فرز انگشتی و کاربرد آن چیست؟

فرز انگشتی نوعی ابزار برقی می‌باشد که برای ظریف‌کاری‌های نجاری، منبت‌کاری، قالب‌سازی و .... مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ابزار دارای یک موتور کوچک و چندین چرخ‌دنده است تا بتواند شفت اصلی دستگاه را بچرخاند. برای خرید این ابزار باید به‌سرعت، توان دستگاه و سایز کولت توجه کرد. سرعت دستگاه با دور در دقیقه مشخص می‌شود. گاهی اوقات امکان دارد این دستگاه سرعتی در حدود 30000 دور در دقیقه داشته باشد.

کاربردهای فرز انگشتی:

با توجه به نوع کاری که می‌خواهید با این دستگاه انجام دهید می‌توانید قطعات مختلفی را روی آن نصب کنید. برخی از این کارها عبارت‌اند از: حکاکی، سوراخ‌کاری، شیار کاری، طراحی، منبت‌کاری و ....

زنگ‌زدگی روی فلزات:

همان‌طور که همه‌ی ما می‌دانیم فولاد و آهن با قرار گرفتن در معرض هوا باعث زنگ‌زدگی می‌شوند و برای از بین بردن این زنگ‌زدگی‌ها می‌توانید از فرز انگشتی استفاده کنید.

استفاده از فرز انگشتی در تعمیر اتومبیل:

در برخی مواقع برای تعمیر بدنه خودرو نیاز است رنگ خودرو را بردارید و به فلز برسید، فرز انگشتی به‌راحتی می‌تواند رنگ روی سطوح کوچک را بردارد.

فرز انگشتی و هنر فلزکاری:

فرز انگشتی ابزار مناسبی برای پولیش فلزها است تنها باید فرز را به نرمی روی سطوح حرکت دهید تا کار هم‌سطح شود.

فرز انگشتی و کار با چوب:

نجاران خبره، منبت‌کاران و معرق‌کاران از قدرت این دستگاه آگاه هستند زیرا به‌راحتی می‌توانند با کمک این دستگاه و اکسید بور، تندیس‌های زیباروی چوب خلق کرد.

استفاده از فرز انگشتی با مواد غیرفلزی:

فرز انگشتی به دلیل کار روی فلز است که شناخت شده می‌باشد اما از این دستگاه برای صاف کردن سطوح پلاستیکی و چوبی نیز می‌توان استفاده کرد و همچنین می‌توان از آن دستگاه در مبلمان سازی، تراش‌کاری مجسمه‌های یخی، تمیز کردن سوپاپ ماشین، برش صفحات طلا و فلزات گران‌قیمت، بزرگ کردن سوراخ انواع قفل‌ها، تیز کردن اره، تمیز کردن اشیاء و ابزارها و همچنین بور کاری مواد، استفاده کرد.

انواع فرز انگشتی:

این دستگاه در سه نوع: گلو بلند، گلو کوتاه و مینیاتوری در بازار موجود است که هر یک کدام از آن‌ها کارایی خاص خود را دارا می‌باشد. از فرزهای گلو بلند در مکان‌هایی که دسترسی به آن آسان نباشد استفاده می‌شود. فرزهای مینیاتوری برای کارهایی که نیاز به ظرافت خاصی دارند استفاده می شود این نوع فرز دارای یک‌پایه است که این باعث می‌شود دستگاه به‌راحتی روی میز ثابت‌شده تا بتوان با دقت بیشتری به کارها رسیدگی کرد.

نحوه خرید فرز انگشتی:

دستگاه‌های فرز انگشتی کاربردهای بسیار زیادی دارد و اگر دقت لازم در هنگام خرید را نداشته باشید باعث می‌شود دستگاه شما سرعت و گشتاوری لازم را نداشته باشد. برخی از مدل‌های ارزان‌قیمت این دستگاه‌ها مقاومت خوبی در برابر ضربات ندارند. به وزن دستگاه باید توجه کنید و بر اساس تعداد استفاده از دستگاه و همچنین میزان استفاده آن سبک‌ترین مدل‌ها را انتخاب کنید. ابعاد مدل‌های گلو بلند و گلو کوتاه به کاربرد فرز انگشتی بستگی دارد. ابزار فرز انگشتی باید دارای ابزار گیر قدرتمند، دیمر الکتریکی و همچنین تغییر دور مجهز باشد.

و در آخر باید به این نکته توجه داشت کاربرد این نوع ابزار در صنایع مختلف متفاوت است و همچنین دارای متعلقات گوناگونی می‌باشد پس بهتر است قبل از خرید اول به نوع کارایی آن و متعلقات مربوطه آن توجه داشته باشید تا بتوانید کار را با بهترین کیفیت انجام دهید.