اره ابزاری است که اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن یک تیغه، سیم یا زنجیر با یک لبه‌ی تیز دندانه‌دار، است و برای بریدن چوب، فلز و غیره استفاده می‌شود. اره‌ها جزء ابتدایی‌ترین ابزارهای بشری است اما در مصر باستان اره‌های فلزی حداقل نزدیک به 3 هزار سال پیش استفاده می‌شده است.

از مهم‌ترین المان‌هایی که در طراحی اره مورداستفاده قرار می‌گیرد تعداد دندانه‌های موجود در واحد طول است. این واحد اندازه‌ی دندانه‌ها را مشخص می‌کند و نشان‌دهنده‌ی این است که در هر سانتی‌متر چنددندانه وجود دارد. دندانه‌های بزرگ‌تر برای مواد نرم و دندانه‌های ریز برای مواد مقاوم استفاده می‌شود. هر چه تعداد دندانه‌ها بزرگ‌تر باشد سرعت اره بالاتر رفته اما باعث دقت عمل کمتری می‌شود و برش تمیزی را ارائه نمی‌دهد.

معرفی انواع اره

اره‌ها معمولاً دارای تیغه‌های جهت‌دار هستند و با خط عمود بر اره زاویه می‌سازد و هر چه این زاویه بیشتر باشد عرض بیشتری از کار بریده خواهد شد.

برخی از تیغه‌های دندانه ها به‌گونه‌ای هستند که هم در جهت رفت و هم در جهت برگشت برش صورت می‌گیرد و یا این امکان وجود دارد که تیغه‌های اره تنها در یک‌جهت کار کنند. به‌عنوان‌مثال اره فقط در جهت حرکت روبه‌جلو و یا حرکت رو به عقب برش انجام می‌دهد. برای اینکه اره عملکرد مناسبی داشته باشد تیغه‌های دوطرفه در زاویه 45 درجه و تیغه‌های یک‌طرفه در زاویه‌ی 60 درجه نسبت به محل قرار می‌گیرد.

معرفی انواع اره

تیغه دو طرفه

معرفی انواع اره

تیغه یک طرفه

برای برش چوب اره‌ای که تیغه‌ی تیز و کاملاً صاف باشد بهترین نوع است و همچنین برجستگی و زاویه‌ی تمامی دندانه‌ها باید مشابه هم باشند. تیغه‌ی خوب باید شبیه مخروط بوده و بالای اره، از دندانه‌ها باریک‌تر باشد تا پس از برش بتواند به‌راحتی از چوب خارج شود. یکی دیگر از ویژگی اره خوب انعطاف‌پذیری آن است که با فشار به تیغه خم‌شده و به‌راحتی با حذف فشار به شکل اولیه برگردد.

اره‌های مختلفی برحسب نوع کارکردشان طراحی‌شده‌اند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

اره دستی:

این نوع اره‌ها معمولاً دارای دندانه‌های بزرگی هستند که دندانه‌های آن بیشترین زاویه را در بین اره‌ها دارد و همچنین ازلحاظ اندازه جزو اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین اره برای برش چوب محسوب می‌شود.

معرفی انواع اره

برخی دیگر از این نوع اره‌ها در لبه‌ی بالایی دارای یک صفحه نازک و محکم فلزی است که به فرد اجازه می‌دهد در هنگام کارکردن دست خود را در بالای تیغه قرار دهد و این مزیت باعث می‌شود فرد کنترل بیشتری روی برش داشته باشد.

معرفی انواع اره

اره دوطرفه:

این نوع اره برای چوب‌بری‌های دستی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع اره‌ها دارای دودسته در طرفین است که باید دو نفر به‌طور هم‌زمان با وارد نمودن نیرو به آن کار برش را انجام دهد. این اره‌ها معمولاً برای بریدن تنه و الوار درختان استفاده می‌شود.

معرفی انواع اره

اره باغبانی:

این نوع اره‌ها دارای دندانه‌های بزرگی است که این دندانه‌ها باعث برش سریع چوب می‌شود و دسته‌ی آن به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که برای برش شاخه‌ها و یا هرس گیاهان مناسب است. این اره به دلیل شکل ظاهری خاصی که دارد به اره سامورایی نیز معروف است.

معرفی انواع اره

اره سرشاخه زن:

این اره به یک دسته‌ی بلند متصل می‌باشد که این دسته باعث می‌شود سرشاخه‌هایی که در ارتفاعات بالا قرار دارند و دسترسی به آن‌ها ممکن نیست را هرس و یا برش دهد.

معرفی انواع اره

اره آهن‌بر:

این اره برای برش فلز، چوب، کاشی و پلاستیک استفاده می‌شود و دارای تیغه‌هایی است که درون یک کمان قرارگرفته‌. کمان‌های این اره‌ها قابل تنظیم بوده و همچنین تیغه‌ها در اندازه‌های مختلف در بازار موجود می‌باشد که می‌تواند به‌راحتی آن‌ها را تعویض کرد.

معرفی انواع اره

اره‌مویی:

 این اره‌ها به دلیل داشتن تیغه‌ی نازک برای برش‌های دقیق و دارای ظرافت بالا استفاده می‌شود.

معرفی انواع اره

 اره منبت‌کاری:

این اره شبیه اره‌مویی است و تنها تفاوتی که دارد کمان این اره عمیق‌تر از اره‌مویی می‌باشد، به همین علت می‌توان روی قطعات بزرگ‌تر کارکرد و همچنین برش‌های عمیق‌تری را روی کار حاصل نمود. این اره اصولاً برای کارهای منبت‌کاری استفاده می‌شود و به همین دلیل است که با این نام شناخته‌شده است.

معرفی انواع اره

اره ژاپنی:

به دلیل طراحی خاص این اره که ساخت ژاپن است و همچنین به دلیل شکل خاص تیغه‌ها و ضخامت کم آن برای برش‌کارهای ظریف و دقیق مناسب است و می‌تواند درجاهایی که اره‌های معمولی قادر به برش نیستند، برش انجام دهد. این اره‌ها در سه اندازه و شکل خاص تولید می‌شود و می‌تواند چوب‌های نرم و سخت را به‌راحتی برش دهد.

معرفی انواع اره

اره برش مسطح:

از این اره‌ها برای برش بیرون‌زدگی مربوط به اتصالات قطعات چوب طراحی‌شده است. تیغه‌های این اره‌ها دارای دو لبه دندانه و بسیار نازک است که دندانه‌های آن کاملاً موازی با اره می‌باشد. این اره مانند دیگر اره‌ها زاویه‌ی بیرون ندارد و همین باعث می‌شود تا اره بتواند بدون آسیب رساندن به سطح چوب زائده را حذف کند.

معرفی انواع اره

اره سوراخ زنی:

از این اره‌ها برای ایجاد سوراخ به شکل‌های دلخواه و در مواردی که به سطح بیرونی دسترسی ندارد استفاده می‌شود. تیغه‌ی نازک موجود در این اره برای کارهایی با فضای کوچک مناسب بوده اما به دلیل داشتن دندانه‌ی بزرگ برای کارهای ظریف مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. تیغه‌های این نوع اره قابل تعویض بوده است. به‌طورکلی این اره برای ایجاد سوراخ برای عبور لوله و یا کابل از داخل دیوارهای نازک استفاده می‌شود.

معرفی انواع اره