سوراخ انتخابی باید بزرگ‌تر از حد نرمال باشد. نمی‌توان از مته‌های گونان برای ایجاد این سوراخ استفاده کرد. در ادامه با روشی ساده به شما آموزش می‌دهیم که چگونه سوراخی بزرگ درون سطح ایجاد کنید.

برای انجام این کار به اور فرز، مته لبه بردار و شابلون آماده نیاز است.

مرحله 1 (ساخت قالب):

آموزش ایجاد سوراخ بزرگ در چوب

ابتدا یک ورقه MDF و یا قالب چوبی سخت را به شکل سوراخ موردنظر خود درآورید که می‌توان از اره عمودبر، برش دار و یا شابلون آماده استفاده کنید. قالب را بر روی قطعه موردنظر قرار داده و محل سوراخ را بامداد علامت‌گذاری کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که وسایل مانند پیچ‌دستی، گیره، شابلون و قطعه کار را محکم بر روی یکدیگر قرار دهید تا سوراخ جابجا نشود.

مرحله 2 (ایجاد سوراخ ریز):

آموزش ایجاد سوراخ بزرگ در چوب

به‌وسیله‌ی پایه دریل و یک مته سطح بردار، به‌اندازه عمق موردنظر، سوراخ‌هایی را ایجاد نمایید و هر چه این سوراخ‌های ریز بیشتر باشد دقت کار در نزدیک لبه‌ی بیرونی بیشتر می‌شود. این مرحله نیاز به‌دقت بالایی دارد زیرا امکان دارد از محیط دایره خط کش به‌راحتی منحرف شد.

مرحله 3 (نصب مجدد شابلون):

آموزش ایجاد سوراخ بزرگ در چوب

به کمک چسب دوطرفه، گیره، پیچ‌دستی و شابلون را با یکدیگر محکم نموده تا سوراخ‌ها کاملاً بر روی یکدیگر قرار بگیرند.

مرحله 4 (لبه گیری):

آموزش ایجاد سوراخ بزرگ در چوب

اکنون مته لبه گیری اور فرز را بسته و با تنظیم عمق موردنظر، شروع به حرکت در محیط دایره کنید. این کار را به‌آرامی انجام داده و تا لبه‌ها صاف و یکدست شوند. این مرحله نیز مانند مرحله‌ی دوم نیاز به‌دقت فراوان دارد.

مرحله 5 (ظریف‌کاری):

آموزش ایجاد سوراخ بزرگ در چوب

این مرحله دیگر نیازی به شابلون ندارد و می‌توان به‌راحتی با یک اور فرز، سطح موردنظر را صیقل داد و پرداخت نهایی را انجام داد.