ساخت وان حمام چوبی

ساخت یک وان حمام چوبی در حیاط منزل ایده بسیار جالب و هیجان‌انگیز است مخصوصاً اگر آن وان را با دست های خودتان بسازید. با این کار می توانید اوقات فراغت خوبی را در کنار افراد خانواده داشته باشد.

در ادامه روش ساخت وان حمام چوبی را آموزش داده‌ایم.

مرحله اول: محلی مناسب برای نصب وان چوبی پیدا کنید

برای یافتن محلی مناسب توصیه ما به شما این است که در بهترین نقطه حیاط را به آن اختصاص دهید و اطمینان حاصل کنید که سطح موردنظر به‌اندازه کافی صاف باشد و اینکه می‌تواند وزن خالی و پر وان را به همراه افراد درون آن تحمل کند.

ساخت وان حمام چوبی

مرحله دوم: محل قرارگیری و فونداسیون وان حمام

همان‌طور که یک محل مناسب برای ساخت وان مهم است اما تنظیم نمودن محل قرارگیری و ایجاد یک فونداسیون دقیق نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین از تیرهای چوبی 16 اینچی برای این کار استفاده کنید تا بتوانید طول و عرض مناسبی را برای فونداسیون وان ایجاد کنید و همچنین ضخامت این چوب‌ها باید حدود 4 اینچ باشد تا فضای مناسبی را بتوانیم برای نصب سیستم تهویه و تخلیه در اختیار داشته باشیم و اینکه یک شیب نسبتاً ملایمی را برای خروج نهایی آب نیز باید در نظر گرفت.

ساخت وان حمام چوبی

مرحله سوم: در نظر گرفتن سیستم تهویه برای خالی کردن آب وان

با توجه به اینکه کف این وان از جنس چوب ساخته می‌شود، می‌توان با استفاده از یک اره به‌اندازه‌ی موردنظر یک حفره ایجاد کنید و سپس یک سیستم تهویه بر روی حفره قرار دهید و کناره‌های آن حفره را با چسب آکواریوم پرکنید تا از نشتی آب و خراب شدن وان جلوگیری کند.

ساخت وان حمام چوبی

مرحله چهارم: ساخت دیواره‌های وان

دیواره‌های وان حمام نیز بسیار مهم است و شکل نهایی وان دست‌ساز ما می‌باشد، به همین علت باید حالت دایره‌ای آن حفظ شود پس برای این کار قسمت پایینی چوب‌ها را به‌اندازه ضخامت کف آن برش دهید و در حدود 5 میلی‌متر تا 1 سانتی‌متر به سمت داخل ببرید.

ساخت وان حمام چوبی

توجه داشته باشید که نحوه‌ی قرارگیری چوب‌های دیواره حالت عمودی‌شان از بین نرود و نسبت به کف وان حمام زاویه‌ی 90 درجه خود را حفظ کند. برای این کار بهتر است از ابزارهای نگه‌دارنده مختلفی برای حفظ چوب در حالت اولیه استفاده کنید. فاصله‌ی دیواره‌ها به‌اندازه‌ی ضخامت یک کارت اعتباری باشد و بهترین گزینه برای چسباندن دیواره‌ها استفاده از میخ و چسب آکواریوم است.

مرحله پنجم: استفاده از بسته‌ای فلزی

برای نگه‌داشتن دیواره‌های وان حمام و حفظ شکل ظاهری آن‌ها می‌توانید از بسته‌ای فلزی در اطراف استفاده کنید و بست ها را از سه محل مختلف محکم ببندید. برای محکم کردن دیواره‌ها بهتر است از قسمت پایینی وان شروع کنید.

ساخت وان حمام چوبی

در حالت استاندارد محل قرارگیری وان ها از پایین 4 اینچ، در وسط 14 اینچ و در قسمت 32 اینچ از کف موردنظر ارتفاع داشته باشد. سفت کردن بست ها را از انتها (پایین وان) شروع کرده سپس بست وسط و بست بالایی را به صورتی بندید که ساختار نهایی وان حفظ‌شده و فشار چندانی به آن وارد نشود.

مرحله ششم: نصب سیستم حرارتی مناسب

در وان های حمام چوبی برخلاف وان و جکوزی خانگی باید سیستم حرارتی در داخل خود وان قرارگرفته شود. یک هیتر مناسب با توجه به حجم آب استفاده‌شده و توان سیستم حرارتی و قدرت گرم کننده‌ای مناسب برای وان انتخاب کنید و در یک‌گوشه‌ی وان قرار دهید و یک حفاظ چوبی برای این هیتر در نظر گرفته می‌شود که در مراحل بعدی خواهیم گفت.

ساخت وان حمام چوبی

مرحله هفتم: نصب دسته ها و قسمت های مختلف هیتر

سیستم گرمایشی که در وان قرار داده‌ایم را باید به وان حمام پیچ کنید و آن را محکم ببندیم. قسمت‌های مختلف اجاقک را بررسی کرده و از عملکرد صحیح دستگاه اطمینان حاصل کنید و باید توجه داشته باشید که دستگیره هیتر در انتهای درب قرار نداشته باشد تا مانع حرکت آن شود.

 ساخت وان حمام چوبی

مرحله هشتم: نصب لوله مربوط به هیتر در وان

برای این وان چوبی به 6 فوت لوله سیستم حرارتی نیاز است و بهترین انتخاب استفاده از لوله‌های گالوانیزه که عمر طولانی دارد، است. البته می‌توان از لوله‌های فولادی ضدزنگ نیز استفاده کرد. برای نصب لوله ابتدا دمپر آن را جدا کرده، پین نصب‌شده بر روی آن را فشار دهید و تا جای ممکنه لوله را در محل موردنظر وارد کنید و پین را بچرخانید. معمولاً با چرخاندن 90 درجه لوله‌ها امکان نصب آن فراهم می‌شود.

ساخت وان حمام چوبی

مرحله نهم: ساخت شبکه‌ی چوبی مناسب

ساخت شبکه‌ی چوبی و یا فنس چوبی، حفاظی برای سیستم حرارتی محسوب می‌شود و برای ساخت این حفاظ ابتدا اندازه‌ی اجاقک را گرفته و سپس چندتخته چوب را به‌صورت یک حصار عمودی و افقی در کنار یکدیگر قرار دهید و با استفاده از دریل در مناطق مختلف حصار سوراخ ایجاد کرده و سپس با پیچ آن‌ها را به هم متصل کنید. وجود فاصله بین این حصار باعث جریان داشتن آب در داخل وان می‌شود.

ساخت وان حمام چوبی

مرحله دهم: ساخت نیکمت و یا صندلی درون وان

با توجه به این‌که چه تعداد از افراد در وان قرار می‌گیرند، اندازه و ارتفاع هرکدام از نیمکت‌ها را مشخص کنید. توصیه ما به شما وجود 2 نیمکت و بافاصله حدود 2 اینچ در وان قرار دهید. ابتدا پایه‌ی نیمکت‌ها را به کف و دیواره‌ها وصل کنید و سپس تخته‌ی موردنظر را روی آن قرار دهید و سطح نیمکت‌ها را به دیواره‌های وان پیچ کنید تا مستحکم شود.

ساخت وان حمام چوبی

 مرحله‌ی یازده: ساخت پله

طراحی این وان به صورتی می‌باشد که می‌توان بدون وجود پله هم به درون آن رفت اما برای جلوگیری از فشار به قسمت‌های مختلف وان در هنگام ورود بهتر است پله‌های متحرک نیز بسازیم.

ساخت وان حمام چوبی

مرحله‌ی دوازدهم: وان را پر از آب کنید

آخرین مرحله و ارزیابی وان، پر کردن آن با آب گرم است که بتوانید وضعیت و عکس‌العمل چوب‌ها را بسنجید و اگر در قسمتی از وان نشتی آب داشت می‌توانید به‌وسیله چسب آکواریوم آن را بپوشانید.

 ساخت وان حمام چوبی