در هنگام کار کردن با ابزارهای دستی نجاری و همچنین عملیات برش، رنده کردن، چوبسا کردن و ... هر قطعه‌ی کوچکی را باید با کمک وسیله‌ای ثابت نگه داشت، برای ثابت نگه‌داشتن این وسایل از گیره میز کار استفاده می‌کنند اما برای مونتاژ وسایل چوبی و برخی کارها به لحاظ بزرگی و یا فرم دادن باید از وسیله‌ای بنام گیره و یا پیچ‌دستی استفاده می‌کنند.

پیچ‌دستی‌ها علاوه بر نگه‌داشتن قطعات، عملیات پرس و فشردن قطعات چسب خورده را نیز به عهده دارد. پیچ‌دستی‌ها از قسمت‌های مختلف و اندازه‌های مختلف ازلحاظ طول بازو و فک ساخته می‌شود که طول این پیچ‌دستی‌ها را برحسب سانتی‌متر با اینچ نام‌گذاری می‌شود. بر روی لبه‌های این‌گونه گیره‌ها نمد و یا پلاستیک فشرده قرار دارد که از زخمی شدن کار در هنگام فشردن جلوگیری می‌کند.

انواع گیره نجاری و کاربرد آن ها

در زیر نحوه‌ی قرار گرفتن پیچ‌دستی فلزی در حالات مختلف و برای جلوگیری از زخمی شدن و فشار آوردن یکنواخت به دو طرف تخته چوب‌ها نشان داده‌شده است.

انواع گیره نجاری و کاربرد آن ها

در هنگام چسباندن دو قطعه کار به یکدیگر، پس از چسب زدن باید چوب‌ها برای مدتی در حالت فشرده قرار بگیرند و مقدار قرار گرفتن چوب در حالت فشرده به کیفیت چسب، ابعاد و نوع چوب بستگی دارد. برای این منظور دهانه‌ی پیچ‌دستی‌ها را به‌اندازه موردنظر بازکرده و پس از قرارگیری قطعات در بین دهانه‌ها آن‌ها را محکم کنید.

نکته:

هنگام چسباندن صفحات عریض و قسمت‌های مرکزی کار از پیچ‌دستی باز و بلند استفاده کنید. آنچه در پیچ‌دستی‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد، طول میله‌ی کشو و عمق دهانه‌ی کارگیر آن است. در پیچ‌دستی‌های معمولی طول میله‌ی کشو از 100 تا 200 میلی‌متر و عمق کارگیر آن‌ها تا 500 میلی‌متر می‌باشد.

انواع گیره نجاری و کاربرد آن ها

انواع پیچ‌دستی و کاربرد آن‌ها:

گیره اهرمی:

این گیره شبیه به پیچ‌دستی فلزی می‌باشد اما به‌جای دسته‌ی پیچ گردان و پیچ گره، اهرم قرارگرفته و تنها کافی است که فک متحرک را به قطعه نزدیک کرده و با پایین کشیدن دسته اهرم گیره کاملاً سفت و قطعه‌ی کار محکم می‌شود.

انواع گیره نجاری و کاربرد آن ها

گیره نری (گیره ضخامت کار):

طول گیره‌های موجود در کارگاه برای چسباندن نوار پی‌وی‌سی و یا روکش معرق به نر کار و یا چسباندن قطعات چوبی به آن همانند تصویر زیر است از گیره‌ی نری استفاده می‌کنند.

انواع گیره نجاری و کاربرد آن ها

گیره‌ی 90 درجه:

این نوع گیره برای نگه‌داری گوشه‌های 90 درجه استفاده می‌شود و تنها کافی است اتصالات گوشه‌های چسب زده را به هم متصل کرده و درون این گیره‌ها قرار دهید.

انواع گیره نجاری و کاربرد آن ها

انواع گیره نجاری و کاربرد آن ها

گیره‌ی انبری:

برای کارهایی که به استفاده‌ی گیره‌های قوی نیاز ندارد، مانند بادکردگی روکش، جهت سرعت در کار از گیره‌های کوچک انبری دستی که به‌صورت فنر بوده و به‌وسیله‌ی دست دهانه‌ی آن باز می‌شود استفاده می‌کنند.

انواع گیره نجاری و کاربرد آن ها

گیره دوپیچ چوبی:

برای چسباندن زهوارهای نیم‌گرد و نظایر آن از گیره‌های دوپیچ چوبی استفاده می‌کنند و همچنین برای نگه‌داری موقت اما محکم قطعات چوبی نیز استفاده می‌شود..

انواع گیره نجاری و کاربرد آن ها

گیره سبک C شکل:

برای کارهای سبک از این نوع گیره‌ها استفاده می‌کنند، دهانه‌ی کارگیر آن تا 300 میلی‌متر و دسته‌ی آن به‌صورت پیچ و خروسک و میله است.

انواع گیره نجاری و کاربرد آن ها

گیره تنگ کلافی (گیره تسمه‌ای):

برای مونتاژ و چسباندن قطعاتی از کار مانند: کلاف صندلی، چهارچوب قاب و .... از گیره‌های نواری کمربندی استفاده می‌کنند. متناسب با نوع کار از انواع طنابی، فلزی و پارچه‌ای را به‌کاربرده. جهت استفاده از گوشه‌ی فلزی یا پلاستیکی، متناسب با زاویه قطعه را جاسازی کرده و تسمه‌ی نواری گیره را به‌طور کامل بازکرده و از روی گوشه‌ی مذکور عبور دهید، به‌طوری‌که کار کاملاً در بین نوار قرارگرفته شود، سپس با دسته‌ی مربوط نوار را جمع و محکم کرده تا کار به حد فشردگی لازم برسد.

انواع گیره نجاری و کاربرد آن ها

گیره لوله (تنگ‌دستی):

از این نوع گیره برای محکم کردن تخته‌های درز شده و چسب زده‌شده، استفاده می‌کنند. این نوع گیره انواع مختلفی دارد و از یک میله‌ی بلند، بازو و دو فک تشکیل‌شده که یکی در سر تنگ قرارگرفته است و از قسمت سر تنگ با گرداندن پیچ متصل به آن به جلو هدایت می‌شود و سر دیگر به‌صورت کشویی روی بازوی تنگ حرکت می‌کند. با قرار دادن میله در درون فک و عبور آن از داخل سوراخ‌های بازوی تنگ، می‌توان دهانه‌ی تنگ را در هر فاصله‌ای که بخواهید بازکنید.

انواع گیره نجاری و کاربرد آن ها

انواع گیره نجاری و کاربرد آن ها

گیره تفنگی:

این نوع گیره به دلیل ماشه‌ای که دارد سریع باز و بسته می‌شود و همچنین نسبت به دیگر گیره‌های نجاری سریع‌تر کار را جمع می‌کند. همانند دیگر گیره‌ها دارای فک بالایی ثابت و فک پایینی آن متحرک و ماشه محکم کردن آن نیز در این قسمت قرارگرفته است و مانند پیچ‌دستی قدیمی نیاز به بستن پیچ ندارد.

انواع گیره نجاری و کاربرد آن ها