زمانی که قصد کوبیدن میخ به دیوار را داشته باشیم بهترین دستگاهی که می توان از آن استفاده کرد البته از نظر عموم مردم چکش های معمولی است، اما کوبیدن میخ با چکش برای زمانی است که تعداد زیادی میخ را می‌خواهیم به دیوار بکوبیم ولی برای کوبیدن تعداد زیاد میخ در کوتاه‌ترین زمان ممکن نمی‌توان از چکش استفاده کرد و بهترین ابزار در این مواقع میخ کوب است. یک میخ‌کوب قدرتمند و باکیفیت می‌تواند هزاران میخ را در طول روز به‌صورت محکم و درست در محل موردنظر بکوبد. در ادامه به معرفی انواع میخ‌کوب‌ها خواهیم پرداخت.

انواع میخ‌کوب:

دو نوع میخکوب در بازار وجود دارد که ازلحاظ مدل مخزن، نگهداری میخ و نوع میخ مصرفی با یکدیگر تفاوت دارند.

میخ‌کوب ردیفی:

در این نوع میخ‌کوب از میخ‌های مرتب‌شده که به‌وسیله‌ی نوارهای کاغذی، پلاستیکی و یا سیم نازک در کنار یکدیگر نگه‌داشته شده‌اند استفاده می‌شود. میخ‌های موجود در این دستگاه، یک نوار طولانی، بلند و باریک را تشکیل می‌دهند که درون یک مخزن مستطیل شکل حرکت می‌کنند و طول این نوارها از 20 تا 40 اینچ متغیر است.

میخکوب برقی چیست

میخ‌کوب سرگرد:

میخ‌کوب‌های سرگرد دارای حلقه‌های بلند و انعطاف‌پذیر هستند و میخ‌های آن به‌وسیله‌ی سیم به یکدیگر متصل می‌شوند. این میخ‌ها در یک مخزن حلقه‌ای شکل بر روی میخ‌کوب نگهداری می‌شوند و مخزن‌های این نوع میخ‌کوب توانایی نگهداری 300 میخ را دارد.

میخکوب برقی چیست

کاربرد میخ‌کوب‌ها:

برخی از این دستگاه‌ها برای مکان‌ها و فضاهای کوچک و برخی دیگر را برای فضاهای بزرگ و کارهای سنگین‌تر طراحی می‌ کنند. میخ‌کوب‌هایی که قدرت و سرعت زیادی دارند برای متصل کردن قطعات بزرگ به یکدیگر استفاده می‌شوند. برای ساخت مبلمان، کابینت و کارهایی نظیر مدل دهی از میخ‌کوب‌های سبک‌وزن استفاده می‌کنند. میخ‌کوب‌های مخصوص میخ‌های نازک، منگنه‌ها و پونز کوب‌ها، ابزارهای سبک‌وزنی هستند که برای کارهای ظریف مورداستفاده قرار می‌گیرند و همچنین برخی از میخ‌کوب‌ها هستند که برای کارگذاری قطعات بام طراحی و ساخته می‌شوند.

میخ‌کوب‌های بادی:

این نوع میخ‌کوب‌ها از رایج‌ترین نوع میخ‌کوب است که توسط فشار هوای تأمین‌شده توسط کمپرسورها کار می‌کند و زمانی که یک میخ از دستگاه خارج می‌شود، درب سوپاپ بازشده و سیلندر دستگاه از هوا پر می‌شود و به‌وسیله‌ی پیستونی که درون سیلندر دستگاه قرار داده‌شده است به‌سرعت به سمت پایین حرکت می‌کند ، بدین‌صورت میخ‌های مقابل را به درگاه (نوک) میخ‌کوب هدایت می‌کند و درنهایت میخ به سطح موردنظر کوبیده می‌شود. این پیستون کاملاً بازشده و بدین‌صورت هوای واردشده از درون کمپرسور به مسیر خروجی دستگاه به خارج راه می‌یابد و هم‌زمان با قرار گرفتن میخ بعدی پیستون بار دیگر به عقب‌رفته و در وضعیت اولیه خودش قرار می‌گیرد.

میخکوب برقی چیست

کمپرسور هوای مخصوص میخ‌کوب بادی:

دستگاه‌های میخ‌کوب به یک منبع دائمی فشار هوا در یک محدوده‌ی خاص نیاز دارند که مقدار فشار این هوا برحسب پوند بر اینچ مربع و یا psi محاسبه می‌شوند. برای کارکرد صحیح میخ‌کوب‌ها باید حجم هوای مشخصی را تأمین کرد که این حجم را می توان برحسب فوت مکعب بر دقیقه و یا cfm اندازه‌گیری نمود.

میخ‌کوب گازی:

عملکرد میخ‌کوب‌های گازی دقیقاً شبیه به عملکرد میخ‌کوب‌های بادی است و تنها تفاوتی که دارند در منبع انرژی مصرفی آن‌ها است.

میخ‌کوب‌های گازی با استفاده از کپسول مخصوص، انرژی موردنیاز را تأمین می‌کند و برای راه‌اندازی این نوع میخ‌کوب‌ها باید از گازهای قابل اشتعال استفاده کرد تا میخ‌ها به سطح موردنظر کوبیده شوند. این نوع گازها از یک محفظه‌ی آزاد تخلیه می‌شوند و سپس به داخل جایگاه احتراق که در بالای پیستون قرار دارد تزریق می‌شود و به‌وسیله‌ی شارژ الکتریکی که در باتری وجود دارد دستگاه نیز به اشتعال این گاز منجر شده و سپس احتراق صورت می‌گیرد و بدین ترتیب پیستون حرکت کرده و میخ در محل موردنظر قرار می‌گیرد.

میخ‌کوب‌های بی‌سیمی در بازار وجود دارند که به‌عنوان یک دستگاه کامل می توان از آن‌ها استفاده کرد که نیازی به ابزارهای کمکی و منبع قدرتمند ندارد.

میخ‌کوب‌های پرکاربرد می‌توانند به همان سرعت میخ‌کوب‌های بادی، میخ را به درون سطح فرو ببرند. این نوع میخ‌کوب‌ها به تمیزکاری و مراقبت بیشتری نسبت به میخ‌کوب‌ها نیاز دارند. این نوع میخ‌کوب‌ها نیازی به شلنگ هوا ندارند و برای سطوح سخت بسیار مناسب است. این میخ‌کوب‌ها برای کارهایی که حجم کم دارند کارایی بسیار عالی دارند.

میخکوب برقی چیست

انتخاب مشخصات، سطح قدرت و ظرفیت نگهداری میخ‌ها از نکات مهمی در انتخاب میخ‌کوب‌ها هستند که باید در نظر گرفته شوند. انواع مختلفی میخ‌کوب در بازار وجود دارد که برخی از این مدل‌ها به یک گیره‌ی نگه‌دارنده مجهز هستند و برای کارهای تولیدی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

برخی دیگر میخ‌کوب‌ها با قرار دادن دستگاه بر روی سطح و کشیدن ماشه فعال‌شده، البته کار با این نوع میخ‌کوب‌ها نیاز به تمرین دارد تا بتوان قبل از بلند کردن دستگاه دو سطح را به یکدیگر متصل کرد.

برای کوبیدن میخ بر روی کارهای ظریف از دستگاهی به نام منگنه کوب باید استفاده کرد زیرا این دستگاه با هر بار کشیدن ماشه یک میخ به بیرون پرتاب می‌کند.