معرفی انواع مته در صنعت چوب

همان‌طور که همه‌ی ما می‌دانیم مته ابزاری است برای ایجاد سوراخ و حفره به ابعاد و عمق‌های مختلف و اصولاً به‌وسیله‌ی دستگاه دریل به چرخش در می‌آیند. مته‌ها ازنظر ظاهری و کاربردی دارای تنوع زیادی هستند و پرکاربردترین آن‌ها مته الماسه و مته آهن می‌باشد. کاربرد مته الماسه برای دیوار و بتن است و مته آهن نیز برای آهن و گاهی اوقات چوب استفاده می‌شود.

معرفی انواع مته در صنعت چوب

مته فورستنر

مته‌ها را باید با توجه به جنس، نوع کاربرد، قطر سوراخ و شکل سوراخ انتخاب نمود. بیشتر مته‌های اولیه که طراحی‌شده‌اند به شکل هرم ناقص یا دنباله‌ی استوانه‌ای بودند. مته هرم ناقص باید در 3 نظام مخصوص قرارداده شوند و نمی‌توان از آنها در 3 نظام دریل‌های معمولی استفاده کرد.

معرفی انواع مته در صنعت چوب

مته اکسلسیور با دنباله هرم ناقص

مته‌ها، دارای زاویه‌های مارپیچ متفاوت در سه نوع W,N,H در بازار و در فروشگاه‌های ابزارآلاتی به فروش می‌رسند.

مته‌های نوع H دارای زاویه‌ی مارپیچی کم در رأس 80 درجه می‌باشند و کاربرد آن ها برای سوراخ کردن فولاد سخت، برنج و برنز است.

مته‌های نوع W دارای زاویه‌ی مارپیچی زیاد در رأس 160 درجه می‌باشند و کاربرد آن ها در سوراخ کردن مواد نرم مانند آلومینیوم و مس است.

مته‌های نوع N که دارای زاویه‌ی متوسط در رأس 118 درجه می‌باشند و برای سوراخ کردن فولاد ریخته‌گری و چدن استفاده می‌شوند.

معرفی انواع مته در صنعت چوب

معرفی انواع مته:

مته داگلاس:

انتهای این مته به شکل راست‌گوشه می‌باشد و میله به دور محور خود می‌چرخد، به‌وسیله این مته پیچ مضاعف تشکیل می‌شود به‌نحوی‌که هر پوشال گیر چوب، دارای یک‌دنده است. قطر این مته بین 3 تا 33 میلی‌متر است.

معرفی انواع مته در صنعت چوب

مته برگی:

این مته دارای دو نیش تیز است که یکی از آن‌ها در مرکز مته و دیگری در کنار آن واقع می‌شود. این مته پوشال چوب را از کف برمی‌دارد و هنگام کار مانند مته‌یورو به فشار زیادی نیاز دارد. این مته دارای دو نوع ساده و متغیر در بازار وجود دارد که نوع ساده‌ی آن را باید به‌صورت ست خریداری کرد اما نوع متغیر آن، به‌اندازه دلخواه خود می‌توان نیش کنار آن را تنظیم کرد و تا قطر 75 میلی‌متر در بازار وجود دارد.

معرفی انواع مته در صنعت چوب

مته ایروین:

مارپیچ این نوع مته‌ها در حالت تابیده به دور میله گردی قرارگرفته‌اند و مجرای پوشال در مته‌ی ایروین به یکی تبدیل‌شده و به دلیل فاصله زیاد قدرت خارج کردن پوشال نیز زیاد می‌باشد.

معرفی انواع مته در صنعت چوب

مته کوکس:

به دلیل داشتن نیش ظریفی که این نوع مته‌ها دارند برای سوراخ کردن چوب‌های پهن‌برگ (سخت‌چوب) استفاده می‌شوند. این مته‌ها فاقد نیش برنده هستند و در عوض پوشال گیر آن به شکل قلاب برگشته است.
مته مارپیچ:

کاربرد این نوع مته برای سوراخ‌کاری چوب و صفحات چوبی و همچنین برای سوراخ کردن سر چوب و غیره استفاده می‌شود، این مته دارای ویژگی دوطرفه بودن نیش برنده و پوشال گیر است.

مته لویس:
این مته شامل میله گردی است که به‌وسیله‌ی ماشین فرز حالت پیچ تعبیه‌شده و لبه‌های تیز پیچ موجب می‌شود که سوراخ دیوار صاف و تمیز تعبیه شود.

معرفی انواع مته در صنعت چوب