قیچی ورق بر چیست و معرفی انواع آن

قیچی‌های ورق بر ابزاری هستند که برای بریدن ورق‌های فلزی و دیگر مواد مانند لاستیک، مقوا و آلومینیوم که جنس سختی دارند استفاده می‌شود. این قیچی شباهتی به قیچی‌های معمولی دارد اما با این تفاوت که دارای تیغه‌های قوی‌تری هستند و می‌توانند ورق‌هایی باضخامت 1.6 میلی‌متر را برش دهند.

قیچی‌های ورق بر دارای دو نوع کلی هستند:

1 – قیچی مدل حلب بر.

2 – قیچی مدل معروف ترکیبی و یا هواپیمایی.

قیچی مدل حلب بر در مقایسه با یک قیچی معمولی شباهت زیادی دارد اما تفاوت‌هایی نیز دارد که می‌تواند به دسته‌ی بلند و تیغه‌ی کوتاه‌تر قیچی‌های حلب بر اشاره کرد. دسته‌های عینکی شکلی که این نوع قیچی‌ها دارند برای قرار گرفتن کامل دست در آن‌ها می‌باشد. این وسیله ابزاری مناسب برای برش‌های مستقیم و بدون خم و با طولی بلند است. قطر ورقه‌ای که این قیچی‌ها می‌توانند برش دهند بستگی به‌اندازه‌ی قیچی دارد به این معنا که هر چه قیچی بزرگ‌تر باشد می‌تواند ورق‌هایی با ضخامت بیشتر را برش دهد.

قیچی ورق بر چیست و معرفی انواع آن

قیچی حلب بر نوک اردکی دارای تیغه‌ای متفاوت است که می‌تواند به‌راحتی ورق‌هایی که دارای خمیدگی هستند را برش دهد و همچنین می‌توانیم خم‌هایی با زوایای تیز را با این قیچی برش دهیم اما ضعفی که این نوع قیچی دارد این است که نمی‌تواند ورق‌هایی باضخامت بیشتر را برش دهد.

قیچی ورق بر چیست و معرفی انواع آن

قیچی‌های مدل هواپیمایی، از این قیچی‌ها برای اولین بار در برش صفحات هواپیمایی استفاده‌شده است به همین علت به این نام معروف شده‌اند. این ابزار از وزن کمی برخوردار است و به‌جای یک لولا از چهار لولا برای کم شدن مقدار نیروی لازم در زمان انجام کار کمک می‌کند. از این ابزار می‌توان در برش‌های زاویه‌دار، منحنی و یا خم استفاده کرد اما برای برش‌های زیاد و طولانی مناسب نیست می‌توان گفت که از این وسیله برای مکان‌هایی که دقت و ظرافت برش در آن بسیار مهم است استفاده می‌شود.

قیچی ورق بر چیست و معرفی انواع آن

این قیچی‌ها دارای دسته‌های رنگارنگی هستند که هرکدام از این رنگ‌ها برای منظوری خاص می باشند.

قیچی ورق بر چیست و معرفی انواع آن

دسته‌های رنگ قرمز: این قیچی چپ بر است به این معنا که باید برای برش به سمت چپ و به‌صورت زاویه‌دار حرکت کند. (خلاف جهت عقربه ساعت)

دسته‌های رنگ زرد: این نوع قیچی که دارای دسته‌ی زرد رنگ است برای حرکت مستقیم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

دسته‌های رنگ سبز: این نوع قیچی‌ها راست‌بر هستند به این معنا که برای برش به سمت راست مورداستفاده قرار می‌گیرند.

مدل دیگری از قیچی‌های هواپیمایی وجود دارد که دارای سری خم هستند و برای مکان‌هایی که دسترسی به آن آسان نمی‌باشد استفاده می‌شود به‌طور مثال برای برش چیزی که در بالای سر و یا پایین قرار دارد و نمی‌توان با قیچی به‌طور مستقیم آن‌ها را برش داد می توان استفاده کرد. این نوع قیچی برای ورق‌هایی نازک بسیار مناسب است زیرا از قدرت کمتری نسبت به دیگر مدل‌های مستقیم برخوردار است.

قیچی ورق بر چیست و معرفی انواع آن

نوع دیگری از قیچی‌های ورق بر وجود دارند که برای برش لوله استفاده می‌شوند و تفاوتی که با دیگر نوع قیچی‌ها دارند در تیغه‌ی آن است که سه‌تکه می‌باشند. به این معنی که در یک‌طرف قیچی تیغه‌ای وجود دارد که در وسط دوتیغه که در طرفین قرار دارد فرورفته است.

قیچی ورق بر چیست و معرفی انواع آن