ننصب شلف روی دیوار

اگر تمایل داشته باشید وسایل دکوری منزلتان را بر روی قفسه چوبی (شلف) روی دیوار قرار دهید اول باید آن شلف را به‌طور دقیق به دیوار پیچ کنید، در این مطلب آموزش صحیح نصب شلف به روی دیوار را ارائه داده‌ایم.

ابزارهای موردنیاز:

- کاغذ سمباده.

- تخته مناسب.

- پیچ.

- دریل.

- پیچ‌گوشتی.

- مته.

- رول‌پلاک.

- تراز.

- چکش.

قبل از نصب شلف اول وزن وسایلی را که روی آن قرار خواهد گرفت را محاسبه کنید. به‌طور مثال اگر شلف را به‌عنوان قفسه کتاب بخواهید استفاده کنید باید اتصال قفسه به دیوار و پایه‌ها قوی باشند تا بتواند وزن کتاب‌های موجود را تحمل کند. نصب شلفی که به‌عنوان کتابخانه در نظر می‌گیرید روی دیوار گچی عاقلانه نیست. زیرا دیوارهای گچی تحمل سنگینی وزن کتاب را ندارد.

 به دو روش می‌توان شلف را به دیوار نصب کرد.

روش اول: یک تیکه چوب به‌صورت افقی به روی دیوار نصب می‌شود و سپس قفسه به روی آن چوب محکم می‌شود.

روش دوم: برای این روش می‌توان قلاب کوب را خریداری نموند. قلاب‌ها در سایزها و طرح‌ها و انواع مختلف در بازار وجود دارد. نصب شلف به‌وسیله‌ی این روش به نحوه‌ی اتصال به دیوار و تعداد سوراخ‌های موجود در قلاب‌ها بستگی دارد.

در ادامه این مطلب نحوه‌ی صحیح نصب شلف به روش اول و تمامی نکاتی را که مربوط به‌اندازه‌گیری، برش‌کاری و استفاده از تراز است را ارائه خواهیم داد:

روی دیوار علامت‌گذاری کنید:

محل قرارگیری شلف را بر روی دیوار به‌وسیله‌ی تراز خطی و یا لیزری علامت‌گذاری کنید.

اندازه‌گیری و برش چوب:

طول شلف را روی چوب علامت‌گذاری کرده و سپس به‌وسیله‌ی اره آن را برش دهید و لبه‌ها را سمباده بزنید.

ایجاد سوراخ‌های راهنما:

به‌وسیله‌ی دریل و مته الماسه 5 سوراخ روی شلف ایجاد کنید. (البته اگر شلف طول زیادی نداشته باشد)

یک سوراخ در نقطه‌ی میانی طول چوب، سوراخ‌هایی بافاصله 10 سانتی‌متر از هر لبه و در آخربین سوراخ میانی و سوراخ لبه‌یک سوراخ بافاصله‌ی برابر از طرفین ایجاد کنید.

محکم کردن تخته‌ی نگه‌دارنده به دیوار:

تخته را بر روی دیوار و خطی که علامت‌گذاری کرده‌اید قرار دهید به‌طوری‌که لبه‌ی پایینی تخته با خطی که روی دیوار علامت‌گذاری شده است مماس شود. به‌وسیله‌ی مداد نقطه‌ی سوراخ میانی را روی دیوار علامت‌گذاری کنید و سپس به‌وسیله‌ی دریل سوراخ نمایید. سایز مته‌ی استفاده‌شده به سایز رول‌پلاکی که می‌خواهید استفاده کنید بستگی دارد. سایز 8 برای این کار بسیار مناسب است. رول‌پلاک را در سوراخی که بر روی دیوار ایجاد کرده این فرو نمایید و با چکش آن را به‌طور کامل درون سوراخ قرار دهید و سپس با پیچ تخته را از نقطه‌ی میانی به دیوار پیچ کنید.

قرار دادن شلف بر روی تخته:

ازآنجایی‌که طول شلف و تخته باهم یکی است تنها کاری که باید انجام دهید قرار دادن شلف بر روی تخته است. باید توجه داشته باشید که پیچ‌های جدید بر روی پیچ‌های قبلی که تخته را به دیوار محکم نموده قرار نگیرد.

سوراخ‌ها را علامت‌گذاری کرده و از مته خزینه برای سوراخ کردن استفاده کنید تا پیچ‌ها از سطح شلف بیرون نزند. شلف را روی تخت با پیچ محکم کنید تا کار به اتمام برسد و بتوانید وسایل تزیینی خود را بر روی شلف قرار دهید.