تفاوت باتری لیتیوم و نیکل

با پیشرفت در الکترونیک ابزارهای بی‌سیم بسیاری در پروژه‌ها مورداستفاده قرار گرفت و همچنین باتری‌های لیتیوم یون جایگزین باتری‌های نیکل کادمیوم شد. باتری لیتیوم ین اندازه‌ی کوچک‌تری نسبت به باتری نیکل کادمیوم دارد و همچنین کمتر نیاز به تعمیر دارد. این دو نوع باتری هرچند شباهت‌هایی با یکدیگر دارند اما تفاوت‌هایی نیز دارند مانند ترکیبات شیمیایی و تأثیر آن‌ها بر روی محیط‌زیست، کاربرد و هزینه.

کدام نوع باتری برای ابزار بدون سیم مناسب‌تر است:

باتری‌های لیتیوم یون 2 الی 3 برابر گران‌تر از باتری‌های نیکاد هستند و تقریباً تخلیه‌ی شارژ ندارد و همین امر باعث می‌شود که برای ماه‌ها شارژ داشته باشد.

توان باتری هر دو باتری به یک اندازه می‌باشد. به این معنا که باتری 18 ولت لیتیوم یون در مقایسه با باتری 18 ولت نیکاد، به همان اندازه میزان پتانسیل برای تولید توان دارد.18 ولت،18 وات می‌باشد. اما این موارد بااینکه چه مدت این توان ارائه می‌شود بسیار متفاوت بوده است. بهترین مقیاس برای اندازه‌ی زمان عملکرد، به تعداد تخته‌های بریده‌شده و همچنین به تعداد حفره‌های دریل شده با یک شارژ باتری بستگی دارد که باتری لیتیوم یون از در این مورد بهتر از باتری نیکاد بوده است.

عملکرد باتری به عوامل متعددی مانند ولتاژ، ظرفیت و راندمان ابزار بستگی دارد.

باتری‌های لیتیوم یون:

این نوع باتری‌ها به نگهداری کمتری نسبت به باتری نیکاد نیازمند است و همچنین در برابر " اثر حافظه" مقاومت می‌کند و طیف وسیعی از دما را تحمل می‌کند و تنها ایرادی که می‌توان از این باتری‌ها گرفت ظریف بودنشان است.

باتری‌های نیکل کادمیوم:

این نوع باتری‌ها، نقطه‌ای را که در چرخه شارژ، شارژ مجدد می‌شود را به یاد می‌آورد و در زمان استفاده‌ی بعدی در همان نقطه، ولتاژ افت می‌کند و مانند این است که تخلیه شارژ صورت گرفته است. برای اینکه این اتفاق در هنگام کار به وجود نیاید باید شارژ مصرفی این باتری‌ها را تا آخر تخلیه کنید.

تقریباً هر دو باتری‌ها به یک تعداد چرخه کار می‌کنند. هرچند که امکان دارد باتری لیتیوم یون ولتاژ بیشتری را تأمین کند اما هزینه‌ای این امر بسیار بیشتر از باتری‌های نیکل می‌باشد.

با توجه به اینکه هر دو باتری‌ها از یک عملکرد برخوردار هستند انتخاب میان آن‌ها به سبک‌تر بودن، گران‌تر بودن و دوام بیشتر و یا به سنگین‌تر بودن، ارزان‌تر بودن و پرمصرف‌تر بودن بستگی دارد.