درودگری یا نجاری حرفه‌ای است که در گروه صنعت چوب قرار می‌گیرد، افرادی که شغل نجاری را برمی‌گزینند محصولات چوبی مختلفی را می‌سازند. محصولاتی همچون: درب و پنجره، مبلمان، کابینت و غیره. افرادی که به کار کنده‌کاری روی چوب و تولیدکنندگان انواع سازها نیز در گروه نجاران قرار می‌گیرند.

تاریخچه نجاری:

داشتن سرپناه و همچنین با در دسترس بودن چوب، می‌توان گفت که نجاری را یکی از اولین فعالیت‌های شغلی بشر تبدیل کرده است. با توجه به اینکه چوب در اثر رطوبت فرسایش می‌یابد و از بین می‌رود نمی‌توان آثار چوبی قدیمی را پیدا کرد. در کاوش‌های باستانی مصر آثاری از چاه‌های آب ساخته‌شده از چوب بلوط پیداشده است که قدمت آن به حدود 7000 سال پیش است. نخستین کتاب‌های آموزش نجاری متعلق به قرن 18 و 19 میلادی است. در حدود 2000 سال پیش نقاشی‌هایی از مصر باستان به‌جای مانده است که در مبلمان‌های چوبی به چشم می‌آید و نشان‌دهنده‌ی این است که در آن زمان هنر نجاری و تزیین آثار چوبی وجود داشته است. به‌احتمال‌زیاد هنر نجاری اول از مصر باستان بعد به چین، یونان، بابل، ایران و دیگر تمدن‌ها رسیده است.

نجاری و ابزار پرکاربرد آن چیست

چگونه حرفه‌ی نجاری را یاد بگیریم:

می‌توان به مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای رفته و مدرک نجاری خود را پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و آشنایی با اصول اولیه نجاری دریافت کرد. برای بیشتر آشنا شدن با دستگاه‌ها و ابزار نجاری و همچنین انواع چوب می‌توان به کارگاه‌های نجاری رفته و در آنجا به‌صورت شاگرد کارکرد. یادگیری مهارت‌های نجاری می‌تواند 1 سال و یا بیشتر به طول بیانجامد که البته بستگی به کارآموز و شیوه‌ی آموزشی استاد دارد.

نجاری و ابزار پرکاربرد آن چیست

ابزار نجاری چیست:

نجاری نیز همانند دیگر صنایع دارای ابزارهای خاصی است که می‌توان این ابزارها را در گروه ابزارهای دستی، برقی و برشی دسته‌بندی نمود. ابتدایی‌ترین ابزارهای نجاری را می‌توان: اره، تراز، متر، چکش، رنده و اسکنه نامید.

معرفی برخی ابزارهای نجاری:

اور فرز نجاری:

از این ابزار برای ایجاد شیار و ابزار زدن بر روی لبه‌های چوب استفاده می‌گیرد و  کاربرد آن در بیشترین فعالیت‌های مربوط به چوب است. اغلب اور فرزها ساختار ظاهری یکسانی دارند اما ممکن است برخی از آن‌ها دارای قابلیت بیشتری باشند. قسمت مهم اور فرز، کولنت نگه‌دارنده تیغچه است.

نجاری و ابزار پرکاربرد آن چیست

اسکنه نجاری:

اسکنه (بیرم، قلم‌زن یا مغار) ابزاری است که برای تزئین و برش چوب کاربرد دارد و معمولاً آن‌ها را از جنس استیل و یا فولاد می‌سازند تا مقاومت و دوام بیشتری داشته باشند. این ابزار دارای لبه‌ای پهن است که برای برش چوب استفاده می‌شود. نجاران این ابزار را بر روی چوب حرکت می‌دهند و به‌وسیله‌ی چکش ضربات آرامی را به دسته‌ی اسکنه وارد می‌کنند تا قطعات اضافی چوب را تراش داده و جدا کند. اسکنه نجاری دارای انواع و اشکال مختلفی است که هرکدام از آن‌ها نیز کاربرد مخصوص خود را دارد.

رنده نجاری:

از رنده نجاری برای صاف، نازک و یکدست کردن سطح چوب استفاده می‌شود. این رنده در دو نوع چوبی و فلزی ارائه می‌شود. رنده نجاری چوبی دارای یک تیغه است درصورتی‌که رنده نجاری فلزی دارای دوتیغه می‌باشد که کاربرد تیغه‌ی دوم خرد کردن پوشال‌ها و خارج کردن آن‌ها از درون رنده است.

گیره نجاری:

گیره نجاری از آن دسته ابزارهایی است که کاربرد زیادی در کارگاه‌های نجاری دارند. این ابزار برای ثابت نگه‌داشتن اجسام در وضعیت خاص استفاده می‌شود. نام دیگر گیره‌ی نجاری" پیچ‌دستی" می‌باشد. گیره‌ی نجاری دارای انواع مختلفی است و هرکدام از آن‌ها برای کاربرد خاصی طراحی‌شده‌اند.

گیره دستی فنری، پیچ‌دستی فشاری، گیره نجاری شکل C، گیره نجاری شکل F، گیره زاویه‌دار گیره‌ی تسمه‌ای جزو رایج‌ترین نوع گیره‌های نجاری هستند.

ابزار نجاری چندکاره:

با توجه به پیشرفت تکنولوژی ابزارهایی به بازار عرضه‌شده است که می‌توانند دو و یا چند کار را باهم انجام دهند. با خرید این نوع دستگاه‌ها می‌توانید چندین کار مانند برش، شیارزنی، ابزارزنی، رنده و کندگی را انجام دهید.

ابزارهای برقی نیز جزو ابزارهای ضروری هر کارگاه نجاری محسوب می‌شوند و همچنین این ابزارها پیشرفته‌تر و قدرتمندتر از ابزارهای ساده هستند.