انواع پیچ های پرچ

مهره‌های پرچی به‌صورت ابزاری حلقوی شکل هستند که گاهی به‌صورت گرد و یا چندضلعی ساخته می‌شوند و درون آن‌ها سوراخ رزوه‌ای می‌باشد. این نوع مهره‌ها نیازمند پیچ هستند که رابطه‌ی آن‌ها به‌صورت نرم و مادگی باشد.

مهره‌ها یراق کمکی برای پیچ‌ها هستند که به‌وسیله‌ی آن پیچ‌ها سفت‌تر در مسیر پیچ خود بسته می‌شوند. مهره و پیچ اصطلاحاً باحالت نری و مادگی درون یکدیگر چفت می‌شوند. رزوه و شیار مهره‌ها با رزوه و شیار پیچ‌ها باید دارای تناسب یکسانی باشند. مهره‌ها معمولاً از جنس آهن، فولاد و یا دیگر فلزات می‌باشند که البته در برخی مواقع برای پیچ‌های پلاستیکی، مهره‌های پلاستیکی نیز قابل‌استفاده می‌باشند.

رزوه چیست:

به شیارهای مارپیچی درون‌پیچ و مهره رزوه می‌گویند. مهره‌های پیچی در اتصالاتی مورداستفاده قرار می‌گیرند که دیگر نیاز به باز و بسته شدن ندارند و نقش محور ر ا بازی می‌کنند. به‌طوری‌که قطعه به دور آن در حال چرخش است و جهت محکم نگه‌داشتن قطعات، قابل‌استفاده می‌باشند.

انواع مهره:

مهره‌های پرچی را می‌توان به چندین مدل تقسیم نمود که عبارت‌اند از:

مهره گیره‌ای، مهره بلوطی، مهره‌شکاف دار، مهره قاب‌دار، مهره لوله‌ای، مهره قاب‌دار، مهره کوپلینگ، مهره عرضی، مهره دوتکه، مهره لبه‌دار، مهره نصبی، مهره پیچی، مهره پرچی و مهره روکش‌دار. در ادامه به بررسی مهره پرچی می‌پردازیم.

مهره‌های پرچی:

این مهره‌ها در سال 1935 در صنایع نظامی، بازارهای صنعتی و هوافضا در سراسر جهان با رعایت تمامی استانداردهای نظامی و فضایی ساخته شد. این مهره‌ها متناسب برای نصب قطعات بر روی ورق‌های نازک فلزی و پلاستیکی و یا سرامیکی است. مزیت این نوع مهره‌ها نصب سریع و هزینه‌ی پایین آن، نسبت به دیگر روش‌های اتصال است. درصورتی‌که ورق‌ها دارای ضخامت بالایی باشند نمی‌توان در آن‌ها به‌وسیله پیچ و مهره اتصال رزوه ایجاد کرد و باید حتماً از روش‌های جوشکاری و پیچ و مهره‌های جوشی استفاده نمود.

پیچ و مهره‌های قابل پرچ، امکان جایگذاری سریع و مطمئن در ورقه‌های نازک فلزی، پلاستیک‌های صنعتی و پروفیل هستند. ازآنجاکه نصب این پیچ و مهره‌ها در قطعات توخالی، پروفیل‌ها و مکان‌هایی که دسترسی به پشت‌کار محدود است نیز امکان‌پذیر می‌باشد. به همین علت برای نصب تنها به یک ورق‌ها نیاز است. این نوع پیچ و مهره‌ها در جنس استیل آبکاری شده، استنلس استیل و آلومینیوم می‌باشد.

انواع پیچ پرچ

مزایای پیچ و مهره پرچ:

-دارای مقاومت بالا و امکان باز و بسته شدن در قطعات به‌طور مکرر و بدون نیاز به پرداخت هزینه.

- قابل‌استفاده در مراحل مختلف تولید، جهت آماده‌سازی قطعات برای مونتاژ.

- امکان نصب در قطعات توخالی، پروفیل و مکان‌های که دسترسی آسانی ندارند.

- قابل‌نصب در انواع ورق‌ها.

- قالب نصب بر روی رزین، ورق‌های فلزی و پلاستیکی صنعتی.

- صرفه‌جویی در زمان و هزینه.

- عدم آسیب به قطعات.

انواع مهره‌های پرچ:

- مهره پرچی لبه نازک نیم شش‌گوش.

- مهره پرچی سر خزینه شیاردار.

- مهره پرچی لبه‌دار شیاردار.

- مهره پرچی لبه‌دار ساده.

- مهره پرچی لبه‌دار شش‌گوش.

- مهره پرچی سر خزینه ساده.

- مهره پرچی لبه نازک ساده.

تقسیم‌بندی مهره‌های پرچ ازنظر نوع استفاده:

- پرچ‌های کوبشی ساده.

- پرچ‌های انبری.

- پرچ‌های محوری.

از پرچ‌های کوبشی و محوری در پل‌های فولادی قدیمی استفاده می‌شود که بیشتر در هدف اتصال پایدار و محکم کاربرد دارند. اما در حال حاضر برای این نوع اتصالات از جوشکاری استفاده می‌شود. از پرچ‌های انبر برای محکم کردن و نگه‌داشتن دو قطعه به‌طور ثابت استفاده می‌شود. از پرچ‌های محوری در حفاظ‌های آکاردئونی ساده استفاده می‌شود. ساده‌ترین نوع مهره‌ها در پلاک اتومبیل دیده می‌شود.