شن کش چیست و معرفی انواع آن

شن کش ابزاری است که برای جمع‌آوری برگ‌ها، علف، سنگ، ایجاد ردیف برای کاشت بذر و غیره بر روی خاک مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این ابزار از یک سَری دندانه‌دار که به یک دسته متصل شده است تشکیل می‌شود.

دندانه‌های شن‌کش‌ از جنس فلز، پلاستیک و یا چوب هستند و دسته‌ی آن از جنس چوب، فایبرگلاس و فلز می‌باشد. سری‌های شن کش که از جنس پلاستیکی می‌باشند برای جمع‌آوری برگ‌ها و سری‌های فلزی این شن‌کش‌ها برای شکستن کلوخ و جابه‌جا کردن خاک استفاده می‌شوند.

شانه‌های این شن‌کش‌ها نیز ازلحاظ اندازه متفاوت بوده و در مدل‌هایی با عرض کم و یا زیاد ساخته می‌شوند. دسته‌های این ابزارها را نیز برای راحتی کاربران بلند طراحی می‌کنند تا کاربر مجبور به خم کردن کمر خود در هنگام جمع‌آوری نشود البته دسته‌های کوتاه نیز در بازار موجود می‌باشد که کاربردهای بخصوصی دارند.

وزن شن‌کش‌ها بسیار مهم هستند که باید در هنگام خرید به آن توجه کرد.

شن‌کش‌هایی که دارای شانه‌ی پلاستیکی هستند وزن سبک‌تر و قیمت ارزان‌تری نسبت به دیگر شن‌کش‌ها دارند اما این نوع شن کش تحمل فشار زیاد را ندارد و آفتاب و سرما باعث خراب شدن آن‌ها می‌شود.

شن‌کش‌هایی که دارای شانه‌های چوبی هستند از وزن بیشتر و قیمت بالاتری برخوردار هستند اما باگذشت زمان پوسیده و از بین می‌روند.

شن‌کش‌هایی که دارای شانه‌ی فلزی می‌باشند از قیمت و وزن بالاتری برخوردار بوده همچنین دارای مقاومت زیاد و ماندگاری بیشتری می‌باشند و برای انجام کارهای سنگین مناسب هستند.

انواع مدل‌های شن کش:

شن کش برگ جمع کن:

زمانی که برگ‌های زیادی روی زمین ریخته شده باشند برای جمع‌آوری آن از شن کش مخصوص جمع‌آوری برگ استفاده می‌کنند، این نوع شن کش شبیه بادبزن مثلثی شکل است و جنس آن معمولاً پلاستیکی می‌باشد.

شن کش چیست و معرفی انواع آن

برخی از مدل‌های برگ جمع کن دارای عرض کمتری هستند و برای جمع‌آوری برگ‌هایی که مساحت کم و یا مکان‌هایی مانند بین بوته‌ها که فضای کمتری دارند استفاده می‌شوند.

شن کش چیست و معرفی انواع آن

شن کش خاک:

از این ابزار برای پخش کردن خاک، سنگریزه، شن و همچنین برای مسطح کردن و یا شیب بندی زمین‌های خاکی استفاده می شود. جنس این ابزارها معمولاً فلزی بوده و وزن آن از برگ جمع کن‌ها سنگین‌تر و مقاوم‌تر است. این ابزار دارای دندانه‌های کوتاه‌تر، کلفت‌تر و فاصله بین آن‌ها بیشتر از مدل‌های برگ جمع کن است، از این مدل برای جمع‌آوری برگ نیز استفاده می‌شود اما به دلیل وزن زیاد آن باعث خستگی در فرد می‌شود.

شن کش چیست و معرفی انواع آن

شن کش دستی:

این ابزارها دارای دسته‌ی کوتاه و تیغه‌ی کم‌عرض هستند. تقریباً کاربرد و اندازه‌ی آن شبیه بیلچه می‌باشد و برای فضای کوچک و گلدان مناسب است. کوتاه بودن دسته‌ی این ابزار باعث می‌شود فرد بر روی کار دقت بالایی داشته باشد.

شن کش چیست و معرفی انواع آن

شن کش کاه بردار:

این ابزار دارای دندانه‌های تیز بوده و با کشیدن بر روی خاک باعث بریده شدن گیاهان باقی‌مانده خشک می‌شود. این ابزار برای کندن گیاهان خراب و خشک‌شده نیز استفاده می‌شود.

شن کش چیست و معرفی انواع آن

خزه جمع کن:

از این ابزار برای جمع‌آوری خزه‌ها و جلبک‌های شناور در استخرها، برکه‌ها و آبگیرها استفاده می‌شود. برخی مدل‌های این ابزار دارای دسته‌ی بلند و برخی دیگر بدون دسته هستند که طنابی را به آن متصل می‌کنند و سپس برای جمع‌آوری خزه‌ها به درون آب می‌اندازند.

شن کش چیست و معرفی انواع آن

شن کش چیست و معرفی انواع آن