امروزه جاروبرقی را به عنوان یکی از ابزارهای مهم و اساسی در منازل به شمار می آید. تاریخچه جاروبرقی بین سال‌های 1869 تا 1905 می باشد.

اولین مخترع جاروبرقی:

اولین شخصی که جاروبرقی را اختراع کرد فردی به نام دانیل هس بوده که است که این اختراع را در 10 ژانویه 1860 در ایالات‌متحده‌ی آمریکا به ثبت رساند. این مخترع در شرق آیووا زندگی می‌کرد و نام اختراع خود را رفتگر فرش نهاد. جاروبرقی اختراع‌شده به‌طور کامل مکانیکی بوده و با سیستم خلأ استفاده می‌شده است.

این دستگاه دارای 2 اتاقک آب بوده است تا بتواند از بلند شدن گردوخاک جلوگیری کند. زمانی که افراد از این دستگاه استفاده می‌کردند باعث می‌شد آب درون اتاقک به برس دستگاه اسپری شود تا مانع بلند شدن گردوخاک اطراف بشود.این اختراع تا سال 1869 میلادی در نوع خود جزو بهترین‌ها به شمار می‌رفت تا اینکه شخصی بنام مک فی (McGaffy) در شیکاگو دستگاه جدیدتری را در 8 ژوئن به ثبت رسانید که درواقع می‌توان گفت پایه‌ی اصلی جاروبرقی‌های امروزه بشمار می آید.این دستگاه نیز مکانیکی بوده و با یک چرخ‌دنده انرژی خود را تأمین می‌کرد.2 نسخه از این دستگاه در موزه‌ی ایالات‌متحده آمریکا وجود دارد.

تاریخچه جاروبرقی

اختراع مک فی نیز تا سال 1901 در نوع خود بهترین‌ها بوده است اما در سال 1901 یک مخترع دیگر در انگلستان موفق شد با استفاده از موتور بنزینی دستگاه، ایجاد خلأ و یا مکش را بسازد. این مخترع دستگاه را به‌وسیله‌ی صفحه‌ی چرخ‌دار و همچنین حمل‌ونقل بار روی آن، دستگاه را به بیرون از منزل برده و با استفاده از شلنگ‌های رابط داخل ساختمان را تمیز نمود و باعث شد سال‌ها بعدازاین دستگاه در خیابان‌های لندن مورداستفاده قرار بگیرد اما این دستگاه معایبی نظیر سروصدای زیاد و ایجاد گردوغبار در بیرون از ساختمان داشت که باعث از رده خارج شدنش شد. این دستگاه به شکل ماشین‌های جارو در خیابان‌ها برای تمیز کردن شهر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تاریخچه جاروبرقی

شخصی بنام موری اسپانگلر که سرایدار و اهل اوهایو ایلات متحده بود به دلیل حساسیتش به گردوخاک باعث شد تا بتواند اختراع جاروبرقی را تکمیل کند. او توانست جاروبرقی اختراع کند که ایجاد گردوخاک نکند اما برای اینکه بتواند این اختراع را ثبت کند پولی نداشت به همین دلیل اختراع خود را به یک تاجر سرشناس اهل بریتانیا فروخت و این تاجر در سال 1908 این جاروبرقی را بانام تجاری هوور به ثبت رساند و این برند اکنون یکی از نمانام‌های معروف جهان با استانداردهای امروزی می باشد.

در سال 1927 میلادی شرکت الکترولوکس جاروبرقی‌هایی که ازنظر ظاهر شباهتی به جاروبرقی‌های امروزه داشته است را ساخته‌ بود که البته پس از جنگ جهانی دوم این جاروبرقی‌ها دست‌خوش تغییرات زیادی شده است که امروزه این وسیله در طرح ها و با کارایی های مختلف به بازار عرضه شده است.

تاریخچه تولید جاروبرقی در ایران:

در سال 1357 شمسی یک تولیدکننده داخلی اقدام به تولید 26800 دستگاه جاروبرقی که تحت لیسانس الکترولوکس سوئد بودند، کرد. میزان تولید این جاروبرقی‌ها تا سال 1364 افزایش یافت اما در سال های 1365 تا 1368 تولید آن‌ها کاهش چشمگیری داشت. دومین تولیدکننده ایرانی در سال 1367 جاروبرقی‌هایی تحت لیسانس AGE تولید نمود و همچنین شخص دیگری از تولید کنندگان ایرانی در سال 1371 شروع به تولید جاروبرقی تحت لیسانس الکترولوس نمود.

انواع جاروبرقی:

1 - نوع خوابیده (Canister):

یکی از مشخصه‌های این نوع جاروبرقی مکش بسیار بالای آن‌هاست و بر روی سطوح فرش و مبلمان کارایی عالی دارد. کیسه‌های موجود در این جاروبرقی‌ها کوچک می‌باشد و باید پس از چند بار استفاده آن‌ها را خالی کرد. این جاروبرقی ها بسیار سبک هستند که به همین علت به راحتی می توان از آن‌ها استفاده و نگهداری کرد اما عملکردی محدود بر روی همه سطوح دارد.

2 – نوع ایستاده (Up –Riyht):

این نوع جاروبرقی ها به شکل‌های عصایی و سطلی وجود دارد اما منظور از صحبت جاروبرقی‌های ایستاده جاروبرقی‌هایی است که کیسه‌ی آن‌ها به‌صورت قائم است. این نوع جاروبرقی ها برای سطوح مفروش مناسب است زیرابه راحتی درون پرزها نفوذ کرده و کثیفی‌ها را می‌زداید. این جاروبرقی ها پرسروصداتر از جاروبرقی‌های خوابیده هستند.

3 – جاروبرقی دستی (Handvacums):

این نوع جاروبرقی ها قابل شارژ، بی‌سیم و همچنین دارای قابلیت حمل برای مسافرت نیز هستند. این مدل‌ها بر روی سطوح صاف کارایی دارند حتی برخی از آن‌ها آب ریخته شده برو روی سطوح را جمع‌آوری می‌کنند. این جاروبرقی ها زمانی که شارژ می‌شوند می‌تواند به مدت 10 دقیقه کار کنند.

پارامترهای مهم در کیفیت جاروبرقی ها:

1 – میزان تأثیر تمیزکنندگی.

2 – توان مصرف.

3 – قدرت مکش.

4 - شدت صدا.

5 – طول عمر محصول.

6 – نوع فیلتراسیون و ظرفیت کیسه‌ی آشغال.

7 – کیفیت مواد و قطعات بکار رفته در محصول.

8 – سهولت استفاده و تعمیر پذیری.

9 – وزن محصول.

10 – ایمنی.

پارامترهای مهم در قابلیت جاروبرقی ها:

1 – قابلیت کنترل مکش.

2 – چند حالت بودن پرس پارویی و لوازم جانبی برای انواع مکش‌ها.

3 – قابلیت خشک و مرطوب کار کردن.

4 – سیم‌جمع‌کن خودکار و طول سیم تغذیه.

5 – امکان دمندگی هوا.

6 – قابلیت ایجاد بخار.