اره مویی چیست و چه کاربردی دارد

اره‌مویی برقی (مشبک بری) ابزاری برای برش‌های خیلی ظریف و قوس بری در تخته‌های نازک مخصوصاً درآوردن شابلون از فیبر یا تخته لایی است و به‌طورکلی می‌توان گفت که این ابزار برای صفحات نازکی که به خارج راه ندارد و برش شبکه و قوس در وسط کار استفاده می‌شود.

اره مویی چیست و چه کاربردی دارد

این وسیله دارای تیغه‌ای نازک است که در دو قسمت بالا و پایین اره به اهرم‌های مربوط توسط پیچ و خروسک محکم می‌شود و پشت تیغه نیز دارای دستگاه هدایت تیغه است و از قرقره کوچکی تشکیل‌شده که مانع کج شدن و عقب رفتن تیغه‌ی اره در اثر فشار در موقع برش می‌شود.

اره مویی چیست و چه کاربردی دارد

صفحه این ابزار مانند صفحه‌ی ماشین اره نواری از جنس چدن ریختگی و جنس صفحه‌ی سری‌های جدید این ابزار از ورق ضخیم شده می‌باشد و تفاوتی که با ماشین اره نواری دارد در ابعاد کوچک و ظرافت صفحه به نسبت حجم آن است.

اره مویی چیست و چه کاربردی دارد

صفحه‌ی این ماشین قابلیت کج شدن را دارد و در 2 طرف مثبت و منفی 30 درجه کج و توسط پیچ در محل موردنظر ثابت می‌شود. برخی از صفحه‌های اره‌مویی ازنظر ارتفاع قابلیت بالا و پایین شدن دارد و توسط اهرم یا پیچ عمل بالا و پایین و یا ثابت کردن صفحه انجام می‌شود.

اره مویی چیست و چه کاربردی دارد

اره‌های کوچک، اره‌مویی رومیزی دارای الکتروموتور کوچک باقدرت 7/0 تا 5/1 PS هستند که با برق 220 ولت کار می‌کنند و چیزی حدود 1400 دور بر دقیقه می‌زند. این دور الکتروموتور توسط چرخ تسمه‌ی کوچک سر شفت آن به چرخ تسمه‌ی ذوزنقه‌ای سر گیربکس منتقل می‌شود و درون‌ گیربکس دور چرخ تسمه‌ی میل‌لنگی را به حرکت درآورده و کورس میل‌لنگ حد بالا و پایین اهرم زیرین ماشین را تعیین می‌کند.

اره مویی چیست و چه کاربردی دارد

اهرمی که زیر تیغه‌ی اره به یکسر آن بسته می‌شود در سر دیگر به‌وسیله‌ی بلبرینگ مربوط به میل‌لنگ متصل شده و با روشن شدن ماشین حرکتی متناوب به بالا و پایین به تیغه‌ی اره می‌دهد که باعث برش در آن می‌شود. چرخ تسمه‌های متصل به سر میل‌لنگ معمولاً پله‌ای هستند و برحسب اینکه کدام قطر آن مورداستفاده قرارگرفته است دور الکتروموتور را با استفاده از رابط تسمه‌ای ذوزنقه تغییر می‌دهد و درنهایت باعث می‌شود که سرعت‌های برش متفاوتی در ماشین تأمین شود.

در هنگام کار با این دستگاه خاک بر روی قسمت خط‌کشی صفحه قرار نگیرد و به اصلاح از کنار برش کنار برود یک بادبزن یا فنتیلاتور ر بالای اره تعبیه‌شده است که خاک‌ها را از روی صفحه دور می‌نماید. به دلیل ظرافت تیغه‌ی اره، در هنگام برش نباید فشار زیادی وارد شود و باید قطعه‌ی موردنظر را به نرمی برحسب ضخامت برش حرکت دهید تا در قوس‌هایی با شعاع کم جای خود را بازکرده و مانع شکست کار شود.

اره مویی چیست و چه کاربردی دارد

در این دستگاه مته‌ای نیز قرار دارد که قبل از حرکت اره محل عبور تیغه‌ی اره را از وسط کار سوراخ می‌کند و تیغه‌ی اره را از این سوراخ عبور داده و پس از محکم شدن در اهرم‌های بالا و پایین باکمان فلزی مربوطه عمل روشن کردن و برشکاری در ماشین صورت می‌پذیرد.

برای انجام قوس بری‌ها، اره‌ی نواری خیلی ظریف وجود دارد که تیغه‌های آن با عرض 3 تا 15 میلی‌متری بر روی آن قرارگرفته است و عملکردی شبیه به ماشین اره نواری کوچک دارد و تنها کمبودی که این ماشین نسبت به ماشین مشبک دارد، کامل بودن تیغه‌اره است که اجازه نمی‌دهد در داخل قطعه به‌صورت کامل فرورفته و عملیات قوس بری را انجام داد و برای انجام برشکاری باید قوس‌های مورد عمل با ماشین اره نواری مشبک بری ازیک‌طرف به خارج صفحه، برای عملیات برش‌راه داشته باشد.

قسمت‌های مختلف اره‌مویی:

اره مویی چیست و چه کاربردی دارد

1- پیچ سفت کن تیغه، برای تعویض تیغ کاربرد دارد.

2- پیچ قفل پایه‌ی نگه‌دارنده قطعه (محل کار)

3- نگه‌دارنده قطعه (محل کار)

4- تیغه.

5- دیمر یا ولوم تنظیم سرعت برش.

6- پیچ تنظیم و قفل زاویه‌ی صفحه‌ی کار.

7- صفحه کار.