بیل باغنانی و معرفی انواع آن

حفر کردن زمین به‌وسیله‌ی بیل قدمتی 12 هزارساله دارد و کشاورزان اولیه برای ساخت بیل و حفر کردن زمین از شانه‌ی حیوانات استفاده می‌کردند. پس گذشت زمان، بیل‌هایی از جنس سنگ، چوب و فلز که دارای سرهایی با طرح‌های متفاوت برای انجام کارهای مختلف طراحی‌شده بودند، ساخته شد.

از اواخر قرن 19، زمانی که صنعت حفاری با اسب حفاری وجود داشت، کسب‌وکارهای مربوط به بیل رونق پیدا کرد. صنعت حفاری توسط "فردریک وینسلو تیلور" توسعه پیدا کرد و از سال 1910 تا 1980 از علوم مربوط به حفاری دفاع کرد و همچنین به دفاع از سرمایه‌گذاری در تولید بیل باغبانی و بیل مکانیکی، افزایش بهره‌وری کارگران پرداخت.

بیل‌ها امروزه به هزاران شکل، اندازه و عملکرد ساخته‌شده اند.

بیل باغنانی و معرفی انواع آن

معرفی انواع بیل:

بیل حفاری:

این نوع بیل تنها برای کارهای حفاری طراحی‌شده است. شکل ظاهری این بیل‌ها خمیده، گود و دارای لبه‌های برگشته با نوکی صاف یا تیز می‌باشند. سر تیز این بیل‌ها برای کاشت درختان و حفاری بسیار مناسب هستند زیرا نوک و لبه‌های تیز این بیل‌ها خاک را شکاف می‌دهند. بیل‌هایی که دارای سر مربعی شکل هستند برای استفاده در خاک‌های سفت‌وسخت که به نیروی زیاد احتیاج دارند، است و همچنین می‌تواند تمامی کارهای بیلچه‌ی باغبانی از نظیر کاشت نهال، شل کردن خاک و حفر گودال را انجام دهد. بیل‌هایی که دارای جنس فولادی هستند بادوام‌تر از بیل‌های آلومینیومی هستند، معمولاً دسته‌ی بیل‌ها از جنس چوب، فلز و کامپوزیت است.

بیل باغنانی و معرفی انواع آن

بیل حفر گودال:

این نوع بیل‌ها برای پاک‌سازی زمین و حفر گودال مورداستفاده قرار می‌گیرند. این بیل‌ها دارای سر تیز با گوشه‌های مربعی هستند که برای تولید دیواره‌های تمیز در حفاری و کم کردن شکست‌های خاک استفاده می شوند و همچنین برای قرار دادن لوله‌های آبیاری، از بین بردن گیاهان ریشه‌دار ، پیر  و حفر گودال‌های کم مناسب هستند.

بیل باغنانی و معرفی انواع آن

بیل تخلیه قلمه:

این بیل‌ها بسیار باریک و خمیده هستند. دارای نوکی گرد برای کارهای ظریف و دقیق مانند گل‌کاری، پیوند درختان و حفر گودال‌های کوچک، مناسب می باشند.

بیل باغنانی و معرفی انواع آن

کج‌بیل:

کج‌بیل‌ها دارای سرهایی پهن با نوک مسطح هستند که برای حفاری مناسب نمی‌باشند، این نوع بیل‌ها برای جابجایی مواد سست مانند: برف، زغال‌سنگ و سنگ مورد استفاده قرار می گیرند. کج‌بیل‌هایی که دارای جنس فولادی هستند سنگین‌تر از جنس آلومینیومی می‌باشند اما مزیتی که دارند این است که لبه‌های آن پیچ‌وتاب نمی‌خورند و حالت نمی‌گیرند.

بیل باغنانی و معرفی انواع آن

بیل‌های زداینده:

این بیل‌ها برای انتقال یخ، مواد روی سقف و یا جاده‌ها، تخته‌کوبی و سیمان‌کاری پشت‌بام‌ها، مورداستفاده قرار می‌گیرند. این بیل‌ها برای تمیز کردن چمن‌ها و همچنین از بین بردن علف‌های هرز نیز مناسب هستند.

بیل باغنانی و معرفی انواع آن

بیل‌های شکافنده:

از این نوع بیل‌ها برای تمیز کردن شکاف‌ها و راه‌ها استفاده می‌شود البته این بیل‌ها تخصصی هستند و شباهتی به دیگر نوع بیل‌ها ندارند. از این بیل‌ها برای تکه‌تکه کردن مواد و ایجاد شکاف نیز استفاده می‌شود و تقریباً شبیه به برش زن پیتزا عمل می‌کند.

بیل باغنانی و معرفی انواع آن

بیل حفر سوراخ:

از این بیل‌ها برای ایجاد سوراخ و یا گودال استفاده می‌ کنند. این نمونه بیل‌ها از دو بیل تشکیل‌ می شوند که به‌وسیله‌ی یک لوله به یکدیگر متصل هستند و برای نفوذ به مواد شل برای کشت در خاک نرم (پس‌ازاینکه خاک‌ها با بیل شکسته و نرم شدند) استفاده می‌شود.

بیل باغنانی و معرفی انواع آن

بیل‌های خاک‌انداز:

این نوع بیل‌ها فاقد دسته‌های بلند و تیغه‌های تیز هستند و برای کارهای جزئی مانند حفاری و یا کاشت نهال، تعویض گلدان و کاشت دانه در باغبانی استفاده می‌شوند.

بیل باغنانی و معرفی انواع آن