اره زنجیری و نکاتی در باره ی آن

اره زنجیری نوعی اره است که توسط موتور (بنزینی، برقی) دو زمانه کار می‌کند و کاربرد آن دربرش، هرس درختان و یا تهیه هیزم است.

ایده‌ی اولیه‌ این دستگاه در اواخر قرن 17 میلادی توسط دو دکتر اسکاتلندی به نام‌های " John Aitken و James Jeffray" برای استفاده در جراحی‌های لگن و همچنین خارج نمودن استخوان از بدن بیماران بود.

تاریخچه‌ی اره زنجیری:

اره زنجیری دارای زنجیرهای ریز دندانه‌دار بود که برش در قسمت مقعر جلویی آن صورت می‌گرفت. این اختراع در قرن 19 میلادی نیز جزو ابزار مهم جراحی به شمار می‌رفت.

اره زنجیری و نکاتی در باره ی آن

دستگاه دیگری در حدود سال 1930 توسط یک ارتوپد بنام " Bernard Heine" برای برش استخوان اختراع گردید. نام این دستگاه Osteotome بود که دارای زنجیری با برنده‌های کوچک متصل‌به‌هم  بود که زنجیر توسط یک اهرم دستی متصل به چرخ‌دنده حول تیغه چرخانده می‌شده است.

در سال 1926 دو فرد که تأثیر زیادی در گسترش اره زنجیری به شکل‌های کنونی که مورداستفاده برای برش درختان بود را اختراع کردند که نام آن‌ها "Joseph Buford Cox و Andreas Stihl " و در سال 1929 اره زنجیری بنزینی را اختراع کردند. Andreas Stihl در سال 1926 شرکتی را در اشتوتگارت آلمان، برای ساخت تولید انبوهی از این دستگاه افتتاح کرد.

در سال 1927 میلادی " Emil Lerp" اولین اره موتوری (اره زنجیری بنزینی) جهان را اختراع کرد و نام تجاری Dolmar را بر روی آن نهاد.

دستگاه‌های اولیه‌ای که ساخته می‌شد بسیار سنگین بودند بدین‌صورت که در طراحی این دستگاه‌ها چرخ‌هایی برای حمل‌ونقل راحت در نظر گرفته شده بود.

بعد از جنگ جهانی دوم با پیشرفت صنایع آلومینیوم و همچنین طراحی در موتور این دستگاه باعث شد که وزن آن کاهش یابد.

نکاتی در مورد انواع اره زنجیری:

اره زنجیری بر اساس کاری که انجام می‌دهد دارای سایز و ظرفیت‌های متفاوتی است که به 3 نوع کار در، جنگل، هرس و اره زنجیری با دسته‌بلند تقسیم می‌شود. همچنین این اره‌ها به دودسته‌ی بنزینی و شارژی (برقی) بر اساس موتورهای آن تقسیم می‌شوند.

اره زنجیری و نکاتی در باره ی آن

اجزای تشکیل‌دهنده‌ی اره زنجیری:

این دستگاه از دو قسمت اصلی بدنه و واحد برش تشکیل می‌شود. عملیات برش در این نوع دستگاه‌ها به‌وسیله‌ی تیغه‌های کوچک و تیزی که بر روی زنجیر وجود دارند انجام می‌شود. بدنه این دستگاه شامل: موتور، اهرم، تجهیزات کنترل‌شده و ایمن است. واحد برش نیز از تیغه و زنجیر راهنما تشکیل‌شده است.

موتور:

موتورهای بنزینی که در این دستگاه استفاده می‌شود دارای یک سیلندر با حجمی حدود 30 الی 120 سانتی‌متر مکعب است. سوختی که برای این دستگاه استفاده می‌شود مخلوطی از بنزین و روغن با نسبت اختلاط 20 یا 25 به 1 است. سرعت در حالت بی‌باری این نوع اره‌ها بین 3 الی 4 هزار دور در دقیقه می‌باشد و توان آن‌ها 5/1 تا 5/8 اسب بخار است. کاربراتور این موتورها از نوع پوسته‌ای است و کار کردن با اره را در هر وضعیتی ازنظر قرارگیری نسبت به سطح افقی را تضمین می‌کند.

اره زنجیری و نکاتی در باره ی آن

تجهیزات ایمنی:

برای پیش‌گیری از وجود حادثه در هنگام کار با اره زنجیری، لوازم ایمنی بر روی این دستگاه تعبیه‌شده است که عبارت‌اند از:

ترمز زنجیر غیر دستی، حفاظ دست جلو و مهار زنجیر، ترمز زنجیر

تیغه‌ی راهنما:

این تیغه ضمن نگه‌داشتن زنجیر آن را هدایت و امکان حرکت زنجیر را میسر می‌کند. در دو طرف این تیغه ریلی وجود دارد که بین آن دو ریل مسیر حرکت زنجیر است و بدین‌صورت مانع انحراف زنجیر از مسیر حین حرکت می‌شود. تیغه‌ی راهنمابر اساس نوک آن‌ها به دودسته‌ی صلیب و چرخ زنجیر دار تقسیم می‌شود.