سنگ فرز چیست و چه کاربردی دارد

بزرگ‌ترین و برترین صنعت در کشور ما ایران صنعت سنگ می‌باشد که در این صنعت از ابزارهای خاص، کوچک و بزرگ استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین نوع ابزار در این صنعت دستگاه سنگ فرز یا سنگ فرز زمینی می‌باشد. دلیل اینکه به این دستگاه، سنگ فرز زمینی می‌نامند، استفاده از این دستگاه بر روی زمین است.

کاربرد دستگاه سنگ فرز (Grinders):

از این دستگاه برای برش سنگ، کاشی، پلاستیک و فلزات استفاده می‌شود. این دستگاه شباهت ظاهری به دستگاه دریل میزی دارد اما ازلحاظ کارایی بسیار متفاوت‌تر است.

دستگاه سنگ فرز دارای 3 محور حرکتی است و همچنین دارای تیغ فرز است که برای برش مورداستفاده قرار می‌گیرد. ماشین‌های سنگ فرز به دودسته‌ی عمومی و مخصوص تقسیم‌بندی می‌شوند.

ماشین‌های عمومی خود نیز به دودسته‌ی افقی و عمودی تقسیم می‌شود و تنها تفاوتی که دارند در قائم بودن محور دستگاه فرز عمودی نسبت به فرز افقی می‌باشد. سنگ فرزها بیشتر برای کارهای سنگین، بزرگ و به‌طور وسیعی در کارهای ساختمانی، کارخانه‌های سنگ، بازسازی و نوسازی استفاده می‌شود.

نحوه کار سنگ فرز:

برای برش یک تکه سنگ بزرگ و تقسیم آن به سنگ‌های کوچک، لبه تیز و برنده دستگاه سنگ فرز به‌آرامی در سنگ فرورفته و هر چه این دستگاه جلوتر رود تیغه‌ی فرز آرام‌تر کار می‌کند و سطح تراشیده شده توسط این دستگاه هموارتر و صاف‌تر می‌شود. دنده‌ی فرز دستگاه به کنار زدن تکه‌ها و براده‌های اضافی سنگ می‌پردازد.

سنگ فرز چیست و چه کاربردی دارد 

یکی از انواع سنگ فرزها، سنگ فرز مینی می‌باشد، این دستگاه کوچک‌تر و جمع‌وجور تر از دیگر دستگاه‌ها است و کارایی و کاربردهای آن با سنگ فرز بزرگ یکی است. این دستگاه ابزار چندکاره‌ای است که به دلیل به‌صرفه بودن آن امروزه استقبال زیادی از خرید آن شده است. از این دستگاه می‌توان در ساختمان‌سازی به دلیل هزینه‌ی کم و اتلاف وقت کمتر همچنین نتیجه‌ی بهتر از برش سنگ‌ها، استفاده کرد.

دستگاه‌های مینی سنگ فرز خود دارای انواع مختلفی است که نام یکی از آن‌ها مینی سنگ فرز است و این دستگاه دارای کاربردهای زیادی است، از این دستگاه در صنایع سنگ استفاده می‌شود و کاربرد آن برش سنگ‌های ساختمانی، صاف کردن سنگ‌های چندپهلو است. نکته‌ای که در مینی سنگ فرزها وجود دارد قدرت موتور و ابعاد صفحه آن می‌باشد درواقع باقدرت گرفتن موتور، صفحه برش بزرگ‌تر می‌شود و قدرت تنظیم‌کنندگی در قدرت موتور تعبیه‌شده است.

نکات ایمنی در استفاده از سنگ فرزها:

1 - در هنگام برش قطعات بزرگ و بلند برای کاهش پس‌زنی و گیرکردن، آن قطعات را با یک حامل محکم کنید. حامل‌ها باید در نزدیک و زیرخط برش و در 2 طرف لبه‌های قطعه در کنار صفحه باشد.

2 – با فشار بیش‌ازحد به دستگاه باعث جام شدن صفحه نشوید. فشار بیش‌ازحد به دستگاه باعث پس‌زنی و همچنین شکستن کار نیز می‌شود.

3 – در هنگام برش‌کار، به سمت خط برش و پشت صفحه قرار نگیرید زیرا باعث می‌شود پس‌زدگی‌ها به شما برخورد کند.

4 – برای برش دیوار و شیارهایی که قابل‌دیدن نیست دقت بیشتری داشته باشید زیرا اگر از آن محل لوله‌های آب، گاز و سیم برق رد شده باشد باعث برش زدن آن‌ها می‌شود.

5 – زمانی که صفحه مابین شیارهای برش قرار دارد کار را مجدداً شروع نکنید اجازه دهید صفحه برش به حداکثر سرعت برش خود برسد سپس به کار ادامه دهید، در زمان برش اگر صفحه درون کار باشد و دستگاه روشن شود امکان گیرکردن صفحه و حرکت به‌طرف بالا و پس‌زنی کار می‌شود.

6 – اگر صفحه برش به دلایلی در کار گیر کرد و یا اینکه کار را نیمه‌کاره رها کردید دستگاه را خاموش کرده و صبر کنید تا دستگاه به‌طور کامل ثابت شود سپس صفحه را از محل برش خارج کرده و عیب‌یابی کنید.

در این لینک نحوه ی تعویض صفحه دستگاه سنگ فرز را ارائه داده ایم.