اره نواری چیست و چه کاربردی در صنایع چوب دارد

 اره نواری یکی از ابزارهای مهم در کارگاه‌های نجاری است که در سال 1808 برای اولین بار در انگلستان برای برش چوب به ثبت رسید. این اره در دو نوع افقی و عمودی (ایستاده) وجود دارد.

از اره نواری می‌توان در کارهای مختلف صنایع چوب همچون: قوس بری، برش طولانی، بریدن چوب‌های نازک و غیره استفاده کرد.

اره نواری افقی:

از این اره در کارخانه‌های چوب‌بری و همچنین صنایع بزرگ استفاده می‌شود، قطر این دستگاه‌ها از 100 سانتی‌متر به بالا می‌باشد. از اره نواری افقی برای برش تنه‌های بزرگ (قطور) درختان برای برش و تبدیل آن به الوارهای کوچک‌تر استفاده می‌شود. تنه‌های درخت به‌وسیله‌ی جک برقی (هیدرولیکی) بر روی خط برش قرار می‌گیرد و اپراتور تیغه‌ی اره را بر روی درخت با استفاده از موتورهای الکتریکی به حرکت درمی‌آورد. اره نواری افقی را به نام "اره رام" نیز شناخته‌شده است.

اره نواری عمودی:

استفاده از این اره در کارگاه‌های صنایع چوب بسیار عمومی‌تر از اره‌ی افقی است. اندازه‌ی رومیزی این نوع اره نیز در بازار موجود می‌باشد و برای برش چوب‌های نازک و سبک برای معرق‌کاری و همچنین برش در اندازه‌های بزرگ‌تر تا قطر 100 سانتی‌متر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اجزای تشکیل‌دهنده اره نواری:

بدنه:

جنس بدنه‌ی این اره‌ها معمولاً از چدن و بسیار سنگین می‌باشند، سنگینی دستگاه از تکان خوردن دستگاه حین برش و گردش موتور جلوگیری می‌کند. البته مدل‌هایی نیز امروزه به بازار عرضه‌شده است که جنس بدنه‌ی آن از آهن می‌باشد و برای استفاده باید به زمین پیچ شود تا در حین کار و لرزش دستگاه، دقت و تنظیمات اره به هم نخورد.

فلکه‌ها:

جنس فلکه‌ها نیز از چدن می‌باشد. این دستگاه‌ها دارای دو فلکه‌یکی در بالا و دیگری در پایین اره قرار دارد، است. هرکدام از فلکه‌های موجود با استفاده از محور و بلبرینگ به بدنه متصل می‌شوند. فلکه‌ای که در پایین اره وجود دارد همیشه ثابت است اما فلکه‌ای که در قسمت بالای اره وجود دارد به‌وسیله‌ی پیچ‌های تنظیمی که روی آن قرار دارد، قابلیت حرکت رو به بالا، پایین، عقب و جلو را دارد که حرکت رو به بالا و پایین برای محکم و شل کردن تیغه است و حرکت روبه‌جلو و عقب برای تنظیم تیغه با فلکه‌ی پایینی است.

الکتروموتور:

الکتروموتور به بدنه‌ی دستگاه پیچ شده و با استفاده از تسمه و فول، به فلکه‌ی پایینی متصل می‌شود. هنگامی‌که الکتروموتور فلکه‌ی پایینی را به حرکت درمی‌آورد، فلکه‌ی بالایی با کمک تیغه‌اره به حرکت درمی‌آید. الکتروموتورها در دو مدل تک فاز و سه فاز بر روی دستگاه اره نواری نصب می‌شود.

بخش‌های حفاظتی:

تیغه دستگاه به فلکه‌ها متصل شده و با استفاده از الکتروموتور به چرخش درمی‌آید. برای جلوگیری از خروج احتمالی تیغه از فلکه و یا شکستن تیغه از حفاظ‌های فلزی و چوبی در دستگاه استفاده می‌کنند.

حفاظ فلزی بر روی فلکه و حفاظ چوبی به‌صورت باکس در راستای مسیر حرکت تیغه متصل می‌شود و بر روی آن درپوش قرار می‌گیرد تا بتوان به‌راحتی در هنگام تعویض تیغه درپوش را باز کرد.

در حفاظ سمت راست اهرم‌ها و بلبرینگ‌هایی برای کنترل تیغه به جلو و عقب، چپ و راست وجود دارند که با توجه به‌اندازه‌ی چوب و ضخامت آن قابل تنظیم است.

صفحه:

صفحه خود به‌تنهایی از چند بخش تشکیل‌شده است.

گونیا:

گونیای موجود در صفحه برای تنظیم زاویه و تنظیم عرض برش مورداستفاده قرار می‌گیرد که در مدل‌های جدید موجود در بازار گونیای زاویه‌دار نیز وجود دارد. گونیای زاویه‌دار برای برش‌های زاویه‌ای و گونیای دیگر برای برش‌های صاف و ثابت استفاده می‌شود.

در برخی از فلکه‌های کوچک صفحه موجود بر روی دستگاه، قابلیت چرخش به چپ و راست را دارد که با این روش نیز می‌توان برش‌های زاویه‌دار ایجاد نمود.

بر روی صفحه اره نواری، شیاری به‌صورت طولی وجود دارد که می‌توان بر روی آن گونیای متحرک را وصل نمود و همچنین شکافی بر روی آن وجود دارد که می‌توان تیغه را در محل موردنظر هدایت کرد.

مزایای استفاده از دستگاه‌های اره نواری:

_ سرعت‌بالا

_ قابلیت برش انواع چوب‌ها

_ قابلیت حمل برخی از مدل‌های ماشین اره نواری

_ دقت بسیار بالا

_ طرز استفاده ساده

_قیمت مناسب

_حفظ خواص اولیه‌ی قطعه

نکاتی در مورد دستگاه‌های اره نواری:

_ تمامی دستگاه‌های اره نواری قسمتی برای گریس کاری دارند که باید هر از چند مدت یک‌بار آن‌ها را گریس کاری کرد.

_ قبل از روشن شدن دستگاه از محکم بودن تیغه اطمینان حاصل کنید.

_ الکتروموتور و سایر قسمت‌های دستگاه را باد بگیرید و هرگونه گردوخاک روی دستگاه را تمیز کنید.

_ اگر دستگاه وکیوم ندارید پس از برش‌کاری گردوخاک روی زمین را جمع کرده تا مانع از مشکلات تنفسی و بینایی شوید.

_ پس از اتمام برش‌ها و پایان روز کاری، پیچ تنظیم فلکه بالایی تیغه را شل کرده تا در اثر انبساط تیغه ترک نخورد.

_ از ماسک و عینک در هنگام برش استفاده کنید.

_ هنگامی‌که دستگاه شروع به کار کردن کرد در جهت گردش تیغه قرار نگیرید زیرا اگر تیغه پاره شود به‌صورت شلاقی پرتاب می‌شود و امکان آسیب رساندن به شما می‌شود.

_در هنگام تنظیم گونیا دستگاه را خاموش‌کنید.

_ از چپ و راست و همچنین تیز بودن تیغه مطمئن شوید زیرا در صورت درست نبودن آن‌ها موجب فشار زیاد بر روی تیغه و الکتروموتور می‌شود.