اینورتر چیست

اینورترها نسل جدیدی از دستگاه‌های جوشکاری می‌باشند، برخی از این دستگاه‌ها با هر دو جریان متناوب و مستقیم و برخی دیگر با جریان مستقیم DC کار می‌کنند، این دستگاه به دلیل جوش باکیفیت و وزن سبک در اکثر فعالیت‌های جوشکاری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اینورترها می‌توانند جریان بالا برای جوش‌کاری را فراهم آورند و همچنین می‌توانند با استفاده از یک سری ریکتیفایر و سوئیچ حالت‌جامد، جریان متناوب 60 هرتز (AC) برق ورودی را به جریان (DC) خروجی تبدیل کنند. در هنگام جوشکاری می‌توان توسط نرم‌افزارهای کامپیوتری مقدار جریان خروجی و ولتاژ را تنظیم کرد. این نوع دستگاه‌ها از مصرف برق کمتری نسبت به دستگاه‌های جوش ترانسی برخوردار هستند.

دستگاه‌های جوش که قدیمی می‌باشند به‌وسیله‌ی ترانسفورماتور هسته آهنی بزرگ، شدت‌جریان برق کم با ولتاژ بالا را به شدت‌جریان برق بالا با ولتاژ پایین‌تر تبدیل می‌کند و سپس به‌وسیله‌ی ریکتیفار AC را به DC تبدیل می‌کند، اما دستگاه‌های جوش اینورتر در ابتدا به‌وسیله‌ی ریکتیفار AC ورودی را به DC تغییر می‌دهد. جریان برق که به‌سرعت روشن و خاموش می‌شود جریانی را با فرکانس بالاتر حدود 10000 تا 20000 هرتز تولید می‌کند که این فرکانس بالا و جریان کم شدت منبع تغذیه‌ای برای ترانسفورماتور است و در آن جریان برق افزایش خواهد یافت.

تفاوت دستگاه اینوتور با دستگاه‌های قدیمی:

تفاوت عملکرد عمده‌ی این دو دستگاه در نحوه‌ی تبدیل جریان متناوب ورودی به جریان خروجی (DC) می‌باشد. به دلیل فنّاوری‌های جدیدی که در ساختار دستگاه‌های جوش اینورتر استفاده‌شده است، هزینه‌ی تولید آن‌ها بسیار کم، وزن کمتر، قدرت جوش مستحکم‌تر و یکنواخت‌تری نسبت به دستگاه‌های پیشین دارد.

مزایای جوشکاری با دستگاه‌های اینورتری:

- حمل‌ونقل آسان.

- بازدهی و قدرت بالا.

- افزایش کیفیت جوشکاری.

- صرفه‌جویی در مصرف انرژی برق.

- فاقد آلودگی صوتی.

- قوس پایدار.

- ولتاژ بی‌باری بالا و تعادل مناسب قدرت قوس.

جنس الکترود قابل‌استفاده:

کاربرد این دستگاه در الکترودهای اسیدی و قلیایی، الکترودهایی آهنی و الکترودهای فولادی ضدزنگ است.

نکته:

به دلیل استفاده از مدارهای الکتریکی به‌جای هسته‌های آهنی باید به دو نکته توجه داشت:

1 – در هنگام خرید باید به کیفیت تولید و وجود قطعات و لازم یدکی آن توجه کرد.

2 – در هنگام استفاده از این دستگاه به ظرفیت کاری که به‌صورت درصد (%) روی دستگاه نوشته‌شده است توجه کنید.

سیکل کاری:

بر روی دستگاه‌ها میزان فعالیت دوام دستگاه نشان داده‌شده است، به‌عنوان‌مثال: سیکل کاری 40% به این معناست که در هر 10 دقیقه 6 دقیقه کار و 4 دقیقه دستگاه باید روشن باشد و نمی‌توان با این دستگاه جوشکاری انجام داد.

این دستگاه‌ها در بازار به 4 دسته تقسیم می‌شوند: ایرانی، چینی، اروپایی و ترکیه‌ای. که کیفیت اروپایی بسیار عالی می‌باشد البته درصورتی‌که اصل باشد، کیفیت دستگاه‌های ایرانی به نسبت چینی و ترکیه‌ای بهتر است، کیفیت ترکیه‌ای این دستگاه‌ها اگر شرکتی باشد در سطح قابل قبولی قرار دارند اما کیفیت چینی این دستگاه‌ها پس از مدتی کارکرد خواهد سوخت و غیرقابل تعمیر و استفاده می‌باشد.

ماسفت و ای جی بی تی در اینورتر چیست.