سوهان کاری چیست

سوهان ابزاری است که معمولاً در صنعت چوب و یا فلز استفاده می‌شود و این ابزار برای از بین بردن مقادیر کم و ظریف از یک قطعه و همچنین برای نرم کردن، تمیز کردن، صاف و تیز کردن قطعات استفاده می‌شود.

سوهان از یک دسته‌ی چوبی یا پلاستیکی و بدنه‌ای آجدار تشکیل‌شده است. جنس این ابزار از فولاد ابزارسازی غیر آلیاژی و یا از فولاد ابزار آلیاژی کرم‌دار، می‌باشد. دندانه‌هایی را روی بدنه این ابزار ایجاد می‌کنند. قسمت بدنه را سخت و قسمت دنباله‌ی بدنه را برای جلوگیری از شکستن نرم طراحی می‌کنند. دندانه‌های سوهان شبیه گوه‌های کوچک می‌باشد که در کنار و پشت سر هم قرارگرفته‌اند و این دندانه‌ها را آج سوهان می‌نامند.

به عملیات براده بردای از سطح قطعات، سوهان‌کاری می‌گویند و از این روش به‌منظور ایجاد شکل و فرم نقشه روی سطح قطعات استفاده می‌شود و همچنین می‌توان با کمک سوهان‌کاری در کار تغییرات شکلی ایجاد کرد که این تغییرات ازنظر ابعادی در جهت طول و عرض و زاویه است.

آج سوهان در 2 امتداد مختلف بر روی سوهان ایجاد می‌شود که یکی از آن‌ها را آج رویی و دیگری را آج زیرین می‌نامند. زاویه‌ی انحراف آج رویی نسبت به محور سوهان 71 و آج زیرین 54 درجه می‌باشد و بدین‌صورت دندانه‌های سوهان پشت سر هم قرار نمی‌گیرند و از ایجاد شیار روی سطح کار جلوگیری می‌کند.

سوهان کاری چیست

هنگامی‌که سوهان با فشار روی سطح قطعه کشیده می‌شود دندانه‌های آن براده‌های کوچک را از روی سطح قطعه جدا می‌کند و در فضای خالی دندانه‌ها جمع و به انتهای سطح به خارج هدایت می‌کند.

انواع آج سوهان:

با دو روش فرزکاری و ضرب زنی بر روی سطح سوهان، آج سوهان ایجاد می‌کنند و می‌توان تنها با نگاه کردن به آج سوهان زاویه‌های آن را تشخیص داد.

1 – سوهان یک آجه:

این نوع آج سوهان به‌صورت افقی، عمودی و یا مایل بر سطح سوهان طراحی می‌شود و برای استفاده در قطعات با جنس نرم کاربرد دارد و می‌تواند به‌راحتی از سطح کار براده برداری کند و همچنین به دلیل قرار گرفتن دندانه‌ها در یک ردیف و پشت سر هم، باعث خط انداختن روی کار می‌شود که این کار برای عمل پرداخت مناسب نیست.

2 – سوهان دو آجه:

آج این نوع سوهان یا به‌صورت براده برداری و یا به‌صورت ضرب‌هایی روی سطح آن‌ها ایجاد می‌شود و زاویه آج از سوهان متفاوت بوده و همین امر باعث شده دندانه‌ها پشت سر هم قرار نگیرند و عمل تخلیه‌ی براده از بین دندانه‌ها راحت‌تر انجام شود.

سوهان کاری چیست

3 – سوهان ظریف و خشن:
ظریف و خشن بودن سوهان را می‌توان برحسب تعداد دندانه‌های آج در یک اینچ (سانتی‌متر) از طول سوهان مشخص نمود و هر چه تعداد دندانه‌ها بیشتر باشد سوهان ظریف‌تر عمل کرده و برای کار پرداخت نیز مناسب‌تر است، و هر چه تعداد دندانه‌ها کمتر باشد سوهان برای عملیات خشن کاری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سوهان کاری چیست

تعداد آج سوهان در یک سانتی‌متر از طول سوهان، به معنی ظرافت سوهان بوده و همچنین این آج‌ها را برحسب ظریف یا خشن بودن سوهان استانداردشده‌اند و علامت مشخصه‌ی ظریف بودن یا خشن بودن سوهان از شماره‌های 0 تا 4 است:

0: خیلی خشن.

1: خشن.

2: متوسط.

3: ظریف.

4: خیلی ظریف.

سوهان کاری چیست

اندازه‌ی اسمی سوهان:

اندازه‌ی سر سوهان تا شروع دنباله‌ی آن، اندازه سوهان می‌باشد که با طول‌های: 80،100،125،160،200،250،315،375 و 450 میلی‌متر تولید می‌شوند.

معرفی انواع سوهان:

سوهان معمولی:

این سوهان‌ها دارای لبه‌ای صاف است که آج ندارد و برای سوهان‌کاری کنج‌هایی کاربرد دارد که تنها باید یک وجه آن را سوهان‌کاری کرد.

سوهان تخت:

از این سوهان به‌منظور تخت و صاف کردن سطوح استفاده می‌شود.

سوهان چهار پهلو:

از این سوهان به‌منظور ایجاد شیار، شکاف و گوشه‌ی راست استفاده می‌شود.

سوهان مثلثی یا سه‌گوش:

از این سوهان برای سوهان‌کاری گوشه‌های تیز و تحت زاویه استفاده می‌شود.

سوهان گرد:

از این سوهان برای بزرگ کردن سطح سوراخ‌ها و همچنین سوهان‌کاری سطوح خمیده و قوس‌دار استفاده می‌شود.

سوهان نیم‌گرد:

این سوهان برای عملیات تکمیلی سطوح قوس‌دار استفاده می‌شود.