برای آنکه بتوانیم برشی زیبا در کارهای نجاری داشته باشیم باید از تیغ اره مناسب استفاده کنیم و همچنین این تیغ اره‌ها باید بیش‌ازاندازه تیز باشند تا بدون ایجاد ناهمواری، لبه برش تمیزی را ایجاد کنند.

انواع تیغ اره:

Crosscut blades و Rip blades از تیغ‌های پرکاربرد اره گرد بر هستند.

Crosscut blade (ضربدری):

این نوع تیغه دارای دندانه‌ی پهنی است که از مغار (چیزل) یا کاربید تشکیل‌شده و با رفت‌وبرگشت بین گوشه‌های سمت راست و چپ به‌صورت یکی در میان، برش‌ها را انجام می‌دهد. این نمونه تیغه‌اره، لبه و کار تمیزی را در پایان ارائه می‌دهد.

چگونه مناسب ترین تیغ اره را برای پروژه های نجاری انتخاب کنیم

Rip blade (شکافنده):

این تیغه برای برش‌های طولی طراحی‌شده است و دارای تعداد محدودی دندانه‌های عمیق است تا بتواند قسمت‌های برش خورده را به‌راحتی جدا کند. این تیغه برش‌ها را سریع انجام می‌دهد اما لبه و کار تمیزی را در پایان ارائه نمی‌دهد.

چگونه مناسب ترین تیغ اره را برای پروژه های نجاری انتخاب کنیم

Plywood blades:

این نوع تیغه از اره‌های ویژه بشمار می‌آید که دارای دندانه‌های بیشتر است و کار را بسیار تمیز، با سطحی صاف و با کمترین گسیختگی انجام می‌دهد اما سرعت پایینی دارد و کار را به‌آرامی انجام می‌دهد.

چگونه مناسب ترین تیغ اره را برای پروژه های نجاری انتخاب کنیم

Combination blade (ترکیبی):

تیغ اره‌های ترکیبی بسیار معمول هستند و مزایای تیغ اره‌های شکافنده و ضربدری را به‌صورت یکجا دارند. این نوع تیغ اره‌ها با تعداد دندانه‌های متغیر تولید می‌شوند و از 24 تا 80 دندانه در تولید آن‌ها استفاده می‌شود. باید این نکته را در نظر بگیریم که تیغه با دندانه‌های کم، به‌صورت تهاجمی و با فشار، برش را ایجاد می‌کند به‌طوری‌که در پایان با لبه‌های ناصاف مواجه خواهید شد و این در حالی است که هر چه تعداد دندانه‌ها بیشتر باشند کار تمیزتری را ارائه می‌دهد.

چگونه مناسب ترین تیغ اره را برای پروژه های نجاری انتخاب کنیم

تیغ اره‌های ویژه:

برخی از تیغ اره ها وجود دارند که برای برش سایر مواد مانند تیغ اره‌های نوک الماسه (diamond-tipped) که برای برش مصالح ساختمانی و یا تیغه‌های سخت‌کاری شده (hardened) که برای برش استیل و آلومینیوم است، استفاده می شوند.

Dado blades (فاق و زبونه):

این نوع تیغه یکی از تیغ اره‌های معمول مناسب نجاری است که دارای دو نوع می‌باشد: Wobble blades که به‌صورت کج روی محور قرار می‌گیرد و هنگام استفاده از این تیغه، لرزش‌های قابل‌توجهی ایجاد می‌کند که باعث آزار کاربر می‌شود و همچنین شیارهای تمیزی را نیز ایجاد نمی‌کند.

نوع دیگر تیغ اره‌های Dado،Stacked dado set نام دارد که تیغ اره‌ای مناسب اما گران‌قیمت دارد. این مجموعه دارای تیغ اره‌های Crosscut در هر سمت محور قرار دارد به‌طوری‌که رنده‌های کوچک‌تر در وسط هر مجموعه قرار می‌گیرند.

این رنده‌ها دارای ضخامتی بین 1.6 و 1.8 اینچ هستند. عرض تیغ اره‌های Dado به تعداد رنده‌های قرارگرفته در بین تیغ اره‌های دو طرف محور بستگی دارد. تیغ اره‌ی Stacked dado قابلیت ایجاد شیارهای Dado بین 1.4 تا 13.6 اینچ را دارد.

چگونه مناسب ترین تیغ اره را برای پروژه های نجاری انتخاب کنیم

نکته:

تیغ اره‌های Dado در اره‌های گرد بر استفاده نمی‌شود زیرا دارای ایمنی کافی نبوده و بهترین راه استفاده از این تیغ اره‌ها در اره‌های فارسی بر و یا اره‌های میزی استفاده می‌شود.

اندازه تیغ اره‌ها:

تیغ اره‌ها در اندازه‌های مختلف 5 تا 12 اینچ به بازار عرضه می‌شوند اما برای هر اره، اندازه‌های خاصی وجود دارد که مورداستفاده قرار می‌گیرند. باید در هنگام خرید، حتماً دفترچه راهنمایی آن اره را مطالعه کنید.

شیوه‌ی نگهداری تیغ اره:

با استفاده مکرر از این تیغ اره‌ها، اره‌ها کند می‌شوند و یا دندانه‌های آن‌ها جرم می‌گیرند و همچنین کارایی اولیه‌ی خود را از دست می‌دهند. برای حل این مشکل، می‌توانید با استفاده از محلول‌های شستشو جرم‌های جمع شده روی کاربیدها را تمیز کنید و همچنین می‌توانید تیغ اره‌های کاربید را به‌دفعات با تیز کننده‌های حرفه‌ای اره تیز کنید بدون اینکه نیاز به خرید مجدد تیغ اره داشته باشید.