قیچی مفتول بر و کاربرد انواع آن

قیچی‌های مفتول بر ابزاری هستند برای برش زنجیر، قفل، پیچ و فنس های فلزی. کاربرد این وسیله درجاهایی که قطعات فلزی ضخیم مانند زنجیر، قفل و یا میل‌گردهایی درون بتن مسلح باید بریده شود بسیار مؤثر است. این وسیله کارکردی مشابه نسبت به اره و دیگر وسایل دارد که البته با سرعت بالاتری این کار را انجام می‌دهد.

قیچی مفتول بر و کاربرد انواع آن

این ابزار دارای دسته‌های بلندی است که باعث می‌شود نیروی زیادی را در محل تیغه وارد کند. این ابزار دارای لولاهای ترکیبی است که به افزایش قدرت این وسیله کمک می‌کند. هر چه دسته این ابزار بلندتر باشد قدرت آن بیشتر است.

قیچی‌های مفتول بر که طول دسته‌های آن بین 30 تا 35 سانتی‌متر است برای برش میله‌ها و زنجیرهای نازک باضخامت 3.5 میلی‌متر و همچنین سیم‌های ضخیم 6 میلی‌متری استفاده می‌شود.

مدل‌هایی با طول 45 تا 60 سانتی‌متری برای زنجیرها، میله‌ها و کابل‌هایی باضخامت 10 میلی‌متر استفاده می‌شود.

مدل‌هایی با طول بیش از 75 سانتی‌متر برای زنجیرهای ضخیم فولادی، میله‌ها و کابل‌های مسی استفاده می‌شود.

قیچی‌های مفتول بر کوچک‌تری وجود دارند که طول دسته‌ی آن‌ها حدود 20 سانتی‌متر است هرچند که قدرت کمتری دارد اما حمل‌ونقل آن راحت‌تر می‌باشد. این وسیله دارای دقت پایینی است و معمولاً کاربرد آن برای کارهای تخریب می‌باشد.

این وسیله علاوه بر استفاده‌های مفیدی که از آن می‌شود و همچنین به‌عنوان یکی از ابزارهایی است که برای نجات جان افراد در حوادث مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما همانند تیغ دارای دو لبه‌ی تیز مانند است که سارقان از آن برای برش زنجیرها و قفل‌های منازل نیز استفاده می‌کنند.

این نوع مفتول برها دارای تیغه‌هایی با شکل‌های متفاوت است که هرکدام از آن‌ها کاربرد متفاوتی دارد.

تیغه وسط تیز، از معمولی‌ترین نوع تیغه‌ها به شمار می‌آید که هر دو لبه‌ی تیغه‌ی آن تیز می‌باشد که باعث افزایش قدرت آن می‌شود.

قیچی مفتول بر و کاربرد انواع آن

تیغه کف چین، تنها یک لبه از آن تیز است و لبه‌ی دیگر آن تخت می‌باشد. این تیغه پایین‌ترین لبه‌ها را برش می‌دهد و یا به‌اصطلاح قطعه را از کف برش می‌دهد. از این تیغه برای برش میخ و پیچ‌هایی بیرون زده از یک سطح استفاده می‌شود تا بتواند پیچ و میخ‌های بیرون زده از سطح را برش دهد تا آن سطح کاملاً صاف و بدون بیرون‌زدگی باشد.

قیچی مفتول بر و کاربرد انواع آن

تیغه‌های زاویه‌دار، کاربردی شبیه تیغه‌های کف چین دارد. این تیغه‌ها خمیده هستند و دسته آن‌ها بالاتر از تیغه قرارگرفته که باعث می‌شود تیغه روی سطح کار کاملاً خوابیده و تمامی زوائد بیرون‌زدگی در سطح را در پایین‌ترین نقطه برش دهد. از این ابزار با دسته‌های کوتاه‌تر نیز در بازار موجود می‌باشد.

قیچی مفتول بر و کاربرد انواع آن

مفتول بر گازانبری، شکل تیغه‌ی این وسیله شبیه به یک گازانبر است و کاربرد آن شبیه به مفتول برهای معمولی است. اما از این ابزار برای فضاهای بسته و بلند که مفتول برهای معمولی به آن قسمت دسترسی ندارند استفاده می‌شود.

قیچی مفتول بر و کاربرد انواع آن

مفتول بر پلیکان، تیغه‌ی این مفتول‌ها به‌جای آن‌که در راستای دسته قرار بگیرد عمود بر دسته قرارگرفته است.

قیچی مفتول بر و کاربرد انواع آن

مفتول بر رومیزی، از این مفتول بر برای قرار گرفتن بر روی میزهای کارگاه استفاده می‌شود و برای اشخاص و کارگاه‌هایی که از این وسیله به‌صورت دائم استفاده می‌کنند مناسب است.

قیچی مفتول بر و کاربرد انواع آن

مفتول بر جغجغه‌ای، این نوع قیچی‌ها از سیستم چرخ جغجغه‌ای استفاده می‌کنند. این نوع سیستم نیروی موردنیاز برای برش را کمتر می‌کند و باعث می‌شود کاربر راح تر و بدون خستگی کار موردنظر را انجام دهد.

قیچی مفتول بر و کاربرد انواع آن

برای برش سیم‌ها و کابل‌هایی که دارای جریان برق هستند از مفتول برهایی که دارای دسته‌های فایبرگلاس هستند استفاده می‌شود و علاوه بر مزیت عایق بودن آن‌ها از وزن سبک‌تری نیز برخوردار است.